4 אחר הצהרים - שעת האקשן בבורסה

שעות הנעילה בוול סטריט היו דרמטיות גם לפני 20 שנה, אבל בשנים האחרונות הן הפכו לדרמטיות יותר, כשהן מרכזות חלק גדול יותר מנפח המסחר הכולל ■ למה זה קורה?

בורסת ניו יורק / צילום:  אנדרו קלי, רויטרס
בורסת ניו יורק / צילום: אנדרו קלי, רויטרס

ב-15:40 באחד מימי המסחר האחרונים, תריסר ברוקרים בבורסת ניו יורק מיהרו חזרה אל עמדותיהם אחרי הפסקות הפיפי וקפה. הם עטו את אוזניות הטלפונים כדי להיערך לרגעי הנעילה של שוק המניות האמריקאי, רגעי השיא של משקיעים ברחבי העולם. כשהשעון התקרב ל-16:00, גברה ההמולה באולם המסחר של ענקית קרנות הנאמנות ונגארד גרופ במלברן, פנסילבניה, במרחק 160 ק"מ מוול סטריט. ביחידת המניות בארה"ב של ונגארד הכינו עסקאות לביצוע במיליארדי דולר.

במרכז מילווקי, במרחק אלפי ק"מ ממנהטן, מייקל אנטונלי, סוחר של R.W. Baird, הצטרף להמולה של רגעי הנעילה אחר הצהריים, כשהוא מעלעל בנתונים מהבורסות ומכניס פקודות מסחר במניות עבור לקוחות גדולים - קרנות נאמנות ופנסיה.

מיליוני משקיעים, ממורים בגמלאות עד ענקי קרנות גידור, תלויים בעבודת הרגליים הזו של סוחרי כמו אנטונלי בריצה לשעה 16:00, שבה בורסות כמו ניו יורק ונאסד"ק נועלות את יום המסחר בפרץ של פעילות מסחר.

10 מיליארד דולר של מניות בנעילה

NYSE פועלת אמנם בכל יום בין 9.30 ל-16:00 שעון החוף המזרח בארה"ב, אבל האקשן מתרחש יותר מתמיד ברגעי המסחר האחרונים של היום. הברוקרים ב"ביג בורד" (הכינוי של הבורסה) מתקבצים בקומת המסחר כדי להכריז על הוראותיהם האחרונות לפני צלצול הנעילה, שהוא שריד לימי העבר.

בשנה שעברה, 26% מכל פעילות המסחר בבורסה העיקרית של NYSE התרחשה במסחר האחרון של היום, לעומת 17% ב-2012, לפי נתוני הבורסה. בשנה שעברה העסקאות של הנעילה היוו יותר מ-8% מנפח המסחר היומי במניות 500 S&P, כמעט פי ארבע ביחס לשנת 2004, לפי קרדיט סוויס.

משקיעים יחידים אולי עוקבים אחרי השוק לאורך כל יום המסחר, בייחוד בשבועות הסוערים יחסית האחרונים, אבל סביר שהם מחזיקים בקרנות נאמנות או תעודות סל (ETFs), שהערך שלהן תלוי במחירים שנקבעים במכירה הפומבית של נעילת המסחר.

במכירה הזו, הסוחרים שולחים הוראות ביצוע אלקטרוניות ל-NYSE, שבה נסחרות מעל ל-2,000 חברות בלו צ'יפ כמו בואינג, וולט דיסני ואקסון-מובייל. מחשבי הבורסה מתאמים בין מיליוני הוראות הקנייה והמכירה, והמסחר האנושי בקומת המסחר מתערב לעיתים כדי לסייע. לפחות 10 מיליארד דולר של מניות נסחרות במכירה הפומבית הנועלת ביום ממוצע, ומחירי הנעילה הסופיים נקבעים בדרך כלל בשעה 16:05.

ה"נעילה", כפי שמכנים אותה הסוחרים, עולה בחשיבותה כאשר המשקיעים נוהרים לתעודות סל, קרנות נאמנות מדדיות ומכשירים אחרים שעוקבים בצורה פאסיבית אחרי מדדים בשוק המניות. הקרנות הללו מחקות את ההחזקות (הרכב המניות) של מדדים מובילים, כמו 500 S&P, או של סלי מניות. חלק מהן משקף סקטור כלכלי ספציפי, למשל. הקרנות והתעודות הללו צברו פופולריות כאשר המשקיעים הבינו שמעקב אחרי השוק הכללי רווחי יותר בדרך כלל מניסיון להכות את ביצועי השוק על-ידי בחירת מניות מסוימות.

קרנות שעוקבות אחרי מדדי מניות תלויות במקרים רבים בקנייה ומכירה של מניות במחיר האחרון של היום. מנהלי הקרנות חוששים שאם הם יחמיצו את המחיר האחרון, הם יסטו מהמדד או השוק שאחריו הם אמורים לעקוב.

