טבע לא תפוצה מהותית על הרכישה הכושלת במקסיקו

המאבק המשפטי הסוער עם חברת RIMSA, שנרכשה ע"י טבע ב-2015, הסתיים בהסדר בין הצדדים • לפי המסמך שהוגש לבית המשפט, ההליך נסגר ללא כל תשלום או פיצוי

הליך משפטי שהחל בטענות חריפות על תרמית ובהבטחה "להגיב בעוצמה" הסתיים בקול ענות חלושה: חברת התרופות טבע והאחים אספינוזה שמכרו לטבע את חברת התרופות המקסיקנית RIMSA ב-2015 הגיעו להסדר, שסיים את ההליך המשפטי ביניהם. זאת, לאחר שרוב הטענות של טבע כבר נדחו על-ידי שופט בית המשפט בניו-יורק לפני כשמונה חודשים.

טבע רכשה את רימסה ממקסיקו ב-2015 תמורת 2.3 מיליארד דולר, עת היה ארז ויגודמן מנכ"ל החברה, והשלימה את הרכישה כעבור מספר חודשים. כחצי שנה לאחר מכן, האחים אספינוזה תבעו את טבע בטענה שהיא מנסה להשתחרר מהעסקה בטענות שווא על הונאה. בתגובה, טבע הגישה נגדם תביעה על הונאה והפרת חוזה, וטענה כי "הנתבעים שיקרו והסתירו הפרות חוק יוצאות דופן, במטרה לקבל 2.3 מיליארד דולר במכירת החברה והקניין הרוחני שלה. טבע ספגה הפסדים ניכרים כתוצאה מכך".

טבע טענה שהנזק שנגרם לה גבוה מעלות הרכישה, ובחברה אמרו אז כי "העובדות ידברו בעד עצמן ויראו כי מוכרי רימסה הטעו את טבע, את הרגולטורים ואת הציבור". לטענת טבע אז, רימסה הונתה את הרשויות במקסיקו במשך שנים והשיקה מוצרים שלא קיבלו אישורים כנדרש, וההונאה הייתה כה מתוחכמת שטבע לא גילתה זאת לפני שרכשה את החברה בעצמה.

כאמור, בקיץ האחרון קיבל בית המשפט בניו-יורק את עמדת האחים שמכרו את החברה לטבע, ודחה את טענות טבע בנוגע להונאה מצד המוכרים בעסקה, שהיו מרבית הטענות החברה. עם זאת, השופט לא דחה באופן מלא את טענותיה בנוגע להפרות חוזה, והותיר למעשה לטבע פתח לקבל מרימסה פיצוי בגובה של כמה עשרות מיליוני דולרים, אם הייתה זוכה בהליך המשפטי.

ארז ויגודמן / צילום איל יצהר
 ארז ויגודמן / צילום איל יצהר

באותה עת טבע מסרה כי "התביעה בדבר הפרת חוזה, הנובעת ממצגי שווא של המוכרים, תמשיך להתקדם". עם זאת, ל"גלובס" נודע כי לפני מספר שבועות הגיעו הצדדים להסכם שסיים את ההליכים. טבע אישרה היום את הפרטים ומסרה כי "בנוגע לתביעה שעסקה ב-RIMSA ושהתבררה בניו-יורק, טבע מאשרת כי הצדדים הגיעו להסדר משותף של המחלוקות וכי התביעה הסתיימה". לפי המסמך שהוגש לבית המשפט ההליך נסגר ללא כל תשלום או פיצוי, אך ככל הנראה טבע כן קיבלה פיצוי מסוים בסכום לא מהותי שכן הוא טרם דווח.

סיום ההליך המשפטי מסכם למעשה פרשה עגומה מצד טבע. רכישת רימסה, שנחשבה ליקרה כבר בעת הרכישה, נועדה להרחיב את פעילות החברה בשווקים צומחים, במקרה זה מקסיקו. טבע התמודדה אז על הרכישה מול חברות נוספות, ונראה שתהליך בדיקת הנאותות לא בוצע בצורה מלאה. מאז הרכישה, טבע מחקה למעלה ממיליארד דולר מהשקעתה ברימסה - ב-2016 הוכרה ירידת ערך של 900 מיליון דולר וב-2017 של 153 מיליון דולר, כאשר לפי הדוח המורחב של טבע ל-2017, לא מן הנמנע שיתבצעו ירידות ערך נוספות בעתיד.

רכישת רימסה הגיעה זמן קצר אחרי שטבע הודיעה על הרכישה הגדולה ביותר בתולדותיה, של אקטביס תמורת קרוב ל-40 מיליארד דולר - עסקה שגם היא נחשבה בזמן אמת ליקרה, והתבררה בדיעבד כבעייתית.