מארק צוקרברג מסרב להופיע לשימוע בפני הפרלמנט הבריטי

שבועיים לפני שהוא אמור להגיע לסנאט האמריקאי לחקירה בנושא הדלפת האבטחה של פייסבוק, מייסד הרשת החברתית אומר לא לבריטים

מארק צוקרברג / צלם: רויטרס
מארק צוקרברג / צלם: רויטרס

מנכ"ל ומייסד פייסבוק  מארק צוקרברג סירב להגיע לשימוע של הפרלמנט הבריטי בנוגע לפרשת קיימברידג' אנליטיקה, שבמסגרתה דלף מידע אישי של 50 מיליון משתמשים ברשת החברתית. צוקרברג צפוי להגיע לשימוע בנושא בסנאט האמריקאי ב-10 באפריל, שאליו הוזמנו גם מנכ"ל גוגל סונדאר פיצ'אי ומנכ"ל טוויטר ג'ק דורסי.

בהודעה שפרסם דמיאן קולינס מוועדת התרבות הדיגיטלית בפרלמנט, הוא כתב כי הזימון נשלח לרבקה סטינטון, מנהלת המדיניות הציבורית של פייסבוק בממלכה המאוחדת. סטינטון אמנם לא סירבה במפורש לפנייה, אך עשתה הכל כדי להבהיר שצוקרברג לא יגיע לשימוע: היא שלחה רשימה של סגנים שיכולים למלא את מקומו, ובהם מנהל המוצר הראשי כריס קוקס. בנוסף היא חזרה על הלקחים שמייסד פייסבוק פירט בשבוע שעבר כי בכוונתו להפיק מהפרשה, הכוללים בין היתר דיווח למשתמשים על שימוש לרעה במידע שמסרו.

כצפוי, בפרלמנט הבריטי לא היו מרוצים מהתגובה. היום נערך שימוע לכריסטופר ווילי, אחד ממייסדי קיימברידג' אנליטיקה שחשף את הפרשה. בשימוע אמר ווילי בין היתר ששמע כי קודמו בתפקיד ראש המחקר של החברה הורעל למוות בקניה, בעקבות עסקה שכשלה. הוא הדגיש כי מדובר בשמועה בלבד.

בפתח השימוע אמר דמיאן קולינס: "נשמח מאוד להזמין את קוקס להעיד, אך בכל זאת נשמח לשמוע גם ממר צוקרברג". הוא אף הציע שצוקרברג יישאר בארצות הברית ויופיע בפני הוועדה בשידור וידאו. "אנחנו נבקש מפייסבוק להבהיר אם הוא מוכן לשתף פעולה או לא, כי זה לא היה ברור מההתכתבות שלנו", נמסר מהוועדה.

לפי הדיווחים בתקשורת האמריקאית, צוקרברג כבר מתכונן לשימוע שלו בסנאט, שיתקיים בעוד כשבועיים. הסיבה שמנכ"ל גוגל ומנכ"ל טוויטר זומנו אליו גם הם היא כדי לדון בעתיד המידע הפרטי ברשת, ולקבוע מעין מפת דרכים להתנהלות סביבו בעתיד.