בנט ושקד: יש לשנות את חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו

אם עד עתה דובר בתיקון "חוק ההסתננות", כך שייכלל בו סעיף מיוחד שמשמעותו היא התגברות (עקיפה) של בג"ץ בנושא המסתננים, מהגרי עבודה ומבקשי מקלט - הרי שמעתה הכוונה של בנט ושקד היא לירות חץ ישיר לתוך המהפכה החוקתית

איילת שקד ונפתלי בנט / צילום: אפי שריר - ידיעות אחרונות
איילת שקד ונפתלי בנט / צילום: אפי שריר - ידיעות אחרונות

השרים נפתלי בנט ואיילת שקד מבקשים לכנס, כבר ביום רביעי הקרוב, את ועדת השרים לחקיקה ולהניח הצעת חוק לתיקון סעיף 8 (פסקת ההגבלה) של חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו המקנה אפשרות לבית המשפט העליון לפסול חקיקה של הכנסת.

השרים בנט ושקד פנו למזכיר הממשלה צחי ברוורמן וביקשו ממנו לכנס את ועדת השרים לחקיקה ביום ד׳ הקרוב. ברוורמן השיב להם שראש הממשלה בנימין נתניהו מעוניין לבדוק את הנושא לפני הישיבה. מטרתם של בנט ושקד היא ללחוץ קדימה עם השינוי של חוק היסוד עוד לפני יום העצמאות. לדבריהם, גם השר כחלון תומך בכך, כדי לאפשר את חקיקת גירוש המסתננים בהקדם.

סעיף 8 לחוק היסוד קובע: "אין פוגעים בזכויות שלפי חוק-יסוד זה אלא בחוק ההולם את ערכיה של מדינת ישראל, שנועד לתכלית ראויה, ובמידה שאינה עולה על הנדרש או לפי חוק כאמור מכוח הסמכה מפורשת בו". עד היום נמנעו כל ממשלות ישראל מלגעת בסעיף זה, בחוק היסוד, גם כאשר היתה להם ביקורת חריפה על פסיקות בג"ץ.

יצוין שתיקון סעיף ספציפי זה, אינו מחייב רוב של 61 בכנסת, אך יחד עם זאת בשנים האחרונות הכתיבו יושבי ראש הקואליציה (השר יריב לוין בעיקר) שכל שינוי של חוק יסוד יעשה בלא פחות מ-61 ח"כים, וזאת כדי לשלול ביקורת על הליך החקיקה.

ב-2014 הוגשה הצעת חוק לתיקון סעיף 8 לחוק היסוד: כבוד האדם וחירותו והתיקון אף צלח את ועדת השרים לחקיקה, אך יו"ר ועדת השרים דאז, ציפי לבני, הגישה ערר על התיקון ובלמה את העברת החוק לשלבים מתקדמים יותר.

לפני מספר ימים ציין השר כחלון שהוא יתמוך בשינוי החוקים, כולל פסקת התגברות באופן שיאפשר לעקוף את בג"ץ בנושא החקיקה הספציפית הזו (חוק ההסתננות), אך לא ברור אם כחלון יתן ידו למהלך כולל של שינוי חוק היסוד: כבוד האדם וחירותו. יצוין שבהסכם הקואליציוני בין הליכוד לכולנו מצוין באופן מפורש שסיעת כולנו "מתנגדת לחקיקת פסקת ההתגברות על פסיקת בתי המשפט לביטול חוקי הכנסת. מוסכם כי לא תחול על כולנו משמעת קואליציונית בכל עניין הקשור לזה".

עוד נקבע בהסכם עם כולנו ששינוי חוקי יסוד יעשה אך ורק בהסכמת כל הסיעות וכי שמורה להם הזכות להצביע נגד שינוי חוק יסוד במידה והסכמתם לא ניתנה מראש.