שלמה נס לא יועמד לדין בפרשת השוחד בסימנס-חברת החשמל

פרקליטות מיסוי וכלכלה הודיעה לאחרונה לעו"ד שלמה נס כי תיק החקירה נגדו ייסגר בעילה של חוסר ראיות מספיקות ■ החשדות נגד נס התבססו על כך שב-2002 הוא קיבל לחשבון בחו"ל סכום של כחצי מיליון דולר, שהועבר לו מתוך כספים שיועדו ע"י סימנס לתשלומי שוחד בישראל

עו"ד שלמה נס / צילום: יונתן בלום
עו"ד שלמה נס / צילום: יונתן בלום

עורך הדין הבכיר, ד"ר שלמה נס, לא יועמד לדין בפרשת השוחד בסימנס-חברת החשמל. פרקליטות מיסוי וכלכלה הודיעה לאחרונה לעו"ד שלמה נס כי תיק החקירה נגדו ייסגר בעילה של חוסר ראיות מספיקות.

נס נחשד בביצוע עבירות שחיתות כחלק מפרשת סימנס-חברת החשמל, שעיקרה תשלום שוחד במיליונים לבכירי חברת החשמל, שבזכותם זכתה לכאורה סימנס בחוזים עצומים של חברת החשמל, שהסתיימה לאחרונה בהרשעת שורה של בכירים לשעבר בחברת החשמל בלקיחת שוחד והלבנת הון, ובהרשעת סימנס ישראל בעבירה של קשירת קשר לביצוע פשע. על לוקחי השוחד הוטלו עונשי מאסר משמעותיים לצד קנסות וחילוט רכוש, ועל חברת סימנס ישראל נגזר קנס בסך 63 מיליון שקל. במסגרת הסדר לסגירת תיק בתנאים בו הודתה סימנס העולמית במתן שוחד, שילמה החברה העולמית 160 מיליון שקל לקופת המדינה.

נס, מבכירי עורכי הדין בישראל הנחשב ל"מפרק של המדינה", שימש כיו"ר חברת החשמל בשנים 1993-1994. לפי החשד שחקרה רשות ניירות ערך בפרשה, נס סייע לכאורה לסימנס לקדם את ענייניה בחברת החשמל בתמורה לשוחד.

החשדות נגד נס התבססו על כך שבשנת 2002, כעשור לאחר ששימש כיו"ר דירקטוריון חברת החשמל, קיבל נס לחשבון בחוץ לארץ סכום של כחצי מיליון דולר, שהועברו לו מתוך כספים שיועדו על ידי סימנס לתשלומי שוחד בישראל. בעת קבלת הכספים, נס כבר לא שימש כעובד ציבור מזה זמן רב, אך אחותו, שימשה באותה עת כדירקטורית בחברת החשמל.

בהודעת הפרקליטות על סגירת התיק נגד נמסר, כי "לאחר בחינת חומרי החקירה שנאספו בעניינו של נס הוחלט כי לא נמצאו די ראיות, ברמה הנדרשת במשפט הפלילי, להוכחת עבירות של קבלת שוחד, אף לא כתיווך או כלקיחת שוחד עבור עובד ציבור אחר, שכן כאמור, נס לא היה אותה עת מזה זמן רב עובד ציבור ולא הוכח שהכספים ניתנו לו בתמורה למעשה שביצע בעת שהיה עובד ציבור".

כמו כן, נמסר מהפרקליטות, לא הוכח כי הכספים הועברו ממנו לעובד ציבור או שקיבל את הכספים על מנת להשפיע על עובד ציבור אחר, וממילא נראה היה כי לא ניתן יהיה להוכיח שהתמלאו היסודות הנדרשים לאישום בעבירת השוחד.

בנסיבות אלו נסגר התיק בהעדר ראיות מספיקות כאמור.

מנגנון מושחת של שוחד

ביוני אשתקד, כ-15 שנה לאחר שהיו מעורבים במנגנון מושחת של מתן וקבלת שוחד, נשלחו מעורבי פרשת "סימנס-חברת החשמל". בית המשפט המחוזי בת"א גזר אז את דינם של חמישה בכירים לשעבר בחברת החשמל, לאחר שהודו והורשעו במסגרת הסדר טיעון בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים והלבנת הון, שבוצעו בשנים 2002-20011.

כתב האישום שהוגש במאי אשתקד נגד סימנס-ישראל ונגד שישה בכירים לשעבר בחברת החשמל, צייר תמונה עגומה של שוחד במיליונים לבכירי חברת החשמל, שבזכותם זכתה לכאורה סימנס בחוזים עצומים של חברת החשמל לאספקת ציוד בהיקף של כ-3 מיליארד שקל.

הסדרי הטיעון בפרשה נחשפו לראשונה ב"גלובס", במסגרתם סוכם כי הצדדים יעתרו לביהמ"ש ויבקשו עונשי מאסר בפועל של 24-45 חודשים, קנסות בסך מאות אלפי שקלים וחילוט של מיליוני שקלים. ההסדר שאושר בביהמ"ש לא כלל את חברת סימנס ישראל, וכן את דוד אלמקיס, לשעבר סמנכ"ל תכנון פיתוח וטכנולוגיה בחברת החשמל.

השופט בני שגיא שאישר את העונשים שהתבקשו במסגרת הסדר הטיעון, ציין בגזר-הדין כי "הפרשה שלפנינו חמורה כמעט בכל קנה מידה, ומלמדת על תרבות של שחיתות עמוקה אשר פשתה בחברת החשמל בדרגים הבכירים ביותר. החלטות הנוגעות למכרזים בהיקפים של מאות מיליוני דולרים, אשר להן השלכות ציבוריות וחברתיות משמעותיות, התקבלו בצילם של תשלומי שוחד בסכומים גבוהים, אשר שילמה חברת סימנס באופן שיטתי לגורמים בכירים בחברת החשמל, אותה סימנה כבעלי השפעה".

מספר חודשים לאחר מכן הורשעה גם סימנס ישראל, לפי הודאתה, בכך שהעבירה 9.5 מיליון דולר, שהיו מיועדים לתשלומי שוחד לעובדים בכירים בחברת החשמל, בתמורה לזכייה במכרזים של החברה. לפי ההרשעה, במקביל, הועברו מכספים אלה תשלומים לעובדים בכירים בחברת החשמל החל ממרץ 2002 ואילך. בסך הכול הודתה סימנס כי שולמו בפועל כ-2.5 מיליון דולר לעובדי חברת החשמל. על החברה הוטל קנס בסך 63 מיליון שקל.

בין לבין השתרבב גם שמו של עוה"ד הבכיר שלמה נס לפרשה, כאמור, אך עניינו הסתיים היום ללא העמדה לדין פלילי.

עו"ד נס מסר בתגובה: "4 שנים של עוגמת נפש ועינוי דין הסתיימו בסגירת תיק שלא היה מקום לפתוח אותו כלל. במשך שנים ארוכות נאסר עליי להתייחס לכותרות שאינן אמת. מותר לרשויות להתנצל והתאכזבתי שהן לא מצאו את הדרך לעשות זאת עד היום".

עו"ד נוית נגב ואיריס ניב-סבאג ממשרד שינמן-נגב-ניב שייצגו את נס: "אנחנו שמחות על כך שרשות לניירות ערך החליטה לסגור את התיק כנגד שלמה נס. צר לנו שההליך נמשך זמן כה רב וכואב לנו על הפגיעה המיותרת בשלמה. היום שלמה נס קיבל את חייו בחזרה".