תיק 2000 חוזר להשלמות חקירה; מסתמן: יאוחד עם תיק 4000

לפי מידע שבידי "גלובס", החתמתו של ניר חפץ על הסכם עד מדינה עשויה להביא לחיזוק הראיות נגד נתניהו בכל הנוגע לביצוע עבירת שוחד לא רק בתיק בזק אלא גם בתיק מוזס - ולפיכך נדרשות השלמות חקירה • עם זאת, המשמעות היא כי ההכרעה בתיקים תידחה • גם איחוד התיקים, אם ייצא לפועל, צפוי לחזק את התמונה הראייתית נגד רה"מ

בנימין נתניהו / רויטרס
בנימין נתניהו / רויטרס

מי שקיווה שחקירת ראש הממשלה בנימין נתניהו בפרשת נתניהו-מוזס (תיק 2000) הסתיימה אחרי שהמשטרה העבירה בפברואר האחרון את התיק לפרקליטות עם המלצה להעמיד את ראש הממשלה לדין בגין קבלת שוחד, ושהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט יקבל החלטה בתיק בקרוב - צפוי להתאכזב. לפי מידע שהגיע לידי "גלובס", תיק 2000, העוסק בחשד לקשר מושחת בין ראש הממשלה לבין המו"ל של עיתון "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס, יחזור בקרוב להשלמות חקירה במשטרה.

חקירת תיק 2000, אם כן, תחודש, ונתניהו יקבל עוד מרווח זמן עד שתתקבל החלטה בתיק, אבל למרות ההחלטה להחזיר את התיק למשטרה - לראש הממשלה אין סיבה אמיתית לחגיגה. אולי להפך. לפי המידע שבידי "גלובס", אחת הסיבות המרכזיות לחידוש החקירה, או להשלמות החקירה, בתיק 2000 היא הצורך להצליב מידע שמספק בימים אלה למשטרה ולפרקליטות עד המדינה, ניר חפץ, יועץ התקשורת של נתניהו לשעבר שהיה מקורב מאוד למשפחה. 

פרשנות: איחוד תיקי 2000 ו-4000 - עיכוב נוסף שעשוי לפתור את הקשיים של מנדלבליט

עיקר עדותו של חפץ נוגע אמנם בפרשת בזק-וואלה (תיק 4000), אבל יועץ התקשורת לשעבר מספק מביא וכנראה עוד יספק בקרוב מידע חדש גם בנוגע להתנהלות של נתניהו בפרשות מוזס (תיק 2000) ובפרשת המתנות מארנון מילצ'ן (תיק 1000). ובמלים אחרות, השלמות החקירה שיתבצעו בתיק 2000 והמידע שכבר מספק חפץ אמנם יאריכו את משך הזמן של חקירת התיק אבל הם צפויים, או עלולים, לחזק את התמונה הראייתית נגד נתניהו.

"תיק 4000"
 "תיק 4000"

בתוך כך, לפי מידע שהגיע לידי "גלובס", היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, שוקל ברצינות רבה להורות בקרוב על איחוד תיקים 2000 ו-4000 לאור המאפיינים הדומים ביניהם, כך שקבלת ההחלטה אם להעמיד לדין את החשודים בשני התיקים תתקבל באותו זמן.

הן בתיק 2000 והן בתיק 4000 החשד המרכזי נגד ראש הממשלה הוא שהוא פעל לטובת אינטרסים עסקיים של אנשי עסקים רבי-השפעה המחזיקים בכלי תקשורת מרכזיים בתמורה לסיקור מוטה לטובת משפחת נתניהו. בשני התיקים החשודים המרכזיים חשודים בעבירות של מתן ולקיחת שוחד. במקרה של תיק 2000 מדובר במוזס ובסיקור ב"ידיעות אחרונות", ואילו בתיק 4000 מדובר בשאול אלוביץ, בעל השליטה בבזק ובסיקור באתר וואלה מקבוצת בזק. לפי החשד בתיק 2000, בתמורה לסיקור אוהד ב"ידיעות אחרונות", הבטיח נתניהו למוזס כי יפעל לצמצום תפוצתו של העיתון "ישראל היום", המתחרה של "ידיעות", ואילו לפי החשד בתיק 4000, בתמורה לסיקור אוהד באתר וואלה, ניתנו לבזק הגלות רגולטוריות בשווי כולל של כמיליארד שקל.

