חברה חדשה של אריה בלדגרין מקייט פארמה בשת"פ עם פייזר

אף שלא נחשפה עד כה, אלוג'ן כבר הספיקה להשלים סבב גיוס ענק של 300 מיליון דולר

חברת Allogene, אשר מפתחת טכנולוגיות ייחודיות לשיפור מתן טיפול בסרטן מסוג CAR-T, נחשפת היום (ג') לראשונה ומודיעה על חתימת הסכם שיתוף-פעולה עם תאגיד התרופות הבינלאומי פייזר. את החברה הקימו יוצאי חברת קייט פארמה, שנמכרה ב-12 מיליארד דולר לענקית הביוטק Gilead בשנה שעברה. בראש אלוג'ן עומד פרופ' אריה בלדגרין, שייסד וניהל את קייט מתחילת דרכה ועד מכירתה המהירה לגיליאד. המוצר של קייט פארמה לטיפול בסרטן בשיטת ה-CAR-T, יצא לשוק לפני מספר חודשים.

אף שלא נחשפה עד כה, אלוג'ן כבר הספיקה להשלים סבב גיוס ענק של 300 מיליון דולר (אקזיט ממוצע של חברת ביומד ישראלית מצליחה, אך גיוס סיד בלבד בעולם של בלדגרין). את כספי הסיד היא קיבלה מקרן Two River בה משמש בלדגרין כשותף ויו"ר, והמשקיעים הנוספים הם: TPG, Vida Ventures, BellCo Capital, אוניברסיטת קליפוניה ופייזר עצמה.

על פי הודעת החברה, אלוג'ן פיתחה טכנולוגיה המאפשרת להאיץ את הפיתוח של תרופות מסוג CAR-T. בהסכם זה, פייזר היא הצד המוסר את הידע, ואלוג'ן תקבל גישה לפורטפוליו של התאגיד, בתחום ה-CAR-T האלוגנאי, כלומר תרופת CAR-T שאינה מחייבת שימוש בתאים שמופקים מן המטופל עצמו. התרופה הקיימת שמכרה קייט לגיליאד, מחייבת תהליך ייצור מותאם אישית ומורכב, במסגרתו נוטלים דם מן החולה, מהנדסים את תאי ה-T של מערכת החיסון שלו כך שידעו להכיר את הסרטן, ומחזירים אותם לגוף. הגישה של אלוג'ן אמורה לאפשר ייצור של תרופות CAR-T כמוצר מדף.

בלדגרין הוא היו"ר של אלוג'ן ולמנכ"ל החברה מונה ד"ר דיוויד צ'אנג, ששימש בקייט כסגן נשיא למו"פ וסמנכ"ל רפואי.

בעקבות הסכם השת"פ תחזיק פייזר 25% מן החברה. פייזר מסרה כי תמשיך לתמוך פיננסית בפיתוח המוצר, אך היא מאמינה כי קבוצה זו של חוקרים ומנהלים בעלי ניסיון מוכח בתחום, היא הגורם הנכון להמשיך בפיתוח המוצר.

פייזר ממשיכה להחזיק 8% בחברת סלקטיס הצרפתית, אשר פיתחה את המוצרים הללו במקור ומכרה את זכויות הפיתוח שלהם לפייזר. במסגרת ההסכם הנוכחי, קיבלה על עצמה אלוג'ן את ההתחייבות לסלקטיס, והיא תשלם לה עד 185 מיליון דולר בתשלומי אבני דרך בעבור כל מוצר מתוך ה-16 שיגיע לשוק, וכן תמלוגים מן ההכנסות.

במסגרת ההסכם קיבלה אלוג'ן 16 תרופות פוטנציאליות, מהן אחת כבר נמצאת בשלב הניסויים הקליניים (בבני אדם) והיתר בשלב הפרה-קליני (ניסויים בבעלי חיים). המוצר שכבר החל בניסויים בבני אדם, בטיפול בסרטן הדם במבוגרים ובילדים, הראה רמיסיה של הסרטן ב-10 מתוך 12 חולים שטופלו. ברוב החולים לא היו תופעות לוואי, אולם חולה אחד נפטר בתגובה לתרופה. יצויין כי תוצאה כזו היא לא "דיל ברייקר" בתחום התרופות לסרטן, משום שהחולים המשתתפים בניסויים הקליניים, הם ממילא אלה שכל הטיפולים שנוסו בהם נכשלו.