מיליארד האירו לא נמוגו: גרמניה תדון בחכירת מל"טים מישראל

המפלגה הסוציאל-דמוקרטית הסירה את התנגדותה, שעיכבה את מימוש העסקה בקיץ שעבר • המל"טים, מדגם הרון, יהיו מוצבים בישראל בניהול הזרוע הצבאית של חברת איירבאס

עסקה בשווי מיליארד אירו להחכיר מל"טים מתוצרת תע"א לצבא גרמניה קמה לתחיה, תשעה חודשים לאחר שהפרלמנט בברלין הנחית עליה מהלומה כמעט קטלנית.

משרד ההגנה של גרמניה עומד לבקש בתוך ימים או שבועות מוועדת ההקצבות ומוועדת הביטחון של הבונדסטאג (הבית התחתון של הפרלמנט בברלין) לאשר ולתקצב תוכנית לחכירת חמישה מל"טים מדגם "איתן" (Heron -PT) מתוצרת תע"א, לדברי האתר של השבועון הצבאי האמריקאי "דיפנס ניוז".

על פי התוכנית, המל"טים יהיו מוצבים בישראל בניהול הזרוע הצבאית של חברת איירבאס, לפחות בשלב הראשון. תחילה אמורים המל"טים למלא משימות מודיעיניות, כגון תצ"א ומעקב אחר כוחות אויב, ובשלב מאוחר יותר הם עשויים לשמש גם לתקיפת מטרות על הקרקע, לרבות סיכולים ממוקדים.

זו התפתחות ראויה לציון מפני שבסוף יוני אשתקד, הצביעה ועדת ההקצבות של הבונדסטאג נגד בקשתה של שרת ההגנה דאז, ארסלה פון דר ליאן, לאשר את העסקה. את ההתנגדות הובילה המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, אחת מהשותפות בקואליציה של הקנצלרית אנגלה מרקל, למרות הצהרתה של שרת ההגנה, שהמל"טים הישראליים חיוניים לביטחון הלאומי.

הדיון הצפוי בבונדסטאג מתאפשר עתה לאחר שהמפלגה הסוציאל-דמוקרטית הסירה את התנגדותה העקרונית לעסקה. התנגדות המפלגה לתוכנית המל"טים נבעה מסלידה מוסרית של גרמנים רבים מהאפשרות שצבא גרמניה ילך בעקבות הכוחות האמריקאים בעיראק ויפציץ מטרות על הקרקע תוך הריגת אזרחים חפים מפשע. מחוקקים של המפלגה הסוציאל-דמוקרטית אמרו אז, שטרם נפתרו שאלות לגליות וצבאיות שנגזרות מהשימוש במל"טים מחומשים.

מאז זרמו מים רבים בריין. נערכו בחירות חדשות, המפלגה הסוציאל-דמוקרטית שבה לקואליציה של מרקל, אך התנגדותה לביצוע העסקה התרופפה כליל. חיילים גרמניים מוצבים עתה במוקדי לחימה לא מעטים בעולם, לרבות באפגניסטאן, והמצדדים בעסקה - גם בקרב הסוציאל-דמוקרטים - טוענים, שהעדר יכולות מודיעיניות והתקפיות של מל"טים חושף את החיילים הגרמניים במקומות אלה לסיכונים מיותרים.

לדברי "דיפנס ניוז", ההערכות בברלין הן שהפרלמנט יאשר את בקשת משרד ההגנה למימוש עסקת המל"טים. גורמים ממשלתיים שמצדדים בעסקה מדגישים את הטיעון, שידידותה של גרמניה עם ישראל חייבת להנחות את תהליך קבלת ההחלטה, ולטיעון זה יש משקל בפרלמנט.

בשלב ראשון, מבקשת הממשלה תקציב לחכירת המל"טים ומערכות החיישנים שלהם. בשלב הבא, תעלה לדיון בקשה לתקצוב רכישת מערכות חימוש למל"טים.

למרות התבוסה בבונדסטאג אשתקד, לא ויתר משרד ההגנה בברלין על התוכנית והמל"טים נותרו במקום גבוה בסולם העדיפויות של ממשלת מרקל, על פי דיווח ב"דיפנס ניוז" מאותה תקופה. "הצורך(במל"טים) עדיין קיים", אמר אז לשבועון דובר של המיניסטריון. הוא הדגיש, שהמל"טים המחומשים ישמשו רק להגנה על חיילים גרמניים במצבים של "סכנה אמיתית ומיידית", לא כמכשיר לסיכולים ממוקדים שמקובלים בצבא ארה"ב.

אך הוא ציין כי חכירת מל"טים בלתי מחומשים לא תצדיק השקעה של יותר ממיליארד אירו בפרויקט. לדעת הממשלה, היכולות ההתקפיות של המל"טים הישראליים מהוות "ערך מוסף" שנלווה לתגית המחיר הגבוה לחכירתם, אמר הדובר.

בהודעה שפרסמה שרת ההגנה בתחילת 2016 נאמר, כי חמשת המל"טים מתוצרת תע"א יהיו מיועדים להגן על חיילים גרמניים שמוצבים מעבר לים. צבא גרמניה השתמש במל"טים קטנים יותר מהדור הקודם של "איתן" באפגניסטן לשביעות רצונם של המשתמשים בשטח. ההודעה ציינה, כי המל"טים הישראליים ישמשו כגשר בין 2018 ל-2025, השנה שבה יחלו גרמניה, צרפת, איטליה וספרד לייצר מל"ט כל-אירופי.

על פי התוכנית המקורית, חברת איירבוס היתה אמורה לתפעל את המל"טים. בשלב הראשוני, הם אמורים להיות מוצבים בישראל לצורך אמון הצוותים, אך בשלב מאוחר יותר יהיה אפשר למקמם בבסיס בצפון גרמניה. עם זאת, במקרה של בעיות שכרוכות ברישומם, יהיה ניתן להציבם בישראל לאורך זמן.

ב-13 בינואר אשתקד דיווח "דיפנס ניוז", מפי מקורות בבונדסטאג, כי הסיבה העיקרית להחלטת הגרמנים לבחור ב"איתן" היתה נכונות ישראל לתת לגרמניה גישה עמוקה לטכנולוגיה של המל"ט הזה. "כל המידע הטכנולוגי שאנו עשויים להזדקק לו, הובטח לנו", אמר לשבועון מקור שתואר כיודע דבר. לדבריו, הישראלים הודיעו לגרמנים, כי הם יוכלו לנצל את הטכנולוגיה של "איתן" לפיתוח המל"ט הכל-אירופי.