מנכ"ל סיריוס מסביר למה כדאי לתת להם לרכוש את הפניקס

אלן ווטרס, מנכ"ל סיריוס שבשליטת קבוצת ההשקעות צ'יינה מינשינג הסינית, מנסה להפיג חששות מהעברת שליטה בגוף מוסדי ישראלי לגורם בשליטה סינית, מסביר כי "זו עסקה של סיריוס שהתחייבה להגדיל את העצמאות של הפניקס", מצהיר כי "נשאיר את ההנהלה" ומוסיף כי גם אם הפיקוח ידחה אותם, הוא לא יפנה לביהמ"ש ■ סיריוס שבשליטת ציינה מינשינג הסינית רוכשת את הפניקס מידי דלק של תשובה

יצחק תשובה / צילום ארכיון: גיל יוחנן
יצחק תשובה / צילום ארכיון: גיל יוחנן

באמצע חודש ספטמבר האחרון חתמה קבוצת דלק של יצחק תשובה על הסכם למכירת השליטה בקבוצת הביטוח והפיננסים הפניקס, והפעם לקבוצת הביטוח סיריוס "הבינלאומית, שפועלת גם בארה"ב בבריטניה ובשבדיה", ושבשליטת קבוצה סינית. זוהי הרוכשת החמישית במספר שדלק מקדמת עמה עסקה שכזו בשנים האחרונות, עד כה ללא הצלחה, כשגם הפעם נראה שקבלת האישור הנכסף מהרגולציה הישראלית ממש לא מעבר לפינה.

בניגוד לעסקאות הקודמות שלרגע היו לדלק, עם משפחת קושנר האמריקנית, עם פוסון הסינית, עם AmTrust ולאחר מכן עם יאנגו הסינית - ורגע לאחר מכן פקעו ללא זכר, העסקה עם סיריוס כללה כבר בשלב הראשון העברת 4.9% ממניות הפניקס שנרכשו על ידי החברה הזרה, כעדות לרצינות. השלב השני - שטרם קרה ושתלוי בקבלת אישור הפיקוח על הביטוח, בראשות דורית סלינגר, כולל את רכישת יתרת מניות דלק והפיכת החברה שבשליטה סינית לבעלת השליטה בהפניקס. בנובמבר האחרון סיריוס כבר הגישה בקשה לרשות שוק ההון, שעדיין מתלבטת ובוחנת.

בראיון של מנכ"ל ויו"ר סיריוס, אלן ווטרס, הוא מבהיר, כנראה בניסיון להשפיע על הרגולציה המקומית, ולהרגיע חששות ממתן רישיון לחברה בשליטה סינית, כי "מי שיזמה ומובילה את הרכישה של הפניקס היא סיריוס ולא צ'יינה מינשינג (בעלת השליטה הסינית בסיריוס, ר"ש)", כשהוא מסביר כי מבחינתו "רכישה של הפניקס על ידי חברת ביטוח זרה היא יתרון למשק הישראלי, מאחר ובביטוח הכי חשוב גיוון ופיזור - פיזור בהון, פיזור בהכנסות ופיזור בסיכון. כל מערכת הביטוח בעולם בנויה על פיזור", כשהוא מוסיף: "ענף הביטוח בישראל ברובו מנוהל היטב, אבל, יש יוצא מן הכלל. זוהי מערכת סגורה".

מדוע זה חשוב לישראל? ווטרס טוען כי "נניח שמתישהו תגיע לישראל רעידת אדמה חזקה וכל המערכת בבעלות ישראלית - כל הנזק ייפול על המערכת הסגורה וזה מסוכן הרבה יותר והיא עלולה ליפול, כי כוחה של מערכת ביטוח טמון בפיזור. למעשה, העובדה שאזרחי ישראל מחזיקים בכל מניות הביטוח זה תרשים לאסון", הוא מזהיר ואז מוסיף כי "החזקה של סיריוס בהפניקס תסייע פה, בשל עוצמתה של סיריוס בעולם".