כל זה מצטרף לכוראוגרפיה מסובכת בין סוחרים, בורסות וקרנות בשווי טריליוני דולר. כאשר כל הצדדים עושים את עבודתם, המכירה הפומבית של הנעילה אינה אמורה למשוך תשומת לב מיוחדת בקהילת המשקיעים הרחבה.

אבל הרבה יותר מתמיד מוטל על כף המאזניים. "אם הבורסה הראשית, NYSE או נאסד"ק, לא יכולה לנהל את מכירת הנעילה, זהו חורבן והרס", אומר גרג טוזר, המנהל העולמי לשעבר של המסחר האלקטרוני בקבוצת גולדמן זאקס.

אין מה להגיע לפני 14:00

בתחילת המאה אכלסה קומת המסחר ב-NYSE כ-5,000 סוחרים. בימינו, אוכלוסייתה ביום מסחר רגיל מונה כמה מאות, והיא שקטה ברובה. באחד מימי שני האחרונים, כמה ברוקרים כאלו נשענו אחורנית על כסאותיהם. המסך של אחד מהם, במקום להראות את הנתונים הרגילים בירוק ואדום, הראה דווקא אתר אינטרנט פופולרי.

"אין מחזורי מסחר במהלך היום", אמר דרמוט קלנסי, עובד של Cuttone & Co. הוא מטפל בהוראות קנייה ומכירה ב-NYSE מאז שנות ה-80, ובמקרים רבים הוא לא טורח להגיע לקומת המסחר לפני 14:00.

סוחרים ברחבי ארה"ב, שמייצגים משקיעים בכל העולם, מכניסים לאורך כל היום הוראות מסחר לקנייה ומכירה של מניות במכירה הפומבית של הנעילה, בדרך אלקטרונית או בפנייה לברוקר בקומת המסחר כדי שיבצע את ההוראות בבורסה. דרך פופולרית לשגר הוראה היא להגביל אותה ברצפה או תקרת מחיר (לימיט).

ב-15:45 החוקים משתנים - הוראות הביצוע הגדולות ביותר חייבות להיות באמצעות ברוקר בקומת המסחר. הברוקרים הללו, שסוחרים בשם לקוחות כמו בנקים וקרנות נאמנות, יכולים לבצע את פקודות סוף יום המסחר של הלקוחות שלהם באמצעות מכשירי יד שהם מחזיקים, או על-ידי קריאת ההוראה באולם המסחר.

מי שמטפלים בהוראות הללו ומפקחים על המכירה הפומבית של הנעילה ב-NYSE, הם קומץ חברות שקיבלו מינוי של עושות שוק. הסוחרים שלהן, שנקראים specialists, עומדים בעמדות במרכז אולם המסחר, בין מסכים שמשדרים חדשות עסקים ושוק מהטלוויזיה.

עשר שניות לפני השעה 16:00, בורסת ניו יורק מנתקת את האפשרות של הברוקרים בחדר המסחר לבצע את ההוראות הגדולות ביותר באמצעות מכשירי כף היד שלהם. אם יש להם הוראות לקוחות שלא מומשו, הם רצים לעמדות של ה-specialists כדי לבצע את ההוראות לפני צלצול הנעילה.

כעת זהו תפקידם של אותם specialists לסגור כל מניה שבאחריותם. רוב הזמן, הספציאליסט רק מפעיל מחשב שנועל מניה במחיר שמתאים למספר הגבוה ביותר של הקונים והמוכרים. אבל אם המסחר היה תנודתי במיוחד, או שיש אי התאמה גדולה בין מספר המניות שמוצעות לקנייה ומכירה במכירה הפומבית, ספציאליסט יכול להתערב כדי לוודא שלא תהיה תנודת מחיר גדולה, ולמשל להכניס כסף של החברה שלו כדי לקנות או למכור את המניה.

הזמן של הנזילות

בורסות רבות אחרות בארה"ב ומחוצה לה מסיימות את יום המסחר במכירות פומביות של נעילה, אבל NYSE היא בין הבודדות שמאפשרת לסוחרים אנושיים בקומת המסחר למלא תפקיד מרכזי.

משקיעים גדולים אוהבים את מכירות נעילת המסחר מפני שהנזילות בשוק היא הגבוהה ביותר. מנהלת קרנות כמו ונגארד זקוקה, נניח, למיליוני מניות בסוף המסחר. רכישות גדולות כאלה באמצע יום המסחר יכולות פשוט לייבש את ההיצע, ולגרום לזינוק במחיר המניה - שיגרום לוונגארד הפסד. המתנה לנעילת המסחר מפחיתה את הסיכון של עליית מחיר העסקאות, וחוסכת לוונגארד כסף.

גם בורסת ניו יורק מרוויחה מהסידור הזה. היא גובה עמלות בסך מאות מיליוני דולר מקונים ומוכרים על ביצוע הוראות המסחר במכירה הפומבית של הנעילה. מאחר ש-78% מהחברות ב-500 S&P נסחרות ב-NYSE, בבורסה זו מבוצעת רוב עסקאות הנעילה במניות המדד. אשתקד, הבורסה הזו גבתה 87 מיליון דולר ממסחר נעילה.