גורם המקורב לעבודת היועמ"ש העריך היום בפני "גלובס" כי האיחוד בין תיק 2000 לתיק 4000 הוא אפשרות "מאוד ריאלית". האיחוד עשוי לחזק את תמונת המצב הראייתית נגד נתניהו, אך גם להאריך מאוד את חקירת תיק 2000 הארוכה מאוד גם ככה.

על כל פנים, דמות המפתח בחקירות היא חפץ, שהיה במשך כמה שנים מאנשי הסוד הגדולים ביותר של נתניהו, ובעיקר של רעייתו, שרה. ב-5 במארס חתם חפץ על הסכם עד מדינה עם הפרקליטות. לחפץ יש מידע רב על מעורבותם לכאורה של הזוג נתניהו בפרשות השונות הנחקרות - שאותו הוא מוסר למשטרה בשבועיים האחרונים. במסגרת הסדר עד המדינה שנחתם עמו קיבל חפץ חסינות מלאה, והוא לא יועמד לדין פלילי. המגבלה היחידה שהוטלה עליו בהסדר היא לא להיות מועסק עוד בשירות המדינה. 

חקירה משולשת

בזמן שהיועץ מנדלבליט מתלבט האם לאחד את תיקי 2000 ו-4000 המשטרה ממשיכה לחקור במרץ את חשודי תיק 4000. אתמול (ב') נחקרו במקביל שלושת בני משפחת נתניהו, ראש הממשלה, רעייתו שרה נתניהו ובנו יאיר, ואלה עומתו עם עדויותיהם של שניהם מעדי המדינה בתיק, ניר חפץ ומנכ"ל משרד התקשורת המושעה שלמה פילבר.

חקירתו של נתניהו נערכה במעון ראש הממשלה בירושלים ונמשכה יותר מ-4 שעות. שרה נתניהו נחקרה במשרדי יחידת להב 433 של המשטרה בלוד ואילו יאיר נתניהו נחקר במשרדי רשות ניירות ערך בתל-אביב. חוקרי המשטרה רצו לעמת את שרה נתניהו עם חפץ, אך היא סירבה לכך, ולפיכך נערך עימות רק בין חפץ לבין אלוביץ.

ביטוי מובהק לגישת הפרקליטות ביחס לתיק 4000 אפשר למצוא בדברים החדים והברורים שאמרה לאחרונה מנהלת מחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה, עו"ד יהודית תירוש. "מדובר בפרשה מאוד חמורה של חשד של מתן ולקיחת שוחד, במתן סיקור 'אוהד'... מדובר ברתימת אתר מוביל (וואלה) לצורך סיקור מיטיב ועריכה, תמורת הטבות רגולטוריות מטעם משרד התקשורת, מנכ"ל המשרד, שר התקשורת, שהשווי שלהן עבור יורוקום בין 680 מיליון שקל במזומן ועד כמיליארד שקל, כולל תמורות מותנות".

נתניהו, אלוביץ, מוזס ושאר החשודים מכחישים בתוקף את החשדות נגדם, והם מאמינים שחפותם תוכח בקרוב. שעות ספורות לאחר חקירתו אתמול שידר נתניהו עסקים כרגיל. לאחר שיצא משני מפגשים חשובים עם שרי החוץ של גרמניה וצרפת, שבהם שוחח עמם על נושאי ביטחון, מסר ראש הממשלה: "היה לי עוד מפגש היום, בנושא אחר (החקירה. ח' מ'). גם הוא קשור לביטחון, אבל סוג אחר של ביטחון: הביטחון המוחלט שלי אחרי המפגש הזה, כמו המפגשים האחרים - שלא יהיה כלום - כי לא היה כלום. אז אני רוצה לאחל לכולכם חג פסח וכשר. תיהנו עם המשפחות שלכם. אני אהנה עם המשפחה שלי".

ספק אם המידע ש"גלובס" חושפים היום על השלמת החקירה בתיק 2000 ועל האפשרות כי תיקי 2000 ו-4000 יאוחדו, יסב לנתניהו הנאה.

