פרשת המסרונים: חיות השעתה את השופטת פוזננסקי כץ

החלטת נשיאת העליון ניתנה על רקע פתיחת ההליך המשמעתי אתמול נגד שופטת השלום, רונית פוזננסקי-כץ ■ זאת, בשל חילופי המסרונים שהתקיימו בינה לבין חוקר מטעם רשות ני"ע בנוגע להארכות המעצרים בפרשת בזק-וואלה ■ חיות דחתה בקשת פוזננסקי-כץ להאריך את השבתון, שבו היא מצויה

 

השופטת פוזננסקי-כץ / צילום: אריה תדמור
השופטת פוזננסקי-כץ / צילום: אריה תדמור

נשיאת ביהמ"ש העליון, אסתר חיות, הודיעה הבוקר (ה'), כי השעתה את שופטת בית משפט השלום בת"א, רונית פוזננסקי-כץ, מתפקידה כשופטת, "עד להודעה חדשה". ההחלטה ניתנה על רקע פתיחתו אתמול של ההליך המשמעתי המתנהל נגד פוזננסקי-כץ נוכח חילופי המסרונים שהתקיימו בינה לבין חוקר מטעם רשות ני"ע, עו"ד ערן שחם-שביט, בנוגע להארכות המעצרים בפרשת בזק-וואלה (תיק 4000).

הבוקר התייצבה פוזננסקי כץ לשימוע בפני חיות בנוגע להתנהלותה ב"פרשת המסרונים", וביקשה, יחד עם ב"כ עו"ד אייל רוזובסקי, כי הנשיאה תאשר לה את המשך השהות בחופשה במסגרת שנת השבתון אליה יצאה בראשית השנה. הנשיאה חיות סירבה לבקשה זו, ולבסוף "הוסכם" על השעייתה של פוזננסקי-כץ מהשפיטה.

לפי נוסח החלטתה של חיות, השופטת פוזננסקי-כץ, נתנה את 'הסכמתה' להשעיה, ואולם המסר העולה מהחלטת הנשיאה שלא לאשר את שהותה של פוזננסקי כץ בשבתון היה ברור: השופטת חיות החליטה, כי כץ לא תוכל ליהנות ממשכורת מלאה בתקופת בירור האישומים בהליך המשמעתי נגדה. בתקופת שבתון נהנים השופטים ממשכורת, שהם אינם זכאים לה בתקופת השעיה.

נגד השופטת פוזננסקי-כץ מתנהל כיום הליך בבית הדין המשמעתי של עובדי הציבור בעקבות החלטת נציב תלונות הציבור על השופטים. שרת המשפטים, איילת שקד, והנשיאה חיות הפנו את העניין לבחינתו של הנציב, שופט העליון בדימוס אליעזר ריבלין, שקבע כי לא נמצא חשש לביצוע מעשים פליליים על-ידי השופטת רפוזננסקי-כץ במסגרת התכתבויותיה עם עו"ד שחם-שביט. הנציב המליץ כי השופטת תועמד לדין משמעתי ולא פלילי.

דיאלוג פסול, יוהרה וסכלות

מבדיקת הנציב עלה, כי פוזננסקי-כץ "נבחרה" על-ידי עו"ד שחם-שביט, היועץ המשפטי של מחלקת החקירות ברשות ני"ע, לדון בדיוני המעצר והצווים בתיק בזק. עו"ד שחם-שביט פנה אל פוזננסקי-כץ זמן קצר לאחר שיצאה לשבתון והודיע לה שיש הסתעפות חדשה בפרשת בזק, שבה דנה חודשים ספורים קודם לכן וביקש ממנה כי תדון גם בדיוני המעצר והצווים בהסתעפות זו.

לדברי פוזננסקי-כץ, הפנייה אליה החמיאה לה, ולכן נענתה לה. היא פנתה לסגן נשיא בית משפט השלום והודיעה לו על נכונותה לחזור משנת השבתון שאליה יצאה, כדי לדון בבקשות השונות שיוגשו בפרשה המתחדשת, וזה חשב שזה "רעיון טוב", ונענה לבקשה. "זרעי הפורענות מצאו להם קרקע פורייה בדרכי השיבוץ האלה", כתב הנציב רבילין בדוח החמור בפרשה שערך תוך יממה בלבדה.

