טוגדר תשקיע בחו"ל; המניה ממשיכה לעוף על אדי הקנביס

החברה הודיעה כי תשקיע במיזם גידול קנביס בחו"ל, שבו תחזיק ב-51% - והמניה עלתה היום בעuד 27% ■ יתרת המיזם תהיה בידי גורם מורשה לגדל

חממה לגידול קנביס / צילום: רויטרס
חממה לגידול קנביס / צילום: רויטרס

חברת טוגדר, הנסחרת בבורסה בתל אביב, הודיעה היום על כוונתה להשקיע במיזם גידול קנביס בחו"ל. זאת, כתגובה לכך שאישור הממשלה ליצוא הקנביס מישראל מתעכב בינתיים - ולא ברור מתי יתקבל, אם בכלל.

במסגרת ההסכם תוקם שותפות, שבה תחזיק טוגדר 51% במיזם משותף לגידול קנביס במדינה ששמה לא נמסר. מחציתו השנייה של המיזם תוחזק על-ידי גורם מאותה מדינה, שהינו מורשה לגדל קנביס באותה מדינה ולייצא ממנה.

בתגובה להודעה זינקה היום מניית טוגדר בכ-27%, ובהמשך התמתנה מעט, לשווי חברה של 65 מיליון שקל, והשלימה זינוק של יותר מ-200% בחודש האחרון.

למעשה, מי שתבצע את ההשקעה במיזם בפועל, היא חברת גלובוס פארמה, שמיועדת בקרוב להתמזג לתוך טוגדר (שהיא כיום שלד בורסאי). גלובוס פארמה תשקיע 4 מיליון שקל ממקורותיה בהקמת השותפות, בצורת הלוואת בעלים. טוגדר תשקיע סכומים נוספים במיזם, אם וכאשר אלה יידרשו.

החממות במדינה הזרה אמור להיבנות על שטח של 100 דונם, וטוגדר ממשיכה, כבעבר, לספק תחזיות אופטימיות להיקפי הפעילות המיועדים. זאת, אף שהמיזם עדיין לא גידל ומכר קנביס, אלא כולל רק קרקע ורישיון גידול במדינה הזרה, מומחים לקנביס מטעם טוגדר וכמה הסכמי שיווק לא מחייבים.

הערכת טוגדר היא כי מהקרקע יופקו עד 60 טונה קנביס בשנה, ואלה יניבו הכנסות של 75 מיליון דולר עד 300 מיליון דולר. לדברי החברה, ייתכן כי היבול הראשון יתקבל בתחילת 2019.

שוק הקנביס הרפואי העולמי מאופיין בביקושים גדלים והולכים, אבל גם בתחרותיות מתעצמת. היתרון העיקרי של חברות הקנביס הישראליות הוא ידע ייחודי שנצבר בישראל לגבי הגידול המוצלח של קנביס, בשל המחקר הענף שנערך באקדמיה בארץ בתחום זה וכן בשל העובדה שישראל הייתה אחת המדינות הראשונות שאישרו שימוש בקנביס רפואי.

ואולם, שוק הקנביס העולמי מתחיל לסגור את הפער, כך שהיכולת של החברה לעמוד בתחזיות שלה תהיה תלויה לא רק ביכולתה לייצר קנביס, אלא גם בשאלת האיכות ובשאלה כיצד תשווק את הקנביס ולמי.

בינתיים חתמה החברה על שני הסכמי אספקה לא מחייבים: האחד הוא מול חברה קנדית, שציינה כי היא עשויה לרכוש מטוגדר כ-3 טונה קנביס (אם כי לא התחייבה לכך); ונוסף על כך, חברה גרמנית ציינה כי היא עשויה לרכוש עד 5 מיליון טונה - גם כאן ללא התחייבות, וההסכם תלוי באישור שיתקבל בגרמניה ליבוא קנביס לגרמניה והפצתו ממנה.