מאבק בין הליכוד והבית היהודי בנוגע לחוק יסוד: כבוד האדם

ישיבת ראשי הקואליציה דנה היום בניסוח תיקון לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, שינוי שיאפשר לחוקק את חוק ההסתננות בניגוד לערכי כבוד האדם • בסיום הישיבה מיהרו בליכוד לשלוח מספר הודעות לעיתונות המרמזות על כך שהליכוד מחפש ניסוח יותר אגרסיבי וכוללני מזה שהוצע ע"י הבית היהודי

בנימין נתניהו נפתלי בנט / צילום: חיים צח-לע"מ רוני שיצר
בנימין נתניהו נפתלי בנט / צילום: חיים צח-לע"מ רוני שיצר

ישיבת ראשי הקואליציה דנה היום (ג') בניסוח תיקון לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, שינוי שיאפשר לחוקק את חוק ההסתננות בניגוד לערכי כבוד האדם, דבר שאולי ימנע את פסילת החקיקה בידי בג"ץ בעתיד.

בסיום הישיבה מיהרו בליכוד לשלוח מספר הודעות לעיתונות המרמזות על כך שהליכוד מחפש ניסוח יותר אגרסיבי וכוללני מן הניסוח שהוצע על-ידי הבית היהודי בימים האחרונים. הסיבה הפוליטית לכך היא שמהלך הנחת ההצעה מראש הוא יזמה של השרים נפתלי בנט ואיילת שקד. ראש הממשלה בנימין נתניהו מבקש לסמן למצביעים הימנים שהוא מוביל המהלך ולא הבית היהודי.

דווקא בבית היהודי ביקשו להוביל תיקון מקיף לסעיף 8 לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, כך שהתיקון יחול על חקיקה עתידית בכל נושא ולא רק בהקשר של חוק ההסתננות.

מנגד, שר האוצר משה כחלון, יו"ר כולנו, החליט שלא להשתתף היום בישיבת ראשי הקואליציה, כאשר המהלך שהוא התכוון לתמוך בו היה תיקון ממוקד לחוק ההסתננות ופסקת התגברות שתאפשר לחוק הזה לעמוד אל מול חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו.

בהודעה שנשלחה מטעם הליכוד בסיום הישיבה נאמר כי ראש הממשלה הודיע כי הוא תומך ויקדם את פסקת ההתגברות לפי המודל הבריטי שהציע השר יריב לוין. "ביום ראשון תכונס ישיבה נוספת של ראשי הקואליציה לדיון מהיר כדי לקדם את החקיקה לאלתר", נכתב. עוד צוין בהודעה כי לוין אמר הבוקר לבנט כי בעוד "אתם רוצים רק פסקת התגברות נקודתית, וזו הצעה חלשה, אנחנו רוצים לקדם הצעה יותר חזקה ורחבה".

לוין אמר בישיבה כי הוא שוחח עם ח"כ בצלאל סמוטריץ, אשר הודה בפניו שההצעה שלו בעייתית, ושיש מודלים טובים ממנה. "לדוגמה - המודל הבריטי טוב יותר מההצעה שבנט מדבר עליה. היא הוגשה בעבר, וחתומים עליה יואל חסון, אביגדור יצחקי וסיעות חרדיות. ייתכן שנצטרך בהמשך פשרה, כי צריך להעביר את החוק במליאה, אבל אני מאמין שצריך ללכת על מהלך רחב יותר שיש לו יותר קונצנזוס. ללכת היום רק על פסקת התגברות נקודתית זה יגרום נזק, כי זה לא יעמוד בבג"ץ, כמו שהיה בפסקת ההתגברות בחוק הגיוס".

השר גלעד ארדן אמר גם הוא היום כי ישראל עומדת בפני "הזדמנות היסטורית לתקן את האיזון שהופר בין רשויות השלטון. יש לנו אפשרות להחזיר את יכולת ההחלטה והמשילות שנפגעה, בגלל מדיניות 'הכול שפיט'. חייבים לחוקק את חוק יסוד: החקיקה ואת פסקת ההתגברות הרחבה".

יצוין כי בשנים האחרונות, מצהירים הפוליטיקאים מדי זמן כי יתקנו את חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, כך שניתן יהיה לעקוף את פסקת ההגבלה, סעיף 8 לחוק היסוד באמצעות פסקת התגברות (רחבה או צרה) - אך הנושא הזה לא עבר את שלב החקיקה ונותר תמיד ברמת הכותרות.

כדוגמה למודל הבריטי, נשלח היום מטעם הליכוד דוגמה להצעת חוק שהונחה בשנת 2007 על שולחן הכנסת (אך לא עברה). באותה הצעה, אשר בליכוד מציגים אותה כ"חזקה" יותר לעומת ההצעה "החלשה" של הבית היהודי, מובא המודל הבריטי. לפי אותה ההצעה, "רק הכנסת רשאית לבטל חוק, לשנותו או להגביל את תוקפו". בנוסף, "ראה בית המשפט שחוק סותר חוק יסוד, יפנה ליו"ר הכנסת בהמלצה מנומקת לקיים דיון בחוק כאמור". 

לעומת הגרסאות למה שהתרחש בישיבה הבוקר מצד הליכוד, בצד של הבית היהודי הציגו את המאבק באופן שונה. לדבריהם, נתניהו ולוין רצו לדחות את אישור פסקת ההתגברות.

בנט אמר לנוכחים כי הוא מציע לכנס את ועדת השרים לחקיקה כבר היום כדי לאשר את פסקת ההתגברות הרחבה. "הגיע הזמן לעבור ממילים למעשים", אמר יו"ר הבית היהודי, אך נתניהו סירב כי ביקש לבחון אופציה חלופית.

לפי הגרסה הזו, השר אריה דרעי ציין כי שיהוי בתיקון החקיקה עשוי לפגוע במענה של בג"ץ בעניין אוגנדה. בהמשך הציע השר לוין לקדם את ההצעה הבריטית, אשר תשלול מבתי המשפט את הסמכות לפסול חוקים; ובנט עדכן כי הוא מעדיף לכנס את ועדת השרים לחקיקה כבר היום, ולכשתונח הצעה לפי המודל הבריטי, הוא יתמוך בה; אך נתניהו בכל זאת החליט שלא לכנס את הוועדה עוד היום. 

בליכוד הגיבו לתמצית הדברים כפי שהוצגה מטעם מפלגת הבית היהודי. לדברי דובר הליכוד, "התמלול שנשלח לתקשורת מטעם הבית היהודי הוא שקרי". לדברי הליכוד, "יש מודל בריטי, והוא יובא לדיון מסודר ביום ראשון. חוץ מבנט, אף אחד לא ביקש לכנס עוד היום את ועדת השרים לחקיקה, מפני שההצעה של בנט חלשה מכפי ההצעה שראשי הקואליציה רוצים לקדם".