במסגרת בדיקת הנציב הסבירה פוזננסקי-כץ לריבלין, כי עו"ד שחם-שביט קיבל את הטלפון הנייד שלה מאחר שלא היה לה עוזר משפטי. לדבריה, היא התכתבה ישירות עם נציג רשות ני"ע מאחר שאין לה מזכירה או איש קשר אחר לצורכי התיאומים הטכניים בתיק 4000.

"כאן נזרעו הזרעים הנוספים של ההתנהלות השיפוטית הקלוקלת ושל הפרקטיקה המערכתית הפסולה", קבע ריבלין "הקשר הישיר בין השופטת לבין החוקר, שהחל בתיאום לוגיסטי, התדרדר חיש קל לכלל דיאלוג פסול". בשורה התחתונה, קבע ריבלין כי מדובר במקרה של "יוהרה וסכלות".

הארכת שבתון במקום השעיה?

בעקבות הממצאים בדוח הנציב הגישה השרה שקד קובלנה משמעתית נגד השופטת פוזננסקי-כץ, וזאת לאחר ששרת המשפטים ונשיאת העליון חיות החליטו לאמץ בעניין זה את המלצותיו. בהמשך לכך הוקם בית דין משמעתי בראשות נשיא ביהמ"ש העליון בדימ' אשר גרוניס, ודיון ההקראה בקובלנה נערך אתמול.

במקביל, החליטה חיות להשתמש בסמכותה, לפי חוק יסוד השפיטה, ולבחון אם יש להשעות את השופטת, לאור הקובלנה המשמעתית המתנהלת. לפני כשבועיים הודיעה חיות לשופטת פוזננסקי-כץ, כי היא שוקלת להשעותה מתפקידה בכפוף לעריכת שימוע בכתב או בעל-פה.

השופטת פוזננסקי-כץ הודיעה בתגובה לנשיאה, כי היא נמצאת בתקופת שבתון וכי כדי להימנע מהליכי השעיה היא מבקשת כי חיות תשקול את הארכת תקופת השבתון המסתיימת ב-20 במארס, וזאת עד לתום ההליכים המשמעתיים נגדה.

השופטת פוזננסקי-כץ הוסיפה, כי ככל שחיות שוקלת שלא לקבל את בקשה להאריך את תקופת השבתון, היא מבקשת לנצל את זכות השימוע ולפרט את טענותיה בפני הנשיאה בעל-פה.השימוע התקיים הבוקר, ובמסגרתו חזרה שוב פוזננסקי-כץ על בקשתה להארכת תקופת השבתון, ואולם אופציה זו נסגרה בפניה על-ידי הנשיאה.

תיאמו הארכות המעצר "מעל ראשה" של המשטרה

שופטת בית משפט השלום, רונית פוננסקי-כץ כיהנה כשופטת המעצרים בתיק בזק-וואלה, ובמסגרת זו דנה בהארכות המעצר של החשודים בפרשה, בהם של ניר חפץ, לשעבר יועץ התקשורת לשעבר של רה"מ בנימין נתניהו, ושל שאול אלוביץ', בעל השליטה בבזק.

במהדורת החדשות של ערוץ 10 בתחילת החודש נחשף כי בהארכות המעצר בפרשת בזק-וואלה הוחלפו מסרוני בוואטסאפ בין השופטת פוזננסקי-כץ שדנה בדיוני המעצר לבין עו"ד ערן שחם-שביט, המייצג באותם תיקים את רשות ני"ע, החוקרת ביחד עם המשטרה את הפרשה.

על מסך הטלפון של עו"ד שחם-שביט הופיעה תכתובת בעלת נימה אישית בינו לבין השופטת. מההתכתבות בין נציג התביעה לשופטת עלה כי השניים תיאמו את הארכות המעצר בתיק "מעל הראש" של המשטרה השותפה לחקירת פרשת בזק ו"מעל לראשם" של החשודים ועורכי-דינם.