טראמפ ירה את הירייה הראשונה במלחמת סחר עם סין

נשיא ארה"ב הטיל מכסי יבוא על מוצרים מסין בשווי 50 מיליארד דולר ■ בייג'ינג כבר הודיעה שתנקוט צעדי עונשין ■ הערכות: תטיל מכסים על פולי סויה וסורגום, פלח משמעותי מהיצוא האמריקאי לסין, סנקציה שתפגע במצביעי טראמפ במערב התיכון

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס,  Kevin Lamarque
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, ירה אמש (ה') את היריה הראשונה במלחמת סחר עם סין, שצפויה לפגוע, בראש ובראשונה, בצרכנים אמריקאים ובמיוחד בפלח גדול של מצביעי טראמפ. בנאום קצר בבית הלבן, הכריז הנשיא, שהוא עומד להטיל מכסי יבוא בשווי שנתי של 50 מיליארד דולר על סדרת מוצרים ושירותים מסין, כגמול על גזלה מתמשכת של קניין רוחני שהפיקו חברות אמריקאיות ועל צורות אחרות של גניבות טכנולוגיות אמריקאיות שמחקו, לדבריו, מפעלים ומשרות בשווי מיליארדי דולר מהמפה הכלכלית של ארה"ב.

טראמפ הורה לממונה על סחר החוץ של ארה"ב (U.S. Trade Representative) להכין בתוך 15 יום רשימה של מוצרי יבוא מסין שיוכפפו למכסים החדשים. לאחר תקופה של קבלת תגובות מהציבור, יפרסם הממשל את הרשימה והמכסים ייכנסו לתוקף עם הפרסום. תיאורטית, פרק הזמן בין נאום טראמפ לבין הטלת המכסים בפועל עשוי לשמש לניהול מו"מ בין שתי המדינות כיצד להימנע ממלחמת סחר, כמה אנליסטים הוציאו זאת מכלל אפשרות. הקליע כבר יצא מהקנה, לדעתם.

אך כמה שעות לאחר נאום טראמפ, הודיע משרד המסחר בבייג'ינג, כי סין תטיל מכסים על מוצרי יבוא מארה"ב בשווי שלושה מיליארד דולר, אם שני הצדדים לא יגיעו להסכמה כיצד להימנע מעימות כלכלי בתוך פרק זמן קצוב. "אין ספק, שסין תנקוט את כל הצעדים הנחוצים להגן בהחלטיות על זכויותיה הלגיטימיות ועל האינטרסים שלה", נאמר בהודעת המשרד.

אפשר לפרש את ההודעה הסינית כאיום או כהזמנה למו"מ. כך או כך, משרד המסחר פירט מה צעדי הגמול שמתכננים הסינים נגד וושינגטון: מכס בגובה 15% יוטל על שורת 120 מוצרים אמריקאים, בשווי כמיליארד דולר, לרבות פירות טריים ויינות. יוטלו גם מכסים בגובה 25% על מוצרי יבוא אחרים, לרבות בשר חזיר ומוצרי אלומיניום. ואלה, כנראה, רק הצעדים הראשונים.

טראמפ התעלם מאזהרות של כלכלנים ומחוקקים שטוענים, כי מכסי היבוא יפגעו, אולי, בסין עצמה, אבל הנזק שייגרם לארה"ב יהיה גדול הרבה יותר - לא רק מבחינה כלכלית אלא גם מבחינה מדינית: סין עלולה למשוך ידה מהמאמצים למתן את קוריאה הצפונית.

כדי לחדד את המסר שארה"ב מכוונת את תותחיה הכלכליים בעיקר לעבר סין הודיע הבית הלבן, זמן קצר לפני הכרזת טראמפ, כי הממשל החליט להחריג מדינות רבות, שמוגדרות כידידות ובעלות ברית, ובהן מדינות האיחוד האירופי, קוריאה הדרומית וברזיל, מהעלאת מכסי היבוא על פלדה (25%) ועל אלומיניום (10%), שעליה הודיע טראמפ החודש. קודם לכן הוחרגו קנדה ומקסיקו ממכסים אלה. גם סין מייצאת את שתי המתכות לארה"ב - אם כי בכמויות קטנות הרבה יותר בהשוואה לקנדה ומקסיקו - אך היא כמובן לא תיהנה מהפטורים שניתנו למדינות אחרות.

טראמפ הדגיש בנאומו, כי סין היא "ידידה" של ארה"ב, וכי הוא רוחש "כבוד עצום" לנשיא שי, אך בייג'ינג חטאה ב"גניבת קניין רוחני אמריקאי בהיקפים אדירים..."

"המילה שאני רוצה להשתמש בה היא 'הדדיות'", אמר טראמפ. "אם יגבו מאיתנו כספים, אנו נגבה כספים בחזרה". הוא הביא כדוגמה את ההבדלים במכסים שמוטלים על מכוניות מיובאות.

אך טראמפ הביע זעם לא רק על גניבות הקניין הרוחני אלא גם על הגרעון הגדול בסחרה של ארה"ב עם סין. לדבריו, הגרעון בסחר עם סין מסתכם ב-500 מיליארד דולר - פלח ענקי מכלל הגרעון המסחרי של ארה"ב, שמגיע ל-800 מיליארד דולר. הוא אמר, כי ביקש מממשלת סין לצמצם את העודף שלה בסחר עם ארה"ב ב-100 מיליארד דולר. "זה הרבה כסף", הוא אמר, אך לא ציין כיצד הגיבו הסינים על הבקשה.

