ביהמ"ש לנאמני הגוש הגדול: פרסמו בעלי הקרקע תוך 90 יום

משמעות פסק הדין היא שלאחר עשרות שנים, זהות בעלי הקרקע במתחם המבוקש בצפון-מערב ת"א תיחשף לכלל הציבור

הגוש הגדול בתל-אביב / צילום: אמיר מאירי
הגוש הגדול בתל-אביב / צילום: אמיר מאירי

בית המשפט חייב את נאמני הגוש הגדול בתל-אביב (מתחם קרקע גדול בצפון-מערב תל-אביב בסמוך לחוף הים) לפרסם את רשימת בעלי הקרקע. מדובר בהחלטה שהתקבלה לאחרונה במסגרת פסק דין בעקבות עתירה שהגיש אחד ממנהלי הגוש הגדול, עו"ד משה ליפקה, לבית המשפט השלום בהרצליה. העתירה הוגשה כנגד ארבעת נאמני הגוש הגדול האחרים: עו"ד רחל זכאי, עו"ד אליהו מינקוביץ, עו"ד גלית רוזובסקי ועו"ד ד"ר מיכאל שפטלר. 

השופט יעקב שקד קבע כי לא ניתן לקבל הטענות כנגד פרסום רשימת בעלי הקרקע, וכי על נאמני הגוש הגדול לפרסם את הרשימה המלאה בתוך 90 יום מפסק הדין.

"הבקשות מתקבלות", כך כתב השופט שקד בפסק הדין והתייחס לבקשות לפרסום זהות בעלי הקרקע, "המנהלים המיוחדים יפעלו על-מנת שיוכלו לנפק לכל דורש. מסמך שיכיל הפרטים כמופיע בנסח מקרקעין".

עוד על-פי פסק הדין, רשימת בעלי הקרקע תפורסם עם פרטים אודות שיעור הזכות במקרקעין של כל בעלים, מועד רכישת הקרקע, מקור הזכות במקרקעין, סוג הזכות במקרקעין ולגבי כל אחד מבעלי הקרקע. נציין כי הרשימה האמורה תונפק לכל דורש בכפוף לאגרה.

בית המשפט לא קבע הוצאות לצדדים.

נציין כי משמעות פסק הדין היא שלאחר עשרות שנים, זהות בעלי הקרקע במתחם המבוקש בצפון-מערב העיר תל-אביב-יפו תיחשף לכלל הציבור. נזכיר כי מדובר בחטיבת קרקע משמעותית בקרבת חוף הים שכבר שנים ארוכות מקודמת לגביה תוכנית. חשיפת הרשימה כעת תאפשר זיהוי של בעלי קרקע על-ידי גורמים שירצו לקדם עסקאות במתחם בן כאלף הדונם, ובמקביל גם יוביל למצב בו בעלי הקרקע עצמם יוכלו לדעת מי עוד מחזיק בקרקע לצידם. 

עוד נציין כי בתחום הגוש הגדול ממוקם גם שדה התעופה שדה דב, ובחודשים האחרונים הגישו מנהלי הגוש עתירה כנגד המדינה על כך שהפרה הסכם שנחתם עימם לפני שנים ארוכות. הסכם זה כלל התחייבות לפינוי הקרקע ולתכנון, ובתמורה בעלי הקרקעות ויתרו על דמי שימוש במקרקעין שהגיעו להם על-פי חוק.

נזכיר כי פינוי השדה שאמור לסלול הדרך לתכנון המקרקעין נדחה, על אף פסיקת בג"ץ, וכדי לעקוף את החלטת בג"ץ שקבעה כי על המדינה לעמוד בהתחייבות שלה לפינוי הקרקע, חוקק לפני שנה חוק שדה דב שקבע את דחיית הפינוי. התביעה שהגישו נאמני הגוש הגדול כנגד המדינה דורשת את דמי השימוש ופיצוי על הפרת הסכם בגובה של למעלה ממיליארד שקלים.