נעילה שלילית בניו-יורק בעקבות מלחמת הסחר; הדאו צנח 2.3%

הירידות הושפעו גם מכך שהנשיא טראמפ אמר אתמול כי הוא שוקל להציע הטלת מכסים נוספים בהיקף של כ-100 מיליארד דולר על מוצרים מסין • שיעור האבטלה בארה"ב נותר ברמה של 4.1%

בניין הבורסה לניירות ערך בניו-יורק / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
בניין הבורסה לניירות ערך בניו-יורק / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

לאחר יומיים של עליות, ננעל היום (ו') המסחר בבורסות של ארה"ב בירידות חדות, לאור נתוני תעסוקה חלשים ולאחר שהנשיא טראמפ אמר אתמול כי הוא שוקל להציע הטלת מכסים נוספים בהיקף של כ-100 מיליארד דולר על מוצרים מסין מכיוון שהמכסים האחרונים עליהם הכריזו בסין על מוצרים אמריקאים "אינם הוגנים".

מדד הדאו ג'ונס צנח בפתיחת המסחר ב-200 נק', ותוך דקות העמיקה הנפילה למעל 250 נק'. לאחר זמן חווה צניחה של 700 נק' וה-S&P 500 ירד בלמעלה מ-2.6%, כאשר מניית בואינג  רשמה ירידות חריפות. בעת הנעילה צנח הדאו בלמעלה מ-570 נקודות, וה-S&P 500 ירד ב2.19%.

 

נציג משרד המסחר האמריקאי Robert Lighthizer הגיב לדברי טראמפ ואמר כי מכסים כאלה לא יוטלו לפני הליך של שימוע ציבורי.

בינתיים, הצוות הכלכלי הבכיר בממשל סוטה בעליל מההצהרות הקיצוניות של טראמפ ומשתדל לא לשפוך עוד שמן על המדורה. כך, למשל, אמר שר-המסחר, ווילבור רוס, בראיון ל-CNBC, כי תגובת השווקים על העימות האמריקאי-סיני היתה "מופרזת". הוא אותת, שהממשל ינסה לשים קץ למחלוקת באמצעות צעדים דיפלומטיים. "אפילו מלחמות עם יריות באש חמה מסתיימות מו"מ", הוא אמר. "זה לא יהיה מפתיע כלל אם התוצאה הסופית של כל מה שמתרחש עתה תהיה משא ומתן".

אתמול דווח כי סין הגישה בארגון הסחר העולמי (WTO) תלונה כנגד המיסוי שהטיל דונלד טראמפ. סין טוענת כי המיסוי אינו תקין כנגד סעיפים של הסכמי המיסוי והסחר הכלליים, והודיעה כי אם העניין לא ייפתר תוך חודשיים היא תבקש שהעניין יעלה מול ועדה.

בזירת המאקרו עיני המשקיעים נשואות לנתוני שוק העבודה בארה"ב לחודש מרץ, שפורסמו כשעה לפני פתיחת המסחר. בעוד הצפי עמד על תוספת של כ-190 אלף מקומות עבודה וירידה של 0.1% בשיעור האבטלה לרמה של 4%, נותר שיעור האבטלה ברמה של 4.1%, ונוספו בסך הכל 103 אלף מקומות עבודה בארה"ב.

מניית טסלה  הובילה אתמול את מדד הנאסד"ק ורשמה עליה חדה לאחר שבוע קשה שכלל כותרות שליליות, ביניהן שמאסק בכבודו ובעצמו לקח על עצמו לנהל את הייצור (הכושל) של מודל 3 (המוצלח), הנהג שנהרג בעת שהמכונית שלו עלתה באש וצניחת שווי האג"ח ומניית החברה, האנליסטים מעריכים כי בפני החברה בעיה חדשה: המיסוי הסיני. אמנם זה נכון שהמיסוי הסיני לא יחול בלעדית על טסלה, אך החברה צפויה להיפגע ממנו הכי הרבה. 

גם פייסבוק  רשמה אתמול עלייה חדה, לאחר שהמייסד ומנכ"ל החברה, מארק צוקרברג, לקח אחריות מלאה על פרשת ההדלפות. כמו כן אמר כי הוא האדם המתאים ביותר להובלת החברה וכי דירקטוריון החברה לא ביקש ממנו להתפטר.