בכל אופן, בשלב הראשון והמיידי רכשה סיריוס בספטמבר 4.9% ממניות הפניקס - שיעור מניות שלא דורש אישור, בתמורה לתשלום במזומן של כ-208 מיליון שקל. בשלב השני, והעיקרי - שהתקיימותו אינה ודאית בשל התלות באישור הפיקוח בישראל - תרכוש סיריוס את יתרת ההחזקות של דלק בהפניקס (כ-47.4%), ותהפוך לבעלת השליטה בקבוצת הביטוח והפיננסים השנייה בשווי השוק שלה בישראל. בשלב השני, אם וכאשר יושלם - מה שרחוק מלהיות ודאי - תקבל דלק סכום נוסף של כ-2.3 מיליארד שקל.

אם לא יאשרו - לא נלך לביהמ"ש

ווטרס, שגדל במרילנד ארה"ב, עובד בענף הביטוח שנים רבות, והוא מכיר את סיריוס מלפני ולפנים. הוא היה שם לפני שהיא נמכרה לצ'יינה מינשינג הסינית, והוא זה שמנהל אותה גם כיום. סיריוס הינה חברה שהוקמה במקור ב-1945 בשבדיה, כשכיום מדובר בחברה בינלאומית שפעילה ב-140 מדינות.

לווטרס גם היכרות עם שוק הביטוח הישראלי, מאחר והחברות בהן היה בעבר - ווייט מאונטיינס - כבר התעניינה גם בכלל ביטוח לגביה הוא אומר: "בחנו את כלל ביטוח ואת הפניקס בגלל חוק הריכוזיות, וההנחה כי כשבעלים מחויב למכור את החברה שבבעלותו ניתן לקבל מחיר טוב. בחנו את הרכישה של כלל ביטוח ולאחר מכן את הפניקס, שנראית כהזדמנות טובה יותר".

תרכשו את הפניקס עם ההנהלה?

"זו לא רכישה עם ההנהלה של הפניקס. זו עסקה של סיריוס, ואגב, לא עסקה של צ'יינה מינשינג. אבל, נותיר את הנהלת הפניקס, ואייל לפידות (המנכ"ל הדומיננטי של הפניקס, ר"ש) יפקח על ההשקעה - בסיריוס או בהפניקס, נראה היכן. מבחינתנו זה קריטי שהוא יישאר".

הבורד נדרש לזהות ישראלית ושכל הדירקטורים יידברו עברית, למשל.

"התחייבנו להגדיל את העצמאות של הפניקס והרגולציה החדשה שהפיקוח בישראל מוביל לא שונה מהותית מההתחייבות שלנו, שניתנה עוד קודם לרגולציה החדשה. לגבי כך שכל הדירקטורים ידברו עברית, לדעתי אפשר להקל פה מאחר וזה מגביל את הפוטנציאל לאיכות הבורד והבינלאומיות שלו".

אגב, מי יהיה יו"ר הפניקס, כיום מדובר באיש דלק (אסי ברטפלד)?

"עדיין מוקדם לכך".

ומי ינהל את ההשקעות של הפניקס? הרי אחד החששות הגדולים של הרגולציה הוא השמירה על כספי הציבור - עשרות רבות של מיליארדי שקלים.

"רועי יקיר (מנהל ההשקעות של הפניקס, ר"ש). חשוב שיישאר".

התשובות של ווטרס ראויות ויש שיגידו שנועדו לשדר ביטחון לרגולציה שמה שהיה הוא שיהיה ושמצבה של הפניקס אף ישתפר תחת סיריוס כבעלת השליטה החדשה. זה משמעותי אגב חוסר הנכונות שהשוק משייך לסלינגר בכל הקשור לאישור העברת שליטה בגוף מוסדי ישראלי גדול לידיים זרות, ובמיוחד לגורם בעל שליטה סינית. אגב, עו"ד אורנית קרביץ, לשעבר היועצת הבכירה ליו"ר רשות ניירות ערך ומנהלת המחלקה הבינלאומית ברשות, היא הנציגה של סיריוס לצורכי הרכישה של הפניקס.

