ביהמ"ש: עיריית חיפה הייתה צריכה להגיש כתב אישום נגד עצמה

עיריית חיפה תבעה את חברת מפעלי ים שהקימה סככה ו"דק" ב"חוף השקט" בעיר ■ השופטת ביטלה את התביעה מאחר שהעירייה היא בעלת הקרקע

נורת אזהרה לוועדות מקומיות המגישות כתבי אישום נגד גופים פרטיים שביצעו עבירות בנייה על קרקעות עירוניות: בית המשפט לעניינים מקומיים בחיפה ביטל לאחרונה כתב אישום שהגישה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה חיפה נגד חברת "מפעלי ים" בגין בנייה ללא היתר בחוף השקט, בטענה כי כתב אישום דומה היה צריך להיות מוגש גם נגד עיריית חיפה על אותן עבירות, שכן העירייה היא בעלת הקרקע.

בית המשפט קבע כי התנהלות הוועדה המקומית מהווה אכיפה בררנית, המצדיקה את ביטול כתב האישום. "עיקרון השוויון נפגע בצורה לא מידתית", קבעה השופטת ג'אדה בסול. "על כן בהסתמך על הטיעונים שהועלו בפניי, אני נעתרת לבקשה ומורה בזאת על ביטול כתב האישום".

הפרשה התחילה כאשר ביולי 2016 הגישה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בחיפה כתב אישום נגד חברת "מפעלי ים", המפעילה ומתחזקת את החוף השקט, ונגד ארבעת מנהליה, בטענה כי ביצעו בנייה ללא היתר סמוך למזנון החוף השקט ברחוב העלייה השנייה, בקירבת בית החולים רמב"ם, בין השנים 2014 ועד יוני 2016. הבנייה כללה הקמת דק עץ ומעליו סככה מקורה בשטח 100 מ"ר. לפי כתב האישום, החברה ומנהליה היו אחראיים לבנייה ולשימוש ללא היתר כדין, ואף לא הרסו את הבנייה הבלתי חוקית ולא הפסיקו את השימוש גם לאחר שנשלחו אליהם התראות מהעירייה.

עו"ד עביר אסדי, שותפה במשרד בן ארי, פיש, סבן ושות', אשר ייצגה את הנאשמים, טענה בבית המשפט כי כתב האישום הוא סלקטיבי ועומד בסתירה מוחלטת לעקרונות הצדק הטבעי, בהיותו מבדיל בין דומים.

במקרה זה טענה עו"ד אסדי כי עיריית חיפה, אשר הקרקע הופקעה לטובתה כבר בשנת 2011, אשמה לא פחות מאשר חברת מפעלי ים ומנהליה, וכי "פירוש הדבר כי בשנים עליהן הוגש כתב האישום נגד החברה הפרטית, הייתה גם עיריית חיפה הבעלים ובעלת השליטה בקרקע של החוף". מסיבה זאת, טענה, מן הראוי היה להעמיד לדין גם את העירייה, ולא להבדיל בינה לבין הנאשמים.

השופטת בסול קיבלה את טענות החברה וביטלה את כתב האישום. בסול אף קבעה כי מהתנהלות הוועדה המקומית "עולה תמונה לא נוחה", וכתבה בהחלטה כי "עסקינן בעסק שאין חולק על כך שהוא בבעלותה ובשליטתה של עיריית חיפה, שאף העניקה לחברת 'מפעלי ים' רישיון עסק קבוע, אך במקביל הגישה כתב אישום נגד החברה ונגד חוכרי משנה, אך נמנעה מלהגיש כתב אישום נגד הבעלים שהמקרקעין הוענקו לה, בהתאם להליך ההפקעה כעיריית חיפה ומבלי שיינתן הסבר כלשהו באשר להימנעות המאשימה מהגשת כתב אישום נגד עיריית חיפה. במצב דברים זה, עיקרון השוויון נפגע בצורה לא מידתית".

מעיריית חיפה נמסר: "עיריית חיפה שומרת לעצמה את הזכות להגיש ערעור, והיא בוחנת את הנושא בימים אלה".