החשש ממלחמת הסחר הוביל את אירופה לנעילה אדומה

טראמפ ממשיך לטלטל את הכלכלה העולמית ואמש הטיל מכסים נוספים על יבוא מסין שמאיימת בתגובה ■ התשואה של אגרות החוב הממשלתיות האמריקאיות ירדו אמש בחזרה ל-2.8%

מלחמת סחר / צילום: שאטרסטוק
מלחמת סחר / צילום: שאטרסטוק

השווקים הפיננסים מיטלטלים על רקע החשש מהתפתחות מלחמת סחר. בורסות אירופה ננעלו  בירידות שערים כשירידות נרשמות לאורכם ולרוחבם של השווקים כך שלא ניתן לאפיין פגיעה ראשונה בסקטור ספציפי (מעבר לחברות הכבדות שחשופות למחירי הסחורות).

 

כלי התקשורת הזרים מדווחים כי פעיל חמוש מטעם המדינה האסלאמית (דאע"ש) נכנס היום לסופרמרקט בדרום צרפת ולקח מספר בני ערובה. לפי הדיווחים שניים נהרגו בפעילות הטרור. 

מלחמת סחר עלולה להביא לייקור עלויות המחיה בעולם כולו ומסביבת אינפלציה אפסית עלול להיווצר לחץ לעליית מחירים אך לא בשל עלייה בביקושים שנובעים מצמיחה אלא מעלויות מלחמה שאינן תורמות לצמיחה העולמית. החשש מתהליך כזה אמור לתת בטווח הקצר לפחות את אותותיו על השווקים הפיננסים שעושים התאמה לפגיעה ברווחיות הפירמות במידה ותתפתח מלחמת סחר.

אמש חזרו תשואות האג"ח הממשלתי האמריקאי לרמה של 2.8% לאחר שכבר ביקרו במהלך השבוע באזור חיוג 2.9%. תהליך עליית הסיכון בשווקים מקבל ביטוי גם במסחר בחוזים עתידיים על סחורות שנחשבות לחוף מבטחים כמו הזהב והכסף.

ירידות השערים החדות נרשמו מוקדם יותר בבורסות אסיה וזאת בהמשך לירידות החדות שנרשמו אמש בניו יורק.

 

לא קשה להבין מה קרה אמש בשווקים הפיננסים, הנשיא טראמפ זיעזע שוב את הכלכלה העולמית כשהטיל מס נוסף על מוצרים מסין בטענה כי המכסים החדשים יהוו פיצוי לכלכלה האמריקאית על גניבת קניין רוחני מחברות אמריקאיות. סין מצידה הודיעה שתגיב על הצעדים של טראמפ בצעדים משלה, מה שעלול להוות תחילת של מלחמת סחר עולמית.

לרגיעה לא תרם המינוי החדש של היועץ לביטחון לאומי שמהווה סמן נצי בממשל של טראמפ ולא סביר להניח כי הוא יהיה הגורם הממתן בממשל הנוכחי.

בסין הובילו את הירידות מניות יצרניות המתכות ובראשן בושאן איירון שאיבדה כ-6.5% ואלומיניום קורפ שאיבדה כ-6%. בדרום קוריאה פוסקו שעוסקת אף היא בעולם המתכות איבדה למעלה מ-5%