עוד מציין ווטרס כי סיריוס כפופה לכמה רגולטורים חשובים כבר כיום: בארה"ב, בין היתר במדינת ניו יורק, בבריטניה ובשבדיה, כשהחברה גם פועלת למול שוק הביטוח לויד'ס - מה שאומר שצ'יינה מינשינג, זו שיש לגביה סימני שאלה בישראל, כבר אושרה על ידי שורת רגולטורים מרשימה לדבריו.

על כך הוא מוסיף כי "אנו מתכננים לבצע בשנה הבאה הנפקה ראשונית של מניות, כנראה בלונדון", כשהוא מוסיף ש"כבר יש לנו את ה-DNA של חברה ציבורית". על כך הוא מוסיף כי כיום מתוך שישה דירקטורים בקבוצה שניים חיצוניים ולצ'יינה מינשינג יש רק דירקטור אחד.

ההרגשה של רבים היא שהפיקוח פה לא אומר לא. הוא פשוט משהה את המענה. עד מתי תחכו?

"בעולם הרגולטורים אומרים כן או לא, על בסיס מקצועי. אני מקווה שזה יימשך פה. ההסכם שלנו עם דלק הינו עד ה-2 ביולי ואני לא חושב שנאריך אותו מעבר לכך. למעשה, הליך האישור בישראל שונה מבשאר העולם כי כאן ההליך מול הרגולציה מתפתח תוך כדי והם מבקשים פרטים נוספים. אנו עונים להם על כל מה שאנו נשאלים".

כאמור, רבים בשוק המקומי מעריכים שהרגולציה פה לא ששה לאשר לגורמים סיניים לרכוש את השליטה בגוף מוסדי ישראלי, שמנהל כספי ציבור בהיקפים אדירים, בין היתר בגלל השוני של הממשל התאגידי בסין ביחס לזה שיש בעולם המערבי וגם בגלל העוצמה האדירה של הממשל הסיני ביחס לחברות הסיניות, ויכולתו להלאים חברות בקלות ובמיידיות.

"מעל סיריוס יש את צ'יינה מינשינג, שהינה חברה סינית בבעלות פרטית, עם ביזור גבוה של משקיעים ובעלי מניות. לגבי כך שהממשל הסיני יכול להלאים אותה: זה קורה בכל העולם בחברות ביטוח שכושלות - הממשלה צריכה להיכנס. זה קרה גם בישראל עם כלל ביטוח שנשלטת על ידי נאמן מטעם הפיקוח על הביטוח", אומר ווטרס שמוסיף כי "סיריוס חברה חזקה" וש"כיום הרגולטור יודע יותר על בעלי המניות של צ'יינה מינשינג מאשר על הבעלים של החברות הישראליות והאמריקאיות". עוד הוא אומר כי צ'יינה מינשינג הוציאה את ההון שמשמש אותה לסינגפור.

אם רשות שוק ההון בישראל לא תאשר לכם לקנות את הפניקס, תלכו לביהמ"ש?

"לא. אנו לא בוחרים בקרבות. זה לא חכם. ייתכן ונרצה לעשות עוד עסקאות פה".

לאחרונה שאלנו את הממונה דורית סלינגר ביחס לאי-אישור עסקאות העברת שליטה בגוף מוסדי ישראלי גדול לידיים זרות, דוגמת הפניקס - שגם מחזיקה בבית ההשקעות אקסלנס, והיא השיבה כי "אין לנו החלטה שלא לאשר בעל שליטה ממוצא זה או אחר. במקרים שהגיעו לפנינו זה לא הגיע לכלל היתר שליטה, בגלל הבחינות שאנו עושים. עד כה התהליכים לא הבשילו".