מחיר למשתכן: כישלון מכרז בצפת והצלחה באור יהודה

המכרז בצפת כלל היצע של 432 דירות, 215 מתוכן מוזלות, בחמישה מגרשים ■ באור יהודה נסגר בהצלחה מכרז ל-152 דירות, 122 מהן מוזלות, לצד מתחם גדול של מסחר ותעסוקה ■ במכרז זכו החברות גשם למשתכן ואשל הירדן ייזום ובניין

כחלון וכץ / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"
כחלון וכץ / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"

מכרזי מחיר למשתכן בפריפריה ממשיכים להיתקל בקשיים. כך, מכרז שנסגר למתן הצעות בשבוע שעבר בעיר צפת, שכלל חמישה מגרשים בהם ניתן לבנות 432 דירות סך הכל נכשל כשלאף אחד מהמגרשים לא הוגשה הצעה. מדובר במכרז שהתייחס למגרשים בשכונת מצפה הימים בעיר, עם היצע דירות מוזלות בהיקף 215 יחידות דיור ועוד 217 דירות למכירה בשוק החופשי. כלומר, על אף שהמכרז מאפשר מכירת מחצית מהדירות בשוק החופשי, עובדה זו לא הובילה לביקוש מצד קבלנים ויזמים. מחיר המקסימום במגרשים השונים נע בין 6,400 שקל למ"ר ל-6,500 שקל למ"ר, ודמי הפיתוח בין כ-9 מיליון שקל לכ-13.8 מיליון שקל. מדובר בעלות פיתוח לא מבוטלת שייתכן והייתה בין הגורמים לעובדה שלא הוגשו הצעות למכרז. עוד נזכיר כי זה המכרז השני במסגרת מחיר למשתכן שמפורסם בעיר צפת, וגם המכרז הקודם, לא נחל הצלחה כאשר מתוך שבעה מגרשים שיצאו למכרז בסוף 2017 באותה השכונה רק שניים נרכשו על ידי קבלנים. מכרז זה כלל 622 יחידות דיור סך הכל, וגם במקרה הזה כמחצית מהדירות היו דירות מוזלות וכמחצית דירות למכירה בשוק החופשי. במקביל, עיון במסמכי המכרז הקודם שנכשל מעלה כי למרות שרוב המגרשים לא נרכשו על ידי קבלנים ויזמים, מחיר המקסימום במכרז כמו גם דרישות הפיתוח לא השתנו מהותית.

נציין כי זו אינה הפעם הראשונה שמכרזים בפריפריה נכשלים ונראה שבמהלך החודשים האחרונים מגמה זו מתחזקת. כך למשל, בדימונה פורסמו לאחרונה תוצאות מכרז בשכונת השחר כאשר מתוך ארבעה מגרשים רק אחד נרכש על ידי קבלנים. באופקים, בשכונת חורשת נוח פורסם מכרז שכלל חמישה מגרשים ואף אחד מהם לא נרכש על ידי קבלנים ובקריית שמונה נסגר מכרז שכלל חמישה מגרשים בשכונת יובלים וגם שם, רק מגרש אחד נרכש על ידי קבלנים והשאר נותרו ללא הצעות.

122 דירות מוזלות באור יהודה

במקביל, מכרז מחיר למשתכן אחר, באזור המרכז נסגר בהצלחה. מדובר במכרז באור יהודה, מכרז מעט מורכב יותר ממכרז מחיר למשתכן רגיל וזאת בשל העובדה שהוא כולל גם בניית פרויקט מגורים במסגרת מחיר משתכן וגם מתחם לתעסוקה ומסחר. נציין כי למכרז הוגשה הצעה אחת, של החברות אשל הירדן ייזום ובניין וחברת גשם למשתכן. כאמור, מכרז זה היה מורכב יותר משום שהמציעים היו צריכים להגיש הצעה לחלק המגורים במסגרתה המחיר למ"ר הנמוך ביותר יזכה והצעה על מתחם המסחר והתעסוקה בה ההצעה הגבוהה ביותר תזכה. חלק המגורים במכרז כלל 152 דירות, 122 מהן מוזלות לזכאי מחיר למשתכן. החלק המתייחס לשטחי המסחר והתעסוקה כולל מתחם בו ניתן לבנות כ-45 אלף מ"ר. המכרז התייחס לשכונה חדשה הממוקמת צפונית לכביש 461 ודרום מזרחית למחנה תל השומר. הצעתן של החברות לרכישת המגרש לתעסוקה ומסחר עמדה על כ-28.1 מיליון שקל. דמי הפיתוח במגרש עומדים על כ-26.8 מיליון שקל. נציין כי סכום הזכייה נמוך משמעותית מהשומה שהוגדרה על ידי רשות מקרקעי ישראל במכרז שעמדה על כ-61.6 מיליון שקל. יוסי מזרחי, מבעלי חברת גשם למשתכן שזכתה במכרז באור יהודה אמר היום כי: "עם זכיה זו אנחנו מחזיקים בהיצע משמעותי של דירות מחיר למשתכן בחלקים שונים של הארץ, בהיקף של כ-2,000 דירות בשלבים שונים".