"הצעדים שנקטנו היום עומדים להפוך אותנו למדינה חזקה הרבה יותר ועשירה הרבה יותר", אמר הנשיא.

פקידי ממשל אמרו אתמול לכתבים, כי רשימת מוצרי היבוא הסיניים שעליהם יוטלו המכסים החדשים תכלול בעיקר מוצרים טכנולוגיים או מוצרים עם רכיבים טכנולוגיים, שמבוססים על קניין רוחני אמריקאי. במקרים רבים, לא גנבה סין טכנולוגיות מסוימות אלא אילצה חברות אמריקאיות לחלוק עמה את הטכנולוגיות שלהן כתנאי להיתר ליצא לסין או להקים בה מפעלים.

רשימת המוצרים תפורסם בעוד 15 יום והיא תכלול 1300 מוצרים מתוצרת סין - החל בנעליים ופריטי ביגוד וכלה במוצרי אלקטרוניקה, אמר הפקידים.

לדבריהם, הסנקציות אינן מוגבלות רק למכסי יבוא. טראמפ יורה למשרד האוצר להטיל הגבלות על השקעות סיניות בחברות טכנולוגיות אמריקאיות. הם אומרים, כי זו טקטיקה שהסינים עצמם פיתחו כדי לבנות "כוכבים תעשייתים", כגון בינה מלאכותית וכלי-רכב אוטונומיים.

"מה שעשינו היום הוא נקיטת צעדים אסטרטגיים כדי להתגונן מהתוקפנות הכלכלית של סין", הכריז פיטר נאווארו, ראש מועצת הסחר הלאומית בבית הלבן. "חזרנו והבענו בפומבי את ההשגות שלנו על הכלכלה הסינית שאינה מתבססת על עקרונות השוק החופשי".

הצעדים החדשים מהווים שינוי חשוב מאוד בגישתה של ארה"ב לסין, הוסיף נאווארו. במקום לנסות למשוך את סין לסדר הכלכלי העולמי, שמבוסס על תקנות מוסכמות - מדיניות שהחלה בנשיאותו של ריצ'ארד ניקסון, בהשראתו של הנרי קיסינג'ר - רואה עתה ארה"ב את סין כמתחרה אסטרטגית, שמטרתה לשחוק את הביטחון הלאומי והעוצמה הכלכלית של ארה"ב.

אך כלכלנים רבים אומרים, כי בסופו של דבר הכרזות אלה הן, במידה רבה, דברי רהב. אין ספק, שסין אכן אשמה בגזילת טכנולוגיות מארה"ב (וממדינות אחרות), אך הצעדים שנוקטת ארה"ב עלולים עלולים לחזור אליה כבומרנג. "אנו רואים עתה, בסלו מושן, את תחילת הכידרור שיסתיים בגול עצמי מכאיב", אמר היום פרשן בתכנית מלל טלוויזיונית.

למשל: שניים מפלחי היצוא הגדולים ביותר של ארה"ב לסין הם פולי סויה וסורגום, שמקורם במדינות המערב התיכון, ובמיוחד באזורים שבהם יש ריכוז גבוה של מצביעי טראמפ. סין תוכל להטיל מכסים גבוהים על יבוא גידולים אלה, או פשוט לצמצם את רכישתם בארה"ב ולרכוש אותם במדינות כברזיל וארגנטינה, שממתינות בפינה. זו תהיה פגיעה לא רק בכלכלת ארה"ב אלא גם פגיעה אישית בטראמפ עצמו. למעשה, לוביסטים מטעם חברות חקלאיות ניסו להסביר זאת לנשיא ויועציו, אך הם נתקלו בתשובה אחת: נקיטת צעדים נגד סין היתה הבטחה חשובה במסע הבחירות של טראמפ, ועליו לקיים את הבטחותיו.

קרבן פוטנציאלי אחר היא חברת בואינג, היצואנית הגדולה ביותר בארה"ב. סין היא אחת מהלקוחות החשובים ביותר של בואינג ובייג'ינג לא תתקשה להעביר הזמנות למתחרה האירופית שלה - איירבאס.

"יש דאגה רבה בארה"ב מגישת הבית הלבן, שמתומצתת באמירה 'נראה מי ישלוף ראשון'", אמר ל"וושינגטון פוסט" ג'וש בולטן, נשיא Round Table, ארגון שמאגד מנכ"לים ומנהלים בכירים בחברות אמריקאיות. "הקרבנות של ההחלטות שיקבל ממשל טראמפ] יהיו בעיקר אמריקאים". לשכת המסחר של ארה"ב, ארגונים של קמעונאים וחנויות רשת גדולות כטארגט, וול מארט ובסט באי, הביעו דאגה מעליות מחירים של מוצרי יבוא לצריכה ביתית.

יחד עם זאת, כלכלנים אמריקאים אינם חוששים שסין תשתמש בנשק היום הדין שלה - אגרות חוב של האוצר האמריקאי. אין מדינה שמחזיקה יותר אג"ח אמריקאיות מאשר סין. אך הכלכלנים אינם סבורים שהסינים ימכרו את "כל המלאי", כי, בסופו של דבר, זו תהיה "יריה ברגל של סין עצמה".

"גלובל טיימס", עיתון כלכלי סיני בשפה האנגלית, שמשמש שופר של השלטונות בבייג'ינג, כתב השבוע במאמר מערכת, כי הרעיון שסין תסבול יותר מארה"ב במלחמת סחר עם ארה"ב הוא "שחצני ונאיבי". לא ברור אם טראמפ ויועציו בחנו אפשרות זו.