סין מזהירה: "אם מישהו יכפה עלינו מלחמת סחר, נילחם עד הסוף"

האמצעים שחשף משרד המסחר הסיני שלשום (ו') מתמקדים בסחורות אמריקאיות בשווי 3 מיליארד דולר

מלחמת סחר / צילום: שאטרסטוק
מלחמת סחר / צילום: שאטרסטוק

סין השיבה ביריית אזהרה על צעדי הסחר של ארה"ב נגדה, בהודעה על מכסים שהיא מתכננת על סחורות אמריקאיות, תוך הכנת עוד צעדים נגד אמצעי הענישה של ממשל טראמפ נגד היצוא שלה.

בייג'ין הגיבה ברוגז להכרזת הנשיא דונלד טראמפ על מכסים נגד מוצרים סיניים בשווי פוטנציאלי של 60 מיליארד דולר. דובר של משרד המסחר הסיני האשים את ארה"ב ב"תקדים שפל" והזהיר שסין ערוכה להגנה על האינטרסים שלה. "אם מישהו יכפה על סין מלחמת סחר, נילחם עד הסוף", אמר שגריר סין בוושינגטון, קואי טיאנקאי.

האמצעים שחשף משרד המסחר הסיני שלשום (ו') מתמקדים בסחורות אמריקאיות בשווי 3 מיליארד דולר, מפירות עד בשר חזיר, אלומיניום ממוחזר וצינורות פלדה, שיהיו כפופים למכסים גבוהים יותר. המשרד מסר שהעונש הזה מוטל בתגובה למכסים האמריקאיים החדשים על פלדה ואלומיניום סיניים.

מהרשימה שפורסמה בבייג'ין ביום ו' נעדרו סעיפי יצוא גדולים כמו פולי סויה, סורגום ומטוסי בואינג. ההעדר שלהם מעיד כנראה שממשלת סין משאירה לעצמה מרחב להסלמה - או למו"מ מסחרי חדש. "כל המוצרים ברשימה הם כסף קטן, והמוצרים חשובים באמת הם מוצרים חקלאיים כמו פולי סויה וסורגום", מסר יועץ ממשלתי בבייג'ין. "סין משאירה את אבקת השריפה שלה במצב יבש".

"האפקט הכלכלי על סין וארה"ב ייקבע על ידי המתכונת שתהיה למכסים החדשים", אמרה חנה אנדרסון, אנליסטית שווקים עולמיים בחברת ניהול הנכסים של ג'יי.פי מורגן. היא צופה שהאפקט יהיה גדול יותר בארה"ב, שבה המחירים לצרכן ומחירי יצרנים יתחילו לעלות, ונמוך יותר בסין, שתלויה פחות בשוק האמריקאי מאשר בשנים שעברו.

בטקס בבית הלבן ביום ה' שעבר, טראמפ חתם על מזכר, שהסתמך על סעיף 301 בחוק הסחר של 1974, שמורה לממשל להגיב ל"נוהלי סחר לא הוגנים מצד סין", כולל השגת טכנולוגיה אמריקאית באמצעי הפחדה. ממשל טראמפ מרכיב חבילת עונשים של 25% מכס על יבוא מסין, ויועצי טראמפ מדברים על 1,300 קטגוריות מוצרים.

פעולות ספציפיות לא יתרחשו בחודש הקרוב לפחות, כאשר הממשל יכין רשימה רשמית של מכסים מוצעים, והעסקים בארה"ב יקבלו 30 ימי תגובה עליהם. בתקופה זו הממשל מקווה שסין תבצע ויתורים כדי למנוע ירידה מהותית בסחר שלה.

באופן דומה, גם התגובה הסינית מדודה. בהודעה שלשום בבייג'ין על התגובה לפעולה האמריקאית נגד יבוא פלדה ואלומיניום, משרד המסחר הסיני לא פירט מועד ספציפי לאכיפת המכסים ואמר שחברות סיניות יוכלו להגיב על התוכנית עד סוף החודש.

בהתייחסות לצעדי התגובה האפשריים העתידיים, משרד המסחר בבייג'ין כינה את אמצעי סעיף 301 של ממשל טראמפ "פרוטקציוניזם חד-צדדי" וחזר על הטענה ש"הצד הסיני מקווה להימנע ממלחמת סחר, אבל הוא בהחלט לא מפחד ממנה".