הרגולציה גורמת לחברות הביטוח הבינוניות להעדיף את ההווה

איילון והכשרה ביטוח מכרו למבטחי משנה מספר תיקי ביטוח כדי להיפגש עם מאות מיליוני שקלים בטווח המיידי ■ "בעצם מחלישים עוד יותר את החברות הקטנות, וזו טעות של הפיקוח", אומר גורם בכיר בענף

דורית סלינגר / צילום ארכיון: איל יצהר
דורית סלינגר / צילום ארכיון: איל יצהר

חברת הביטוח איילון, שבניהול אריק יוגב, הודיעה כי תמכור לחברת ביטוח-משנה זרה את חלק הארי מכמה תיקי פעילות ביטוח שלה, במה שאמור להניב לה בתוך כחודש זרם מזומנים של כ-120 מיליון שקל. בחברת הביטוח הסבירו, כי מדובר במכירה של 90% מתיק ביטוח אחד ו-85% מתיק אחר, באופן שמוציא את עיקר הסיכון הביטוחי שבתיקים אלה מהחברה הישראלית, ושבשל כך יקטנו דרישות ההון של איילון בגובה האמור, מה שישפר מאוד את עודפי ההון של החברה ביחס לדרישות מהרגולציה.

על פניו מדובר בעסקה יפה, שמחזקת את איילון, שעבורה 120 מיליון שקל רחוקים מלהיות זניחים. אבל זו ממש איננה התמונה המלאה. למעשה, התשלום שאותו תקבל איילון מחברת ביטוח המשנה מייצג את החלק של הרוכשת ביתרת הוצאות הרכישה הנדחות ברוטו, בגין תיקי הביטוח, מה שבעצם אומר שמבחינת איילון מדובר על הקדמת רווחים וחיזוק הון כיום, על חשבון רווחים ביטוחיים שהיו צפויים ואמורים לזרום אליה לכיס בעתיד. מהרבה בחינות הופכת עתה איילון למעין סוכן ביטוח של חברת ביטוח המשנה, ועל כן היא גם מוותרת על נתח מהרווח שאמור להיות בביטוחים הללו.

מדובר בהסכם ביטוח משנה יחסי מסוג Quota Share, בשיעור 90%, עם מבטח-משנה בגין כיסויי ריסק מוות (לרבות ביטוחי חיים למשכנתאות), כיסוי נכות מוחלטת ומוות מתאונה, ונוסף על כך, איילון גם מוכרת 85% מכיסויי הריסק השונים, למעט כיסוי חיסכון, אובדן כושר וסיעוד שנחתמו עד לסוף 2017.

איילון אינה החברה הראשונה שעושה כן. קדמה לה הכשרה ביטוח, שבניהול שמעון מירון. באפריל אשתקד הודיעה הכשרה ביטוח על "הסכם ביטוח משנה בענף ביטוח חיים, בביטוח יחסי של 62%, עם מבטח משנה בגין כיסויי ריסק מוות ביחס לכל הפוליסות שנחתמו עד לסוף 2016, למעט פוליסות מסוג מעורב", וגם היא דיווחה אז, ש"בתוך 30 יום ממועד החתימה תקבל החברה סך של 100.2 מיליון שקל". בחודש העוקב כבר דיווחה הכשרה על "הגדלת חלקו של מבטח המשנה בביטוח היחסי משיעור של 62% ל-80%, כך שסכום העסקה שהחברה תקבל הינו 129.3 מיליון שקל".

מה כל זה אומר? נראה כי הדרישות של רשות שוק ההון במסגרת המעבר למשטר הון מבוסס סולבנסי 2 מביאות ודוחקות בחברות להעדיף את הכעת והמיידי על פני העתיד. "בעצם מחלישים עוד יותר את החברות הקטנות, וזו טעות של הפיקוח" אומר לנו גורם בכיר בשוק שאין לו אינטרס להגן על החברות הקטנות. הוא טוען גם, ש"הנוסחאות שאומצו פה ביחס לסולבנסי 2 לא מתאימות למוצרים הישראליים, וזה הכניס שוק שלם למקום לא טוב".