מתלוננת נגד אלון קסטיאל גייסה כ-90 א' ש' למימון תביעה נגדו

המתלוננת, שתלונתה על אונס לא נכללה בכתב האישום המתוקן בו הורשע קסטיאל בהסדר טיעון, פתחה בקמפיין שבו ביקשה 50 אלף שקל למימון הליך אזרחי נגדו • בתוך יומיים גויסו קרוב ל-90 אלף שקל

אלון קסטיאל / צילום: תמר מצפי
אלון קסטיאל / צילום: תמר מצפי

עירד מרציאנו-צייגר, אחת המתלוננות נגד אלון קסטיאל, מבקשת מהציבור לתרום לפרויקט גיוס ההמונים שפתחה, על-מנת לממן את התביעה האזרחית שבכוונתה להגיש נגד קסטיאל.

נכון למועד כתיבת שורות אלה גייסה מרציאנו-צייגר כמעט 90 אלף שקל בתוך פחות מיומיים, הפוסט שבו פרסמה את בקשתה לתרום למיזם שותף מאות פעמים, וסכום הגיוס המקורי שבקשה - 50,000 שקל, עודכן ליעד חדש של 100,000 שקל, לאור ההצלחה המסחררת.

פרויקטים של גיוס המונים מוכרים לנו בעיקר ממיזמים הקשורים לתחום של עשייה חברתית, תרומה לקהילה או עזרה לאמנים המבקשים את תמיכת הציבור במימון הפרויקט הבא שלהם, בתמורה לקבלת תשורות שונות הקשורות לתחום. התורמים יכולים לבחור תשורות שונות המוצעות בכל מיזם כתמורה להשקעתם, וה"עסקה" יוצאת לפועל רק אם המיזם מצליח לגייס את הסכום הכולל שבקש במסגרת לוחות הזמנים שנקבעו למיזם.

בתקופה האחרונה השימוש בפלטפורמות הגיוס מתרחב גם למקרים של גיוס תרומות עבור מי שנקלעו למצוקה כספית מסיבות כאלה ואחרות, וכעת מסתמן כי השלב הבא בהתפתחות האבולוציונית של אופן השימוש בכלי זה הוא מימון ייצוג בהליכים משפטיים, או מימון תשלומים שנגזרו במסגרת הליך כזה. הדבר מתאפשר בתיקים מתוקשרים, בהם מבקשי המימון זוכים לתמיכה ציבורית, אשר מעודדת אותם לנהל את ההליך המשפטי הנתפס כצודק, או עוזרת להם לכסות את עלויות התשלומים שהוטלו עליהם במסגרת ההליך.

כך לדוגמה גייס הפובליציסט יגאל סרנה בשנה שעברה תוך מספר ימים את כל 115 אלף השקלים שהוטל עליו לשלם לבני הזוג נתניהו בגין תביעת לשון הרע שהגישו נגדו.

מרציאנו-צייגר הייתה מהמתלוננות הראשונות נגד קסטיאל, במסגרת הפרשה בה הורשע בסופו של דבר בשורה של עבירות מין במסגרת הסדר טיעון אליו הגיע עם הפרקליטות, לרבות ניסיון אונס, מעשה מגונה בכוח, מעשה מגונה והטרדה מינית. על אף שחלק מהמתלוננות טענו כי קסטיאל אנס אותן, סעיף האונס נמחק במסגרת הסדר הטיעון, והמעשים עליהם דיווחה מרציאנו-צייגר לא נכנסו כלל לכתב האישום. 

לאור זאת החליטה מרציאנו-צייגר להביע מחאה נגד ההסדר אליו הגיעה הפרקליטות עם קסטיאל, והתייצבה בכניסה לבית המשפט עם שלט עליו כתוב "אלון קסטיאל אנס אותי". מרציאנו-צייגר ביקשה מעוברי אורח להקשיב לגרסתה ולחתום על השלט שלה ככל שהם מאמינים לגרסתה. 

גיוס המונים לתביעה נגד קסטיאל / צילום מסך
 גיוס המונים לתביעה נגד קסטיאל / צילום מסך

כעת החליטה מרציאנו-צייגר להמשיך במאבקה נגד קסטיאל ולהגיש נגדו תביעה אזרחית: "היום, המאבק שלי, שמסמל עבורי מאבק של נשים רבות, עולה שלב. החלטתי להגיש תביעה אזרחית נגד מי שאנס אותי, איש הנדל"ן וחיי הלילה - אלון קסטיאל", כתבה מרציאנו-צייגר בהצגת מיזם גיוס ההמונים שפתחה באמצעות פלטפורמת "giveback - מחזירים לקהילה".

מרציאנו-צייגר הסבירה כי היא פונה לעזרת הציבור בגיוס הכספים להליך המשפטי, מכיוון ש"תביעה אזרחית ומאבק משפטי מלא ומקיף מצריכים משאבים כלכליים, כאלה שאין ברשותי ורחוקים מידיי לשגת". היא הוסיפה כי התקיפה שחוותה הובילה "להתרסקות נפשית וגם כלכלית", המקשה עליה לעבוד ולתפקד באופן מלא וסדיר, וכי היא זקוקה לעזרת הציבור על-מנת "לנהל מאבק משפטי ראוי, מול מישהו שמשאבים כלכליים לא מהווים עבורו בעיה".

יש לציין כי המיזם של מרציאנו-צייגר נחשב להצלחה גם בהתחשב בכך שבאופן יוצא דופן, היא לא הציעה שום תשורה לתורמים - למעט שליחת "מייל תודה".

מרציאנו-צייגר ציינה כי בכוונתה לתרום כל סכום שייתרם עבור המיזם שלה מעבר לסכום שיידרש לה בפועל. התרומות יוקדשו, לדבריה, להקמת קרן מיוחדת לסיוע משפטי עבור נפגעות אחרות. 

עירד מרציאנו-צייגר בבית המשפט. מאות שיתופים בפייסבוק / צילום: מוטי קמחי
 עירד מרציאנו-צייגר בבית המשפט. מאות שיתופים בפייסבוק / צילום: מוטי קמחי

מרציאנו-צייגר לא לבד

משיטוט קצר שערכנו בפלטפורמות גיוס ההמונים השונות, מצאנו כי מרציאנו-צייגר לא לבד, ובימים אלה מגייסים כספים מיזמים משפטיים שונים:

■ הפורום החילוני מגייס מימון להגשת עתירה לבג"ץ נגד נוהל חיפוש חמץ בתיקיהם של המבקרים בבתי חולים ציבוריים ברחבי הארץ (גויסו 30,000 שקל מתוך 50,000. נותרו עוד 56 ימים לקמפיין).

■ איגוד הפוקר הישראלי מגייס מימון לקמפיין משפטי להסדרת הפוקר בישראל בעזרת חקיקה. באיגוד מתכננים לשכור גופים מקצועיים שיעזרו להם בקידום ההליך באמצעות התמיכה הכספית, ועל הדרך ממנים גם את טורניר אליפות לישראל בפוקר (גויסו 153,000 שקל מתוך 250,000. נותרו עוד 3 ימים לקמפיין).

■ ועד הפעולה של הוד-השרון מגייס מימון למאבק המשפטים שהוא מנהל לביטול תוכנית המתאר של הוד-השרון, הצפויה לשל את כמות התושבים בעיר בתוך 20 שנים (גויסו 6,000 שקל מתוך 65,000. נותרו עוד 79 ימים לקמפיין).