לקוחות בורסת הקריפטו היפנית שנפרצה פוצו ב-435 מיליון דולר

בינואר נגנבו מבורסת הקריפטו קוינצ'ק 523 מיליון מטבעות NEM בפריצה הגדולה בהיסטוריה של שוק המטבעות הדיגיטליים ■ החוקרים ביפן עדיין לא עלו עקבות הפורצים

קויצ'ירו וואדה, מנכ״ל בורסת הקריפטו קוינצ'ק / צילום: רויטרס
קויצ'ירו וואדה, מנכ״ל בורסת הקריפטו קוינצ'ק / צילום: רויטרס

חברת Coincheck היפנית, מפעילת בורסת הקריפטו שבסוף ינואר נפלה קורבן לפריצה הגדולה בהיסטוריה של מטבעות קריפטוגרפיים, הודיעה ביום שלישי השבוע כי השלימה את פיצוי הלקוחות שנפגעו בפריצה וחזרה לפעילות של המרת מטבעות קריפטוגרפיים.

קוינצ'ק, שמשרדיה בטוקיו, הוציאה סכום של 46.3 מיליארד ין יפני (כ-435 מיליון דולר) כדי לפצות 260 אלף לקוחות ששמרו בחשבונות בבורסת הקריפטו שלה מטבעות מסוג NEM. בהתקפת הסייבר על הבורסה ב-26 בינואר נגנבו 523 מיליון מטבעות כאלה. הלקוחות קיבלו את הפיצוי לפי שער של 88.5 ין (כ-0.87 דולר ארה"ב) לכל NEM, בהתאם להבטחות קודמות שמסרה קוינצ'ק. השער שלפיו ניתן הפיצוי גבוה משערו של ה-NEM כיום (כ-0.3 דולר), אבל נמוך מהשער של 110 ין (כ-1.1 דולר) שנרשם בשעת הפריצה לבורסה. לפי נתוני אתר CoinMarketCap, שווי השוק של NEM כיום כ-3 מיליארד דולר - מה שמציב אותו במקום ה-12 מבין יותר מ-1,500 סוגי מטבעות דיגיטליים.

דוברת קוינצ'ק מסרה כי תשלום הפיצויים ללקוחות בוצע ביום שני. היא ציינה כי החברה השתמשה בהון העצמי שלה למימון הפיצויים. לאחר הפריצה בינואר, החברה הקפיאה את פעילות הבורסה והודיעה כי היא רוצה לוודא שהמערכת שלה מאובטחת כראוי. כעת מסרה קוינצ'ק כי חידשה את פעילות הבורסה והיא מאפשרת ללקוחות לרכוש באמצעותה מטבעות קריפטוגרפיים נבחרים, ובהם ביטקוין. כמה מלקוחות קוינצ'ק הביעו הקלה בפוסטים שפרסמו ברשתות חברתיות, ואף אמרו כי ישתמשו בכסף שהוחזר להם כדי לקנות שוב מטבעות דיגיטליים.

קנסות ביפן על שבע בורסות קריפטו

ובכל זאת, מומחים מזהירים כי מטבעות קריפטוגרפיים וזירות המסחר בהם נותרו פגיעים לתקיפות סייבר. הרשויות ביפן ממשיכות לחקור את הפריצה בבורסת קוינצ'ק, אבל עד כה לא דיווחו על התקדמות משמעותית בזיהוי ההאקרים האחראים לפריצה. מטבעות קריפטוגרפיים מאופיינים בכך שהם מספקים רמה גבוהה של אנונימיות למחזיקים בהם.

קוינצ'ק מסרה כי היא לא יכולה להגיב בנוגע להתפתחות החקירה. החברה, המציגה עצמה כבורסת הביטקוין הגדולה ביפן, הודיעה כי היא מקווה להמשיך בפעילותה, אבל עדיין לא קיבלה רישיון לכך מממשלת יפן. סוכנות השירותים הפיננסיים של יפן (FSA) כבר דרשה מהחברה פעמיים לשפר את הבקרה הפנימית על פעילותה. מנהלי קוינצ'ק אמרו השבוע שהם היו רוצים שהחברה תישאר עצמאית, אבל לא פוסלים על הסף את מכירתה לחברה אחרת, אם זאת תהיה הדרך הטובה ביותר עבורה לשרוד.

ביום חמישי שעבר ה-FSA הטילה קנסות על שבע בורסות קריפטו יפניות ודרשה משתיים מהן (FSHO ו-Bit station) להפסיק את פעילותן למשך חודש, בעקבות כישלונן בניהול בקרה פנימית נאותה על פעילותן. כל בורסות הקריפטו נדרשו על-ידי FSA להגביר את המאמצים לשיפור אבטחתן ולמניעת הלבנת הון באמצעותן.

בשנה שעברה הפכה יפן לאחת המדינות הראשונות בעולם שהסדירו את פעילותן של בורסות קריפטו, כשהקימה מערכת רישוי לזירות מסחר אלה. כיום ל-16 בורסות קריפטו יש רישיון לפעול ביפן, ו-16 בורסות נוספות, ובהן קוינצ*ק, הורשו להמשיך לפעול בזמן שהן ממתינות לאישור בקשותיהן לרישיון. לפי נתוני אתר CryptoCompare, כ-55% מרכישות הביטקוין בעולם מתבצעות כיום באמצעות הין היפני, בהשוואה לכ-25% בדולר ארה*ב.