דיווחים בסוריה: הרוגים ופצועים בתקיפת בסיס באזור חומס

הטלוויזיה הממלכתית דיווחה כי בסיס T4 של משטר אסד הופצץ, ונטען כי מדובר בתגובה אמריקאית למתקפה הכימית בדומא שבפרברי דמשק • מהפנטגון נמסר: "ארה"ב לא אחראית לתקיפה" • הלילה אמרו גורמים בממשל האמריקאי כי מתחזקת ההערכה לשימוש בנשק כימי בתקיפה בדומא

התקיפה בסוריה / צילום: מוחמד ברדה, רויטס
התקיפה בסוריה / צילום: מוחמד ברדה, רויטס

בסיס אווירי של משטר אסד באזור חומס הותקף הלילה (ב') בירי טילים - כך דיווחה רשת הטלוויזיה הממלכתית במדינה. לפי הדיווחים, במקום כמה הרוגים ופצועים. עוד דווח, כי מערך ההגנה האווירי הסורי יירט שמונה טילי שיוט שנורו לעבר הבסיס. מדובר בבסיס T4, שממנו המריא המל"ט האיראני שחדר לשטח ישראל בפברואר האחרון.

טרם ברור אם מדובר בתקיפה אמריקאית, כתגובה למתקפה הכימית שיוחסה לצבא אסד אתמול בדומא שבפרברי דמשק ובה נהרגו עשרות בני אדם. גורמים אמריקאים הכחישו הלילה כי ארצות-הברית אחראית למתקפה, ברקע דיווחים בסוריה שייתכן כי זו תגובה למתקפה הכימית. מהפנטגון נמסר כי "ארצות לא אחראית לתקיפה מהאוויר של הבסיס בחומס, וכי המאמץ שנעשה כעת הוא השגת פתרון בסוריה באמצעים דיפלומטיים".

הלילה אמרו גורמים בממשל האמריקאי כי להערכתם נעשה שימוש בנשק כימי בתקיפה שאירעה בדומא. הם הוסיפו כי נערכות בדיקות נוספות להבין האם ההערכה חד-משמעית. אתמול איים נשיא ארצות-הברית דונלד טראמפ כי נשיא סוריה בשאר אסד "ישלם מחיר כבד" בעקבות המתקפה הכימית בפרברי דמשק. תומאס בוסרט, היועץ לביטחון המולדת בבית הלבן, אמר כי תיתכן פעולה צבאית אמריקאית, כולל שיגורי טילים. "כל האופציות מונחות על השולחן", אמר בוסרט בריאיון לרשת ABC.

מספר ההרוגים במתקפה הכימית עדיין לא ידוע, בשל חוסר היכולת של ארגונים עצמאיים להגיע לאזור הנצור. לפי חלק מארגוני הסיוע המקומיים, לפחות 49 בני אדם נהרגו ועוד מאות נפגעו מהגזים הרעילים. אחד מהם הוא ארגון ההגנה האזרחית, המכונה "הקסדות הלבנות", שבתחילה דיווח כי מניין ההרוגים הוא 150, אך עדכן את המספר כלפי מטה במהלך היום.

במהלך המתקפה, לפי העדויות, הושלכה חבית נפץ עם גז כלור על בית חולים, וחבית נפץ נוספת, שכללה סוגים שונים של גזים, כולל גז עצבים, פגעה במבנה סמוך. התושבים דיווחו כי משפחות שלמות נמחקו, כולל אלו שהסתתרו במרתפים מפני הפצצות המשטר, שהתחדשו בסוף השבוע אחרי הפוגה של כמה ימים.

אל הגינויים והאיומים האמריקאים הצטרפו במהלך היום אתמול בעלות בריתה במערב, שהזהירו בחודשים האחרונים כי הן עשויות לפעול אם יוכח שאסד ממשיך להשתמש בנשק כימי.

שר החוץ של בריטניה, בוריס ג'ונסון, אמר כי יש לחקור את הדיווחים בדחיפות. "אנחנו נמצאים בקשר צמוד עם בעלות בריתנו בעקבות הדיווחים האחרונים", אמר. "אלו האחראים לשימוש בנשק כימי איבדו כל יושרה מוסרית ועליהם לשאת בתוצאות". הוא הזהיר את רוסיה שלא לחסום את החקירה, ברקע המתיחות בין לונדון למוסקבה סביב הרעלת המרגל לשעבר בגז עצבים.

שר החוץ של צרפת, זאן איב לה דריאן, קרא לכינוס דחוף של מועצת הביטחון של האו"ם. כשנשאל אם הממשלה עומדת מאחורי הצהרותיו של הנשיא עמנואל מקרון, ולפיהן הוא עשוי לפעול חד-צדדית בסוריה, השיב: "פריז לא מתחמקת מהאחריות שלה".

המורדים החלו להתפנות הלילה מדומא, כיממה לאחר המתקפה הכימית של צבא סוריה על העיירה האחרונה שהייתה בשליטת האופוזיציה בפברברי דמשק - כך דיווחה הטלוויזיה הממלכתית. זאת במסגרת השלב הראשון בהסדר שהושג בחסות רוסיה, לפינוי אלפי מורדים מהמובלעת הנצורה.

במסגרת ההסכם, שיישומו יושלם לפי ההערכות בתוך כמה ימים, עשרות לוחמים מארגון ג'יש אל-אסלאם ומשפחותיהם פונו באוטובוס שעזב את דומא לשטחים שבידי המורדים בצפון סוריה. כמעט במקביל, שוחררה קבוצת השבויים הראשונה שהוחזקה בידי המורדים בדומא וזו עשתה את דרכה למעבר שבשליטת הצבא. הם זכו לקבל פנים חמה מצד מאות קרובי משפחה, בטרם נלקחו למרכז קליטה.