"תיק 4000"
 "תיק 4000"

הייצוגית נגד "ידיעות": מהו מוצר הראוי להיקרא "עיתון"?

תיק 2000 הוליד גם תביעה ייצוגית לא-שגרתית, שמעמידה במרכזה שאלה עקרונית וחשובה - מהו עיתון ומהו מוצר הראוי להיקרא "עיתון"? בייצוגית נטען כי בעקבות הפרסומים מחקירת פרשת נתניהו-מוזס התברר כי "ידיעות אחרונות" הטעה את ציבור קוראיו במשך שנים. בינתיים, התביעה מעוכבת בשל המשך החקירה.

התביעה, ראשונה מסוגה, הוגשה בשמו של נועם זיצמן, על-ידי עורכי הדין אלירם בקל ועודד גזית. בתביעה נכתב כי במשך שנים התיימר "ידיעות" להיות עיתון שמספק חדשות באופן אובייקטיבי, אשר השיקולים שמנחים את עורכיו הם שיקולים ענייניים.

"במשך שנים ציבור הקוראים, ובכללם התובע הייצוגי, רכש את העיתון תוך שהוא מניח כי החדשות שהוצגו בפניו נערכו על-פי סטנדרטים עיתונאיים מקובלים והוצגו לו בשל חשיבותן, בשל מידת השפעתן המשוערת על החברה הישראלית, ולאחר שעורכי העיתון הפעילו שיקול-דעת מקצועי-ענייני ובחרו את המידע הרלוונטי ביותר לפרסום". אולם, לטענת התובע, מצג זה היה מצג-שווא. "הסתבר כי לא שיקולים ענייניים קבעו את תוכן העיתון, וכי במשך שנים היו אלה שיקולים כלכליים ואישיים של בעלי המניות אשר השפיעו באורח מהותי על תוכן העיתון. אין מדובר בהטיות מקריות או חד-פעמיות".

לפי הבקשה, "מדובר בעיוותים כאלה המובילים לכך שתוכן העיתון לא שיקף אף את השקפותיהם האמתיות של כותביו ועורכיו ואינו מהווה עוד מוצר עיתונאי העומד באמות-מידה מינימליות של עיתון בישראל".

העיתון ומוזס בראשו טענו מנגד כי הם אינם יכולים להתגונן בצורה ראויה מפני התביעה הייצוגית נגד "ידיעות אחרונות", משום שטרם ניתן לעיין בחומרי חקירת פרשת ביבי-נוני ובכללם בתמלילי השיחות בין ראש הממשלה לבין מוזס, שעליהם מבוססת התביעה. "ידיעות אחרונות" טען כי הייצוגית נעדרת בסיס ראייתי, שכן היא מושתתת על כתבות עיתונאיות. 

עורך הדין שייצג את מנדלבליט מצטרף לייצוג נתניהו; מהלך תמים?

עו"ד איל כהן, השותף המייסד של משרד כהן סטרשנוב לונדון, הצטרף לצוות ההגנה של ראש הממשלה לצידם של עורכי הדין יעקב וינרוט ועמית חדד.

עו"ד כהן ייצג את היועץ המשפטי לממשלה הנוכחי, ד"ר אביחי מנדלבליט, בעת שהיה מזכיר הממשלה, בפרשת הרפז, והתיק בעניינו סגר.

בנוסף ועד לאחרונה ייצג עו"ד כהן את ניצב רוני ריטמן בפרשת ההטרדה המינית של המתלוננת צ. גם תיק זה נסגר. 

משרדו של עו"ד כהן דורג על-ידי D&B זו השנה השנייה ברציפות ברשימת משרדי עורכי הדין המובילים בתחום הצווארון הלבן.

מקורבים לעו"ד כהן מסרו כי משלמד את העובדות הנוגעות לתיקים בהם נחקר ראש הממשלה, הגיע למסקנה כי יש פער גדול בין הפרסומים עד כה לבין המציאות, וכי יש לו אמון מוחלט בחפותו של ראש הממשלה, והדברים יתבהרו בתקופה הקרובה.