מלחמת המאסף בטכנולוגיה

בין אם זה רכישות מקוונות בחו"ל ובין אם זה נסיעה באובר - הניסיונות לעצור אותם ייכשלו

אפליקציית אובר / צילום: רויטרס
אפליקציית אובר / צילום: רויטרס

מלחמת המאסף של ארגוני הסוחרים, הקניונים והיבואנים הגדולים, נגד הפטור ממע"מ על קניות באינטרנט עד סכום של 75 דולר, היא אבודה מראש. כך גם מלחמתם של נהגי המוניות נגד כניסתה של חברת שיתוף הנסיעות אובר, שכבר פועלת בהצלחה במדינות רבות בעולם. כך גם מאבקם של יצרני המזון הגדולים נגד רפורמת הקורנפלקס, שתאפשר ליבואנים קטנים להתחרות במונופולים תוך ביטול הליכים ביורוקרטיים שמנעו עד עכשיו את התחרות.

ההיסטוריה הכלכלית מלמדת אותנו שאי-אפשר להילחם נגד הקידמה. המכוניות והרכבות החליפו את הסוסים והעגלות, המקררים החשמליים החליפו את מקררי הקרח, המחשבים האישיים החליפו את מכונות הכתיבה, המצלמות הדיגיטליות החליפו את מצלמות הפילם והטלפונים החכמים החליפו את הטלפונים הניידים המיושנים.

בכל פעם שמוצרים או שירותים חדשניים נכנסים לשוק, יש מי שנפגע מכך ועולמו חרב. זה מחיר הקידמה. מי שלא נערך מראש לשינויים בשוק, משלם על כך מחיר יקר. נוקיה הפינית, לדוגמה, שלטה במשך שנים בשוק העולמי של הטלפונים הסלולריים הלא חכמים. בינואר 2007 הכריז מנכ"ל אפל, סטיב ג'ובס, על המצאת האייפון. נוקיה התעלמה מההמצאה החדשנית ולא מיהרה להגיב. השאננות של נוקיה עלתה לה באובדן מעמדה המוביל בשוק העולמי, בהידרדרות כלכלית, הפסדים ופיטורי אלפי עובדים. יצרניות שהגיבו במהירות לחידוש של אפל, בעיקר מסין, דרום קוריאה וטאיוואן, כבשו את השוק (סמסונג, שיאומי, HTC, LG ואחרות). נוקיה נשארה מאחור.

רק לפני מספר שבועות רגשו כל אמצעי התקשורת כאשר נודע שחברת אמזון שוקלת כניסה לישראל. מה לא נכתב בעיתונות ובאתרי האינטרנט השונים. "סוף עידן הקניונים וחנויות האופנה", זעקה הכותרת הראשונה. "רעידת אדמה בשוק הישראלי; מאות עסקים קטנים יתמוטטו", התריעה הכותרת השנייה. "אמזון תחסל את התחרות לאחר שתשתלט על השוק הישראלי", איימה הכותרת השלישית.

כפי שקרה לנוקיה, כך עלול לקרות גם לכל אלה שממהרים להתריע נגד כניסת אמזון לישראל: בעלי הקניונים הגדולים, זכייני רשתות האופנה הגדולות, ארגוני הסוחרים והיבואנים. הקניונים ניצלו במשך שנים את מעמדם הכמעט מונופוליסטי, גבו מהחנויות שכר דירה גבוה ותרמו בכך לליוקר המחיה בישראל. היבואנים, הסוחרים ורשתות האופנה הגדולות גבו במשך שנים מהצרכן מחירים גבוהים בעשרות אחוזים מהמחירים באירופה ובארה"ב.

כשל השוק, שאיפשר במשך שנים ליבואנים, לזכיינים הבלעדיים, לרשתות הגדולות, ולסוחרים לגרום ליוקר המחיה הבלתי נסבל על חשבון הצרכנים בישראל, עומד להסתיים. כשם שמחירי הסלולר השערורייתיים, שניגבו במשך שנים מהצרכן הישראלי על-ידי שלוש חברות הסלולר ששלטו בשוק, הוזלו בעשרות רבות של אחוזים עם כניסתן של חברות נוספות לשוק - כך גם מחירי ההלבשה, הקוסמטיקה, הטואלטיקה ושאר מוצרי הצריכה מתחילים עתה את מסלול הירידה שלהם, בעקבות הקניות של הישראלים ב-eBay, עלי אקספרס ודומיהם.

גם בתחום הנסיעות המשותפות לא ניתן יהיה לאורך זמן לעצור את כניסתה של חברת אובר או חברות דומות לפעילות בארץ. אובר פעילה כיום ביותר מ-600 ערים בעולם ומאפשרת גם לבעלי רכב פרטי לאסוף נוסעים בתשלום נמוך מזה של מוניות רגילות. בשלב זה התנגדותו של שר התחבורה ומחאתם של נהגי המוניות עצרו את כניסת אובר לשוק הישראלי. בניו-יורק לדוגמה, כבר יותר מ-25% מהנסיעות המוזמנות בעיר מבוצעות על-ידי נהגי אובר. הרעיון של אובר הוא יותר מדי טוב מכדי שניתן יהיה לעצור אותו לאורך זמן.

■ הכותבת מרצה בבית הספר למינהל עסקים, המסלול האקדמי המכללה למינהל.