פייסבוק תפסיק להשתמש בנתוני צד שלישי כדי למקד מודעות

במאמץ מתמשך לבנות מחדש את אמון המשתמשים, הודיעה פייסבוק כי לא תשתמש יותר במידע שאוספות חברות חיצוניות כדי למקד מודעות • המהלך יושלם רק בעוד חצי שנה

פייסבוק / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
פייסבוק / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

פייסבוק תסיים שותפות עם סוחרי מידע גדולים, שעוזרים למפרסמים למקד מודעות ברשת החברתית. מדובר על קטגוריית "שותפים" שמונה נכון להיום תשע חברות בשיתוף-פעולה שמקיימת החברה מאז 2013. בפייסבוק ציינו בהודעה כי "אף שמדובר בפרקטיקה מקובלת בתעשייה, אנו מאמינים שצעד זה יסייע לשפר את פרטיות המשתמשים".

המהלך נועד לענות על הביקורת והלחץ הציבורי על מדיניות הפרטיות של החברה, אחרי שנחשף כי מידע על 50 מיליון משתמשים הגיע לידי חברת הייעוץ הפוליטי קיימברידג' אנליטיקה, תוך הפרת תנאי השימוש של פייסבוק. בעקבות המקרה החלה פייסבוק בבחינה מעמיקה של כל האפליקציות צד שלישי שאוספות נתונים ברשת החברתית ומדיניות הפרטיות של החברה.

מפרסמים שונים ברשת החברתית הגדולה בעולם יכלו עד כה למקד עוד יותר את המודעות שלהם באמצעות חברות נתונים גדולות כמו Acxiom, Oracle Data Cloud ו-Experian, שאוספות מידע ציבורי ממגוון מקורות כמו סקרים, הרגלי קנייה ומועדוני חברים של כרטיסי אשראי.

עד היום נעזרה פייסבוק בנתונים ממקורות אלה כדי למכור מודעות ממוקדות למפרסמים שאין להם מידע רב על הלקוחות שלהם כמו חברות בלי קשר ישיר לצרכן או עסקים בינוניים. כשפייסבוק מכרה מודעה שמבוססת על מידע מצד שלישי, היא נתנה לחברות, או "סוחרי הנתונים", נתח מההכנסות הרלוונטיות. בפייסבוק ציינו כי החברה לא קוטעת ההתקשרות עם סוחרי הנתונים, ועדיין תיעזר בהם כדי למדוד את ביצועי המודעות.

אתמול (ד') פרסמה פייסבוק כי תבנה דף אחד נגיש וקל שבו ירוכזו כל הגדרות הפרטיות. המהלך צפוי לאפשר למשתמשים לעצור אפליקציות שהם לא זוכרים או הבינו שנתנו להן אישור לאסוף נתונים עליהם. הדף שיושק בשבועות הקרובים, נמצא בפיתוח פייסבוק כבר שנה, אך החברה הודיעה כי היא מאיצה את השקתה לאור המשבר האחרון שריסק בתוך שבוע וחצי את שווי שוק החברה ב-80 מיליארד דולר. עם זאת, ראוי לציין כי פייסבוק הצהירה כמה פעמים במשך השנים כי היא תקל על התמצאות המשתמשים בהגדרות הפרטיות ואף הבטיחה לעשות זאת בפני הרגולטורים האמריקאים.

ברחבי העולם פתחו מדינות ורשויות שונות חקירות על שערוריית קיימברידג' אנליטיקה. מייסד פייסבוק מארק צוקרברג התנצל פעמים רבות על המקרה והודה כי החברה לא טיפלה בנושא כראוי. צוקרברג צפוי להעיד בנושא בפני הקונגרס האמריקאי ב-10 באפריל.