עובדי לאומי: המניות יצאו מחסימה, אך אי.בי.אי לא מוכר אותן

טענות קשות מצד עובדים בבנק לאומי כנגד הדרך בה בית ההשקעות אי.בי.אי פועל למכירת המניות החסומות שניתנו להם וששוחררו למכירה לפני ימים אחדים • עפ"י טענות אלה, בית ההשקעות לא הזין פקודות ולא מכר מניות במחירים גבוהים מהמחירים בהם נקבו העובדים

בנק לאומי / איל יצהר
בנק לאומי / איל יצהר

טענות קשות מצד עובדים בבנק לאומי כנגד הדרך בה בית ההשקעות אי.בי.אי פועל למכירת המניות החסומות שניתנו להם, וששוחררו למכירה לפני ימים אחדים. על-פי הטענות הללו, בית ההשקעות לא הזין פקודות ולא מכר מניות במחירים גבוהים מהמחירים בהם נקבו עובדים אלה, כלימיט לצורך המכירה (שווי מניה שבו יש לממש ולמכור עבורם).

בסך-הכול קיבלו עובדי לאומי כ-3.2% ממניות הבנק, מה שמהווה בערכים נוכחיים חבילה בהיקף של כמיליארד שקל. המניות החסומות שהשתחררו ניתנו לעובדי הבנק לפני כשנתיים במסגרת הסכם השכר שנחתם אז בבנק. במסגרת אותו הסכם ויתרו העובדים על חלק מסוים מהתגמול הפנסיוני, בתמורה לקבלת המניות.

המניות היו חסומות עד לפני שבוע. מאז יום המסחר של ה-20 למארס ועד אמש, עמד המחזור המצטבר במניות לאומי על 570 מיליון שקל - ממוצע יומי של כ-114 מיליון שקל, לעומת ממוצע של 50-80 מיליון שקל. כמו כן, במהלך השבוע האחרון איבדה מניית לאומי כ-7%. המחזורים הגבוהים והירידה נבעו ככל הנראה גם בשל עודף ההיצע בעקבות מכירות של חלק מהעובדים, שלחץ על מחיר המניה.

עם שחרור המניות למסחר עובדים רבים בחרו לממשן, אך לא קיבלו "ביצוע". גורמים בקרב העובדים בבנק ציינו כי באי.בי.אי, שם אחראים על ביצוע המכירות, לא ביצעו כאמור פקודות רבות בגלל שיקול-דעתו של סוחר שפועל על-מנת לא לרסק את המניה. לדברי גורמים בקרב העובדים, אף נאמר להם מטעם בית ההשקעות שהוא פעל כך, ולא ביצע את הפקודות שניתנו לו, על-מנת שלא לפגוע במניית לאומי מתוך תיאום עם הבנק. כל זאת, חושש עובד בבנק, כנראה מתוך מטרה לשלוט בהיצעים ובביקושים ולשמור על המניה של הבנק.

מנגד, בסביבת בית ההשקעות מכחישים תיאום. מאי.בי.אי נמסר בתגובה כי "חברת אי.בי.אי מטפלת במימוש האופציות של עובדי בנק לאומי. במסגרת זו נמכרו בימים האחרונים מניות בנק לאומי בשווי של למעלה מ-300 מיליון שקל, בתנאים של שוק עצבני ועומס תפעולי כבד שנוצר בשל פניות של אלפי עובדים בו-זמנית והביא לעומסים חריגים. יודגש כי המימוש החל בסוף השבוע שעבר ועדיין מתנהל. דסק השרות של בית ההשקעות עומד לרשות כל עובד וישמח לסייע בכל בעיה שעדיין לא נפתרה".

ביחס לשאלה האם אכן הביצוע הפקודות כפוף לתיאום עם הבנק, נמסר מאי.בי.אי כי "אנו פועלים אך ורק על-פי בקשות העובדים והעובדות וללא כל תאום עם הבנק. אם למישהו/י נאמר אחרת, הרי שמדובר בטעות נקודתית של נציג/ה".

גם בבנק לאומי מכחישים בכל תוקף כי יש להם קשר לקצב מימוש המניות. מהבנק נמסר: "מדובר בטענות חסרות שחר לגבי הבנק. מימוש המניות על-ידי העובדים נעשה מול הנאמן בלבד, ללא כל מעורבות של הבנק ובלי שהבנק מיודע על המימושים. מכירת המניות מבוצעת אך ורק בידי הנאמן ובהתאם להסכם הנאמנות שבינו לבין העובדים ועל-פי שיקול-דעתו המוחלט".

לצד זאת נציין כי הבנק קיבל לאחרונה החלטה בדבר רכישה עצמית של מניותיו, בהיקף של עד 700 מיליון שקל, באמצעות רכישות שייעשו בתוך הבורסה ומחוצה לה, מעת לעת, וזאת במהלך תקופה של שנה. לא מן הנמנע כי מדובר בתוכנית שעשויה לתמוך בשער המניה לאור הלחץ מטה שינבע ממכירות המניות האמורות על-ידי העובדים. הבנק יוכל להתחיל ולבצע את הרכישות החל מהשבוע הבא (תחילת חודש אפריל).