קרנות הנאמנות סוגרות רבעון עם חודש שני ברציפות של פדיונות

הפודה הגדולה במארס וברבעון: ילין לפידות • המגייסים הבולטים: אי.בי.אי, הראל פיא וסיגמא

אורי בן דב מאי.בי.אי / צילומים: איל יצהר
אורי בן דב מאי.בי.אי / צילומים: איל יצהר

הרבעון הראשון בשנת 2018 ממשיך את המגמה החיובית שנרשמה ב-2017, עם גיוסים מצרפיים של כ-2 מיליארד שקל. ואולם, כשבוחנים מה קרה בכל אחד משלושת החודשים הראשונים של השנה, מגלים תמונה מורכבת בהרבה, עם פתיחה חזקה ואחריה מעבר לפדיונות מצרפיים.

בשנת 2017 גייסה תעשיית קרנות הנאמנות סך של כ-18 מיליארד שקל, כשהמגמה המאוד חיובית הזו נמשכה כאמור גם בינואר השנה, במהלכו נרשמו גיוסים מצרפיים של כ-4.2 מיליארד שקל.

ואולם, בחודש פברואר המגמה התהפכה והתעשייה עברה לפדיונות ניכרים, שנמשכו, אם כי בשיעור נמוך יותר, גם בחודש מארס במהלכו פדתה התעשייה כחצי מיליארד שקל.

כך או כך, בסוף מארס השנה נוהלו בקרנות הנאמנות נכסים בשווי מצרפי של כ-243.2 מיליארד שקל - בדומה לשווי הנכסים שהחזיקו קרנות הנאמנות בסוף 2017, כשהגידול ברבעון הסתכם ב"רק" 73 מיליון שקל. אגב, נכון לסוף יום ראשון האחרון כבר מנוהלים בקרנות הנאמנות נכסים בשווי של כ-242.2 מיליארד שקל.

"שוק קרנות הנאמנות בהמתנה"

בכל אופן, מה הוביל את קרנות הנאמנות להציג את מה שהציגו בחודש מארס וברבעון הראשון כולו? "הירידות בשוקי המניות הכניסו את שוק קרנות הנאמנות לעמדת המתנה", אומר ל"גלובס" גורם בכיר בשוק קרנות הנאמנות, שמסביר כי "חודש מארס התאפיין בירידות חדות יחסית בשוקי המניות בארץ ובעולם, שבעיקר נבעו מחששות ממלחמת סחר עולמית, בעקבות הצעדים עליהם הכריז הנשיא טראמפ".

אותו גורם הוסיף כי מדובר בהיקף פדיונות לא מהותי ביחס להיקף הקרנות, בהינתן הדרמות שהתחוללו בעולם הכלכלי. על כך אמר כי "ניתן ללמוד מהיקף הפדיונות הנמוך שהמשקיעים בקרנות קיבלו את 'הדרמות' בשווקים באדישות יחסית. ככל הנראה, העלייה בתנודתיות לשני הכיוונים גרמה לרוב המשקיעים להיכנס לעמדת המתנה עד להתבהרות התמונה הכלכלית".

בהקשר זה מפרט מורן צביק, מנהל קשרי יועצים במיטב דש, כי "תעשיית קרנות הנאמנות השיגה בחודש מארס תשואה שלילית ממוצעת של 0.5%", כך ש"התשואה מתחילת השנה מגיעה למינוס 0.75% בממוצע". עוד אמר צביק כי "קבוצת הקרנות המתמחות במניות בישראל סיכמה את החודש האחרון עם התשואה השלילית הגבוהה ביותר, בשיעור של 2.6%, בהובלת קרנות מניות ת"א 35 שירדו ב-4.4%", בעוד ש"קרנות שמתמחות במניות בחו"ל רשמו תשואה חודשית שלילית בשיעור משוקלל של 1.95%".

עוד אמר צביק כי "קרנות המתמחות במניות בישראל רשמו מתחילת השנה תשואה שלילית ממוצעת של כ-3%, כשהקרנות שבלטו לרעה בתשואות מתחילת השנה הן קרנות מניות נדל"ן וקרנות מניות ת"א 35, שירדו ב-6.2% וב-4.7%, בהתאמה. לעומת זאת, הקרנות שהצטיינו בקבוצה זו היו קרנות מניות אנרגיה וקומודיטיס, עם תשואה חיובית ממוצעת של 5%".

גיוסים בחו"ל, פדיונות באג"ח כללי

על כך מוסיף הגורם הבכיר האמור כי "הגיוסים התמקדו בעיקר בקטגוריות קרנות מניות חו"ל, שגייסו כ-150 מיליון שקל במספר מצומצם של קרנות מחקות, כשהירידות החדות במחצית השנייה של החודש בשוק המניות בעולם האטו את מגמת הגיוסים.

בנוסף קרנות אג"ח מדינה רשמו גיוסים של כ-400 מיליון שקל, כשמנגד קרנות אג"ח כללי, דוגמת 80/20 ו-90/10, רשמו פדיונות, בהיקף של כ-850 מיליון שקל, ו-275 מיליון שקל נפדו מהקרנות המנייתיות בישראל".

ומה לגבי המגייסים והפודים הבולטים ברבעון הראשון? מצד הפודים בולטים במיוחד ילין לפידות, עם פדיונות של כמעט 1.3 מיליארד שקל, פסגות - עם פדיונות של כמעט 900 מיליון שקל, ואילים - עם פדיונות של כ-700 מיליון שקל מתחילת השנה.

עוד בולטים בפודים מור, מכוכבי השנה שעברה, ואפסילון, שמוקדם יותר השנה חווה, כמו פסגות, פגיעה חריגה בכמה מהקרנות בגלל השקעה בניירות ערך שנגזרים ממדד הפחד בוול סטריט.

במגייסים בולטים מתחילת השנה אי.בי.אי, שגייס יותר מ-2.1 מיליארד שקל מתחילת השנה, והראל פיא וסיגמא, עם קצת יותר ממיליארד שקל כל אחד. גם איילון ואנליסט חווים תקופה טובה, עם גיוסים של מאות מיליוני שקלים לכל אחד מהם.

בהסתכלות חודשית עולה כי גם בחודש מארס ילין לפידות בלט עם פדיונות, בהיקף של כ-440 מיליון שקל, כשמנגד בלט בחודש האחרון בית ההשקעות אי.בי.אי, שגייס יותר מחצי מיליארד שקל.