מעצמה טעמים: הרווח הנקי של פרוטרום זינק ל-150 מיליון ד'

המנכ"ל יהודאי: "פרוטרום ממשיכה לשמור על רמת נזילות גבוהה ועל מינוף שמרני" ■ שווי החברה - ה"פאקמן" של שוק ההון - נסק ל-20 מיליארד שקל

אורי יהודאי / צילום: סיון פרג'
אורי יהודאי / צילום: סיון פרג'

הרכישות הרבות והמוצלחות של חברות מסביב לעולם שביצעה פרוטרום בשנים האחרונות, לצד צמיחה אורגנית, משתקפים בתוצאות הטובות שפרסמה החברה היום. פרוטרום, הפועלת בתחום חומרי הגלם ותמציות הטעמים לתעשיית המזון והמשקאות ומנוהלת ע"י אורי יהודאי, דיווחה על עלייה של כ-19% במכירות בשנת 2017 לשיא של כ-1.4 מיליארד דולר.

פרוטרום, ה"פאקמן" של שוק ההון, השלימה ב-2016 8 רכישות ועוד 12 רכישות בשנה שעברה (כולל הרכישה הגדולה בתולדות החברה, של חברת אנזימוטק הישראלית לפי שווי חברה של 290 מיליון דולר) - מהלכים שתרמו לצמיחה במכירות בשנה שעברה.

בשורה התפעולית של פרוטרום נרשם רווח של 211 מיליון דולר, עלייה של 41% והרווח התפעולי התזרימי (EBITDA) צמח ב-34% והגיע לכ-257 מיליון דולר. בשורה התחתונה דיווחה פרוטרום על צמיחה של 37% ברווח הנקי שהגיע אשתקד לכ-150 מיליון דולר.

פעילות הטעמים האורגנית של פרוטרום רשמה אשתקד צמיחה אורגנית של כ-7% ובשילוב הפעילויות שנרכשו נרשמה צמיחה של 21% לרמה של כמיליארד דולר. פעילות חומרי הגלם הייחודיים רשמה צמיחה אורגנית של 11.8% ובסך הכל התרחבה ב-14% והגיעה לרמת הכנסות של כ-260 מיליון דולר. המכירות בתחום הסחר והשיווק צמחו ב-14% לכ-91 מיליון דולר.

ברבעון הרביעי רשמה פרוטרום עלייה של 24% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל ב-2016, והן הסתכמו בכ-357 מיליון דולר. הרווח התפעולי צמח בכ-65% לרמה של כ-53 מיליון דולר ובשורה התחתונה נרשמה קפיצה של 47% ברווח הנקי שהגיע ברבעון לרמה של כ-40 מיליון דולר.במקביל לדוחות הכריזה החברה על חלוקת דיבידנד בהיקף של כ-30 מיליון שקל (8.6 מיליון דולר). התשלום יועבר בתחילת חודש מאי.

פרוטרום
 פרוטרום

כיום פועלת פרוטרום ביותר מ-150 מדינות. בחברה מועסקים כ-5,400 עובדים ולה יותר מ- 30 אלף לקוחות (כ-12 אלף מהם הצטרפו לחברה בעקבות 39 רכישות שבוצעו ב-5 השנים האחרונות). מניית פרוטרום הגיבה לדוחות בעלייה של 2.4% היום, והשלימה התקדמות של יותר מ-60% בשנה האחרונה. שוויה של החברה בבורסה הגיע לכ-20 מיליארד שקל.

המנכ"ל אורי יהודאי חזר היום על היעד שהציב לחברה לשנת 2020 - מכירות של כ-2.25 מיליארד דולר עם שיעור EBITDA של 23% בפעילויות הליבה. בנוגע לתוצאות 2017 אמר יהודאי כי "פרוטרום ממשיכה לשמור על רמת נזילות גבוהה ועל מינוף שמרני, המתבססים על תזרים מזומנים חזק מפעילות שוטפת אשר גדל השנה בשיעור של 50.5% לשיא של 187.5 מיליון דולר. מבנה ההון האיתן שלנו והתזרים החזק שאנו משיגים מאפשרים לנו להמשיך ליזום ולנצל הזדמנויות רכישה".

"תמחור אגרסיבי"

שירה אחיעז, אנליסטית באי.בי.אי, מציינת בתגובה לדוחות כי פרוטרום הציגה דוח טוב, עם תרומה של מטבעות, צמיחה חזקה בשורה העליונה לצד שיפור ברווחיות ביחס למקביל הודות למהלכי התייעלות. במבט לשנת 2018 מעריכה אחיעז כי "תרומת רכישת חברת אנזימוטק לצד השלמת רכישות נוספות והמשך מהלכי התייעלות צפויים לתמוך בתוצאות של החברה".גיל דטנר, אנליסט בלאומי שוקי הון, מעריך כי למרות התוצאות הטובות המניה יקרה ואומר כי "החברה כבר הציבה יעדים ל-2020 שמגלמים המשך צמיחה חזקה ושיפור מתמשך ברווחיות. לדעתנו, החברה הוכיחה כי היא מסוגלת להשיג את היעדים האלה. ועדיין, נראה לנו שהתמחור ממשיך להיות אגרסיבי מדי. התמחור הגבוה בולט יותר לאחרונה על רקע עליות התשואות בארה"ב והביצועים החלשים של רוב המניות בסקטור מאז תחילת השנה".