השרלטנים כורתים את ענף הקריפטו

דווקא דבריו של הקומיקאי ג'ון אוליבר משרטטים את הדרך לקהילת הקריפטו - זהירות ואחריות

לייטקוין ביטקוין / צילום: שאטרסטוק
לייטקוין ביטקוין / צילום: שאטרסטוק

הצפייה ב-25 דקות של הקומיקאי הבריטי-אמריקאי ג'ון אוליבר (Kast Week Tonight 11.3.2017) מפרק ומרכיב מחדש את תעשיית הקריפטו היתה כמעט מוזרה עבורי. החוויה הזו, שבה אתה נדרש להסביר מההתחלה, פעם אחרי פעם את מה שאתה עושה היא חוויה כמעט ייחודית לכל מי שמפתח טכנולוגיה בתחום המטבעות הדיגיטליים. והנה בא אוליבר ומסביר לכולם, מה זה בערך, ויותר מזה, מהן הסכנות. ואוליבר צודק. כי לצד טכנולוגיה מבריקה ומסובכת אנחנו מוצאים יותר ויותר את מי שמנסים להידחף דרך הסדקים ולכוון לדבר אחד - לארנק שלכם.

תעשיית הקריפטו עושה חיבור בין שני יצורים שונים בתכלית - השקעה שנראית כמו מסחר בבורסה והשקעה בהון סיכון. מחד, הטוקנים נסחרים באופן הדומה למסחר בניירות ערך ונגזרות ברחבי העולם, אבל למעשה ההשקעה כאן שונה בתכלית: מדובר בהשקעה בפיתוח טכנולוגיה חדשה. איש אינו יודע אם הפיתוח יצליח, אם הצוות מוכשר או אם שני אלה עובדים. האם הטכנולוגיה תוליד מוצר? האם מישהו ישתמש במוצר הזה? יותר מזה, האם המוצר הזה יעשה כסף?

אלה השיקולים אותם חייב לשקול מי שנכנס היום לשדה החם והלוהט הזה. כאשר אוליבר מדבר על זהירות ומביא אדם שישאג את המילה "אחריות" הוא זועק לאנשים - "תסתכלו בעיניים של הסטארט-אפ ותבינו האם יש למוצר הזה סיכוי להרוויח, והאם לכם יש סיכוי לראות משהו מהרווחים הללו".

כי כל המשחקים הללו מסיטים לעיתים את העיניים מהמטרה. לייצור של כסף מבוזר יש ביקוש. היישום עצמו עובד, הטכנולוגיה עצמה מעניינת ומאפשרת לעשות דברים חסרי תקדים. יותר מזה, היא תורמת לעולם בדרכים שאיש לא חשב עליהן. כמו שמסע לחלל סייע בפיתוח מכשירי MRI, כך גם פיתוח מכונות הכרייה משנה את תעשיית השבבים, ויוצרת חדשנות באיזורים שהיו מנומנמים למדי בעבר.

כך למשל, עד לפני כמה שנים היינו רואים דור חדש של מעבדים מושק בכל שנתיים. כיום, בשל הצורך לפתח שבבי כרייה מהירים וחסכוניים יותר, מידי חצי שנה צף ועולה דור חדש של מעבדים חדשים, אחרים וטובים הרבה יותר. תחומים נוספים מרוויחים מההתקדמות בתחום. למשל, אינטיליגנציה מלאכותית - תחום שגם הוא דורש חישובים רבים, דומים ומהירים במיוחד. התחום רותם אליו את ההתקדמות המהירה שהביא איתו הביטקוין וכבר היום מיוצרים כרטיסים ביתיים המאפשרים חישובי ענק, שבעבר היו שמורים לדטא-סנטרים ומחשבי-על. היא יכולה לסייע בסחר בינלאומי, בפרטיות והגנה על מידע ובתחומים רבים, מעבר ליישום עצמו של כסף מבוזר.

מי שבונה פירמידות, מי שבונה אתרים מושקעים כדי למכור חזון מפוצץ שלא יעבוד לעולם - הורס את היכולת של ענף הקריפטו להתפתח. האינטרנט מפוצץ בתמונות של יזמים חלקלקים מצולמים עם דמויות מופת של עולם הביטקוין כמו ויטליק בוטרין ואנדראס אנטונופולוס, כאשר אלה מנסים להתחמק מהצילום או מכחישים כל קשר לגיוס. אפילו לישראל הגיעו האזהרות עם דברי איגוד הביטקוין מיולי, ואזהרת הרשות לני"ע משבוע שעבר.

אבל לציבור הרחב, ואפילו למשקיעים, קשה להבדיל בין מילים יפות לקוד עובד, ובין הסברים קולחים לשרלטנות בוטה. והנוכלים הללו מרחיקים את המשקיעים ההגונים ואת המשאבים הכל כך חיוניים להתפתחות התעשייה. את אלה יש להרחיק ולהעניש. הקהילה צריכה להמשיך ולחשוף אותם והרגולטור חייב לפעול נגדם בנחישות. אבל אסור לתת לכל זה להפריע למי שבאמת עוסק בתחום לפתח מיזמים, לכתוב קוד ולשנות באמת את העולם.

■ הכותב הוא מנהל מרכז הפיתוח בישראל של חברת ביטמיין, הפועלת בתחום של כריית מטבעות דיגיטליים.