פייסבוק נלחמת בפייק ניוז: מחקה 273 חשבונות רוסים מזויפים

החשבונות שנמחקו מקושרים ל-IRA, סוכנות מחקר האינטרנט הרוסית שהפיצה מידע מזויף ברשתות החברתיות כדי להשפיע על הבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016 • מניית פייסבוק השלימה נפילה של 18% מאז התפוצצה פרשת קיימברידג' אנליטיקה

מארק צוקרברג / צלם: רויטרס
מארק צוקרברג / צלם: רויטרס

פייסבוק מחקה 273 חשבונות מזויפים שמקושרים ל-IRA, סוכנות מחקר האינטרנט הרוסית או בית החרושת לטרולים. IRA מזוהה עם הקרמלין והפיצה מידע מזויף ברשתות החברתיות כדי להשפיע על תוצאות הבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016. בספטמבר פייסבוק מחקה 470 חשבונות דומים.

הרשת החברתית הודיעה כי 95% מהחשבונות היו ברוסית וכוונו למשתמשים במדינות שכנות כמו אזרבייג'ן, אוזבקיסטאן ואוקראינה. מייסד ומנכ"ל החברה מארק צוקרברג הודיע על המהלך בפוסט בפייסבוק. לטענתו, איתור החשבונות ארך חודשים ושהסרת החשבונות נעשתה בשל השיוך ל-IRA ולאו דווקא בגלל הפרת תנאי שימוש. "הסוכנות הרוסית פעלה שוב ושוב כדי להטעות ולתמרן אנשים בארה"ב, אירופה ורוסיה - ואנחנו לא רוצים אותם בפייסבוק", כתב בפוסט והוסיף כי הסרת החשבונות היא "צעד חשוב להגנה על טוהר הבחירות ברחבי העולם".

במהלך זה הסירה החברה 70 חשבונות פייסבוק, 138 עמודים ו-65 חשבונות אינסטגרם שמקושרים למעל 1.5 מיליון משתמשים אחרים. מדובר על טיפה בים לעומת הנזק המצטבר שכלל החשבונות המזויפים, שמספרם עוד לא ברור, עשו.

לפי החוקר המיוחד של ה-FBI רוברט מולר, שמונה כדי לחקור את ההתערבות הרוסית בבחירות לנשיאות, יותר מ-126 מיליון אמריקאים נחשפו לתעמולה רוסית באמצעות חשבונות פייסבוק מסוג זה שתופעלו על-ידי ה-IRA. פייסבוק גם הסירה את המודעות שנרכשו בחשבונות אלה בשווי של 167 אלף דולר, ותשיק כלי למשתמשים כדי שיוכלו לדעת אם קיימו אינטראקציה עם חשבונות אלה.

פייסבוק, אגב, לא לבד. בטוויטר מעריכים כי מעל ל-50 אלף חשבונות רוסיים מזויפים הצליחו להגיע לחצי מיליון משתמשים, בטאמבלר מחקו 84 חשבונות מסוג זה, ובגוגל מודים כי סוכנויות רוסיות רכשו מודעות בפלטפורמות השונות שלה כדי להשפיע על בחירות 2016.

ה-IRA הרוסית פעלה לא רק כדי להשפיע על תוצאות הבחירות בארה"ב, אלא בבחירות שונות ברחבי העולם, כמו גם ההצבעה על הברקזיט. לפני הבחירות לנשיאות צרפת בשנה שעברה, מצאה והסירה פייסבוק 30 אלף חשבונות מזויפים. היום מעסיקים בפייסבוק 15 אלף שעובדים באבטחה וסקירת תוכן שאמורים לפקח על 1.4 מיליארד משתמשים פעילים יומיים שמעלים בכל דקה כחצי מיליון פוסטים ו-136 אלף תמונות לפלטפורמה.

פייסבוק הוסיפה והודיעה על השקת כלי שיסייע למשתמשים להעריך את אמינות המידע אליו הם נחשפים ברשת החברתית. הגולשים יוכלו לקבל מידע רקע מקיף כמו ערך הויקיפדיה של יוצר התוכן, מאמרים קשורים לנושא, כמות השיתופים לפוסט ומעקב אחרי היוצר. הכלי פותח כבר לפני שנה והיה בשימוש מצומצם רק בארה"ב.

מהלכים אלה נועדו לתקן במעט את התדמית הסדוקה של הרשת החברתית, אחרי שנחשף היקף התעמולה הרוסית בפלטפורמה, אוזלת-היד שפייסבוק גילתה לאיתור עשרות אלפי החשבונות המזויפים וביקורות גוברות על חוסר האחריות שמגלה החברה כלפי המשתמשים שלה.

מניית פייסבוק  השלימה נפילה של 18% מאמצע מארס, אז התפוצצה פרשיית קיימברידג' אנליטיקה. ענקית הטכנולוגיה עומדת כעת בפני חקירת FCC ורשויות נוספות ברחבי העולם על שהמידע האישי של 50 מיליון משתמשים הגיע לידיים זרות, מבלי שנתנו את אישורם לכך. צוקרברג עצמו צפוי להעיד בפני הקונגרס בנושא ב-10 באפריל.