IPOs בוול סטריט: הרבעון החזק ביותר בעשור האחרון

במהלך הרבעון הראשון של השנה גויסו 15.6 מיליארד דולר ב-43 הנפקות ראשוניות • הביוטק הוביל עם 13 הנפקות, אבל בטכנולוגיה גויס הון גדול בהרבה • סולג'ל של מורי ארקין נכללת ברשימת ההנפקות בעלות התשואה הגרועה

הנפקות / צילום: Shutterstock
הנפקות / צילום: Shutterstock

הרבעון הראשון של 2018, שהסתיים בסוף השבוע האחרון, הציג יבול טוב של הנפקות ראשוניות (IPOs) בוול סטריט. לפי נתונים של חברת המחקר Renaissance Capital העוסקת בתחום, מדובר ברבעון הראשון החזק ביותר בגיוסי הון ב-IPOs בעשור האחרון.

מהנתונים עולה כי במהלך הרבעון גויסו 15.6 מיליארד דולר במסגרת 43 הנפקות ראשוניות. כרגיל ברבעונים האחרונים, תעשיית הביוטק הובילה במספר החברות שהפכו לציבוריות בוול סטריט ברבעון, עם 13 הנפקות, ואחריה מגזר הטכנולוגיה עם 10 הנפקות, אבל עם היקף הון גדול בהרבה שגויס.

מגמה מעניינת שמזהים ב-Renaissance היא עליית קרנן של החברות הסיניות: לא פחות מ-21% מההון שגויס ברבעון, גויס על ידי חברות סיניות, ברובו על ידי חברת הסטרימינג iQIYI, שגייסה 2.25 מיליארד דולר.

ב-Renaissance סבורים כי לצד Dropbox, שהונפקה כמה ימים לפני סוף הרבעון, ולצד ההנפקה המתקרבת של Spotify, מדובר במגמה מתגברת של חברות טכנולוגיה פרטיות, שיוצאות סוף-סוף לשוק לאחר המתנה ארוכה. בהקשר הסיני מציינים שם כי שמונה חברות סיניות גייסו בארה"ב 3.3 מיליארד דולר ברבעון הראשון - שיא של שלוש שנים.

43 הנפקות ראשוניות ברבעון

כאמור, ברבעון הראשון בוצעו 43 הנפקות ראשוניות - עלייה מ-25 הנפקות ברבעון המקביל וירידה מ-54 ברבעון הקודם. היקף הגיוסים גדל ב-58% וב-44% ביחס לרבעון המקביל ולרבעון הקודם, בהתאמה, ל-15.6 מיליארד דולר. כ-40% מהסכומים שגויסו זרמו למגזר הטכנולוגיה.

הנפקות ראשוניות בוול סטריט
 הנפקות ראשוניות בוול סטריט

התשואה הממוצעת שהניבה מניה שהונפקה ברבעון הייתה 8.6%, כאשר ממוצע התשואות ביום הראשון לאחר ההנפקה היה 13.2%. מניות הטכנולוגיה והביוטק הניבו בממוצע תשואות של 26.7% ו-12.6%, בהתאמה, עד סוף הרבעון, בעוד שלוש חברות תעשייה שהונפקו הציגו בממוצע תשואה שלילית של 28.6%.

ההנפקה הטובה ביותר ברבעון במונחי תשואת מניה, הגיעה מהביוטק: Menlo Therapeutics, שהונפקה בינואר במחיר מניה של 17 דולר, נסחרה במחיר של כ-37.6 דולר למניה בסיום הרבעון - תשואה של 121%.

מניה נוספת עם תשואה תלת-ספרתית היא ARMO BioSciences, עם תשואה של 120%. בתחום הטכנולוגיה, חברת Dropbox זינקה ב-49% בחמשת ימי המסחר שחלפו מהנפקתה הראשונית ועד לסוף הרבעון.

בהנפקות החלשות ברבעון יש גם חברות גדולות שהונפקו - ADT, שגייסה כ-1.5 מיליארד דולר והניבה תשואה שלילית של 43%, ו-Hudson, שמפעילה חנויות דיוטי-פרי בשדות תעופה, שגייסה 749 מיליון דולר וירדה ב-16.3%.

המניה שהניבה את התשואה הגרועה ביותר ברבעון היא Solid Biosciences, שנפלה ב-53% מההנפקה בסוף ינואר (אף שביום המסחר הראשון שלה היא דווקא זינקה ב-41%).

ויש גם זווית ישראלית: חברת הדרמטולוגיה סולג'ל של מורי ארקין נכללת ברשימת ההנפקות בעלות התשואה הגרועה, לאחר שאיבדה 14.2% ממחיר המניה מאז ההנפקה בינואר.

ב-Renaissance מעריכים כי הרבעון השני גם יהיה חיובי בשוק ההנפקות, ומציינים כי בחודש האחרון הוגשו 20 תשקיפים לקראת הנפקות ראשוניות. בטווח הארוך יותר, הם מצפים להנפקות גדולות ממגזר הטכנולוגיה, ובהן Tencent Music הסינית ו-Kaltura הישראלית.

"בהייטק לא ממהרים לבורסה"

גיא פרמינגר, ראש מגזר טכנולוגיה בפירמת רואי החשבון PwC, מזהה שתי מגמות מנוגדות בסוף הרבעון. הראשונה תומכת בהמשך המגמה החיובית וכוללת את הנפקת DropBox וההנפקה הצפויה של Spotify ללא חתמים - דבר המעיד, לדבריו, על ביטחון גבוה בחברה. מנגד, המצב בפייסבוק והאמירות של הנשיא דונלד טראמפ בנוגע לאמזון עלולים לפעול בניגוד למגמה החיובית.

בהקשר הישראלי, פרמינגר מפריד בין חברות הייטק לחברות Life Science. "בהייטק יש המון כסף פרטי זמין, משקיעים עם סבלנות שלא מחפשים אקזיט מהיר, ויזמים שרוצים לגדל חברה ומצליחים להעלות את השווי בכל סבב גיוס - לכן לא ממהרים להגיע לבורסה. זה מה שרואים בחברות הישראליות, וזאת תופעה שמייצרת חברות ישראליות משמעותיות, כפי שלא ראינו אף פעם. זאת כבר לא תרבות האקזיטים", הוא אומר. כמה מהחברות האלה, להערכתו, יגיעו בעתיד לנאסד"ק, אבל זאת שאלה של עיתוי - ואחרות מכינות עצמן להנפקה "בהילוך אטי".

בתחום הבריאות מזהה פרמינגר בעיה של מחסור במשקיעים, בעיקר כאלה שיודעים להביא את החברה לשלבים מתקדמים יותר. "כדי לקפוץ שלב ולהציף ערך, צריך עשרות מיליוני דולרים - ולכן יש חברות שהולכות להנפקה", הוא אומר. "יש כיום 'בצנרת' כ-10 חברות ישראליות שמתכננות הנפקה בנאסד"ק".

פרמינגר מעריך כי בשנה הקרובה יתבצעו בסך הכל 2-3 הנפקות של חברות הייטק ישראליות, כאשר בתחום הבריאות נראה כשתי הנפקות ישראליות מדי רבעון.