רשת ויקטורי מסכמת שנה חיובית; מציגה זינוק גדול בהכנסות

הקמעונאית מציגה צמיחה של 15% במכירות ב-2017 ורווח נקי של 32 מיליון שקל, ומעוניינת לרכוש עוד סניפים, אחרי שבשנה האחרונה פתחה 4 חדשים

אייל רביד / צילום: אייל יצהר
אייל רביד / צילום: אייל יצהר

התרחבותה של רשת קמעונאות המזון ויקטורי  בניהולו של אייל רביד סייעה לה לסכם היום (א') את שנת 2017 במגמה חיובית, שבאה לידי ביטוי בצמיחה של 15% במכירות, שהצטברו ל-1.6 מיליארד שקל, לצד עלייה של 14% ברווח הנקי שהגיע ל-32 מיליון שקל.

בסיכומה של 2017 הוסיפה ויקטורי 4 סניפים לפעילותה והגדילה את שטחי המסחר שלה בקרוב ל-11%, והיא מפעילה כיום 46 סניפים בפריסה ארצית, עם כ-2,500 עובדים ונתח שוק של 3.8%.

למרות הצמיחה במכירות, ויקטורי מציגה ירידה של 1.5% בפידיון למ"ר מכירה נטו, לפחות מ-32 אלף שקל למ"ר, בהשפעת הסניפים החדשים שפתחה, ומציינת כי בניטרולם הפדיון למ"ר בחנויות זהות עלה ב-2.5% ל-33.1 אלף מ"ר. החברה מייחסת את הירידה בפדיון למ"ר לפדיון נמוך יותר למ"ר בסניפים שנפתחו בשנת 2017 עקב השטחים הממוצעים הגדולים של סניפים אלה.

השיפור בסך המכירות השנתי בא לידי ביטוי גם ברווח הגולמי והתפעולי, והשתרשר לשורה התחתונה. בסיכום הרבעון הרביעי של 2017 מציגה ויקטורי קפיצה של 19% בהכנסות שהגיעו ל-409 מיליון שקל, אולם למרות הצמיחה בהכנסות ושיפור ברווח הגולמי והתפעולי, הרווח הנקי שלה לתקופה זו נשחק ב-16% לקצת יותר מ-7 מיליון שקל.

תוצאות ויקטורי 3-18
 תוצאות ויקטורי 3-18

את השינוי השלילי ברווחיה הרבעוניים מייחסים בויקטורי להשפעת הוצאות שרשמה בגין הקדמת תקופת השכירות בסניפי כפר סבא ואחד העם שבתל-אביב ולאחר שברבעון המקביל ב-2016 נהנתה מרווח הון ממכירת נכס בגן יבנה.

משפחת רביד, בעלת השליטה בויקטורי, היא גם המשתכרת הבולטת של הרשת, בראשות האחים אייל רביד בתפקידו כמנכ"ל ואחיו אברהם רביד כסמנכ"ל תפעול ופיתוח עסקי, שנהנו מכ-3 מיליון שקל כל אחד. אביהם, חיים (ויקטור) רביד הסתפק ב-2.3 מיליון שקל בתפקידו כנשיא החברה וסמנכ"ל הכספים שלה.

פעילות מכירת האונליין של ויקטורי החלה בינואר 2017, והחברה עדיין אינה מדווחת על היקף מכירות האונליין שלה לשנה החולפת אך מעריכה כי את 2018 תסיים עם מכירות באונליין בהיקף של 7% מהמחזור. נכון למועד הדוח מכירות האונליין מהוות מעל 4% מסך מכירות החברה.היא מציינת כי הגדילה באופן ניכר את מחזור המכירות מפעילות האינטרנט בעיקר עקב הגדלת אזורי החלוקה, הרחבה ניכרת של הפעילות ושיפור השירות, אך היא עדיין אינה רווחית ובחברה מקווים כי "בשנת 2018 תגיע לפחות לאיזון תפעולי בתחום". בחברה מעריכים כי ב-2018 היא תמשיך להגדיל את פעילותה ומכירותיה באונליין תוך כדי התייעלות תפעולית והגעה לאיזון תפעולי בתחום מכירות האונליין".

בהתייחס למצב התחרות בשוק המזון בשנה החולפת, מציירים בויקטורי תמונת מצב שאולי נוחה לשחקניות הפועלות בשוק, אך לא מעודדת עבור הצרכן, של היחלשות התחרות, וזאת להערכתם, בשל המינוף הגבוה בענף. "בשנת 2017 התמתנה התחרות בענף וזאת, להערכת החברה, בעיקר עקב מינוף כספי של מספר חברות גדולות בענף, המביא לכך שחברות אלו מחויבות להגדיל את רווחיותן, בין היתר, באמצעות הגדלת המרווח הגולמי".

עקב כך צופה החברה גם במהלך השנים הקרובות התמתנות נוספת של התחרות מתוך מגמה לשיפור המרווח הגולמי. גורם נוסף שתרם להתמתנות התחרות הוא להערכת החברה, מכירת רשת מגה ליינות ביתן.

רביד התייחס היום לפעילות העתידית של הרשת וציין כי יש בכוונתו להרחיב אותה, בין היתר באמצעות רכישת סניפים מרשתות מתחרות.