עדות צוקרברג בקונגרס: הודה שגם הוא נפגע בדליפת המידע

צוקרברג מעיד בבית הנבחרים בעקבות שערוריית דליפת הפרטים על 87 מיליון משתמשי פייסבוק לחברת הייעוץ הפוליטי הבריטית קיימברידג' אנליטיקה

מארק צוקרברג / צילום: סטפן לם, רויטרס
מארק צוקרברג / צילום: סטפן לם, רויטרס

החל השימוע של מנכ"ל ומייסד פייסבוק מארק צוקרברג בפני ועדת האנרגיה והמסחר של בית הנבחרים.

יו"ר הוועדה גרג וואלדן אמר בהצהרת הפתיחה כי "הקמתם חברה במעונות שהפכה לאחד העסקים הגדולים בעולם. הצטרפתם לחלק מהמורשת של החברות האמריקאיות הגדולות, סיפור הצלחה אמריקאי, ועשיתם את זה עם מעט מאוד רגולציה. אני דואג שלמרות שפייסבוק גדלה, היא לא התבגרה. יש שאלות רבות לגבי ההגנה על צרכנים. משתמשים סומכים על פייסבוק עם אינפורמציה רבה, אבל פייסבוק אוספת גם אינפורמציה מפעילויות אחרות של הגולשים. אנחנו מקווים שתעזרו לנו להבין איך חברות צד שלישי הצליחו להגיע למידע של המשתמשים".

חבר הוועדה פרנק פאלון אמר כי "יש הרבה עובדים ועסקים שלא יכולים לוותר על פייסבוק, ויש שחקנים שמנצלים את המידע שלהם. אף אחד לא יודע כמה חברות כמו קיימברידג' אנליטיקה עוד נמצאות שם בחוץ". הוא ביקר את פעילות הקונגרס, כשאמר: "הקונגרס הרפובליקני לא עושה את עבודתו ולוקח חלק בפגיעה בפרטיות של אנשים". וגם את פייסבוק בדבריו "איך פייסבוק יכולה הייתה להיות כל כך עיוורת למה שנעשה בפלטפורמה במהלך בחירות 2016?". פאלון סיכם בדברים כי "אם הדיון הזה היום לא יוביל לכלום, אז לא עשינו שום דבר היום".

וואלדן שאל אם פייסבוק היא חברת מדיה או חברה פיננסית, בשל פעילויות של החברה בתחומים האלה. "פייסבוק היא חברת טכנולוגיה, אבל בהחלט יש דברים נוספים שאנחנו עושים" אמר צוקרברג. חבר הקונגרס בארטון פירגן עקץ את צוקרברג כששאל אותו שאלה שקיבל דרך עמוד הפייסבוק שלו. בהמשך הציע שלא ייאסף שום מידע על ילדים מתחת לגיל 18. צוקרברג ענה בתשובה מתחמקת, וציין בין היתר שמבוגרים לא יכולים לשלוח הודעות לקטינים שאינם ברשימת החברים שלהם.

חברת הקונגרס אשו מקליפורניה שאלה סדרת שאלות שאספה מאנשים שהיא מייצגת. היא ביקשה מצוקרברג לענות בכן או לא, ושאלה בין היתר האם צוקרברג היה בין האנשים שהמידע האישי שלהם נוצל לרעה בתקרית, והאם הוא מרגיש שיש לו אחריות מוסרית לנהל פלטפורמה שמגינה על הדמוקרטיה - צוקרברג ענה בחיוב לשתי השאלות.

חבר הקונגרס לטה מאוהיו שאל האם גורמים רוסים וסינים עשויים להשתמש בשיטות דומות לקיימבידג' אנליטיקה, וצוקרברג ענה כי החברה לא חזתה בפעילות כזו. הוא ביקש לדעת כמה זמן ייקח לפייסבוק לבצע את הבדיקה הכוללת על השימוש בנתונים של עשרות אלפי האפליקציות שמתכננים בחברה, צוקרברג טען שמדובר בתהליך של חודשים ארוכים ויעלה לחברה בהוצאות רבות אך "לדעתנו זה הדבר הנכון לעשות". כשנשאל ע"י חברת הקונגרס סצ'קובסאי מאילנוי אם הבדיקה עשויה לערוך שנים הוא ענה "אני מקווה שלא".

חברת הקונגרס קסטר מפלורידה אמרה "אמריקאים לא אוהבים שעושים עליהם מניפולציות או עוקבים אחריהם. אנחנו לא אוהבים שמחכים לנו מחוץ לבית או עוקבים אחרינו או אחרי הילדים שלנו בשכונה. פייסבוק הפכה למקום שמנטר את כולם". היא שאלה האם פייסבוק אוספת מידע רפואי על משתמשיה, וצוקרברג ענה כי "אנחנו אוספים מידע מסוים למטרות אבטחה".

47 אלף משתמשים ישראלים נפגעו מדליפת המידע

השימוע נערך בעקבות שערוריית דליפת הפרטים על 87 מיליון משתמשי פייסבוק לחברת הייעוץ הפוליטי הבריטית קיימברידג' אנליטיקה, שהפכה לשערורייה הגדולה ביותר שצוקרברג ופייסבוק התמודדו איתה. ככל הנראה, 47 אלף משתמשים ישראלים נפגעו מדליפת המידע. תוכן ההצהרה של צוקרברג בפני הקונגרס פורסם מראש וניתן לקרוא אותו כאן.

אמש התייצב מנכ"ל פייסבוק בפני וועדת מערכת המשפט וועדת המסחר של הסנאט. ג'ון תון, ראש ועדת המסחר, ציין שאירוע קיימברידג' אנליטיקה אינו בודד, אמר שהוא אינו משוכנע שלמשתמשי פייסבוק יש מספיק מידע על הדרך שבה נוהגת החברה, וציין שזאת צריכה להיות קריאת השכמה לתעשיית הטכנולוגיה כולה. "איך תגנו על הדאטה ותודיעו למשתמשים על הצעדים שתיקחו, ואיך תמנעו ניצול של הפלטפורמה? מר צוקרברג, אתה מייצג את החלום האמריקאי אבל יש לך אחריות לדאוג שהוא לא יהפוך לסיוט עבור המשתמשים". אמר תון.

צ'אק גראסלי, היו"ר הרפובליקני של ועדת המשפט אמר כי "היום יש לפייסבוק גישה לעשרות סוגים שונים של נתונים אישיים. זה לא סוד שהיא מרוויחה כסף מהנתונים האלה, למרות שרבים לא מודעים לכך. גם טוויטר, גוגל ואמזון ושירותים רבים שהם מציעים אוספים מידע רב על המשתמשים שלהם ככל שאנו מקבלים יותר מוצרים זולים. הפוטנציאל לשימוש לרעה הוא משמעותי. הסטטוס קוו לא עובד יותר".

צוקרברג ענה על שאלות הסנאטורים במשך כחמש שעות שנגעו לנושאים נרחבים - שערוריית קיימברידג' אנליטיקה ומניעת הישנות מקרים דומים בעתיד, התערבות רוסית בבחירות לנשיאות ארה"ב, הפצת דברי הסתה בפלטפורמה, איסוף נתונים בפלטפורמת וואטסאפ ועוד. לרוב השאלות צוקרברג השיב בצורה נינוחה ובטוחה ונראה שעמד באתגר. ברגעים הגדולים מהשימוע של אתמול ניתן לצפות כאן.

אמש, באותו זמן בו התרחש השימוע, שני סנטורים דמוקרטיים הגישו הצעת חוק שמטרתה להגן על אנשים מתקריות כמו של קיימברידג' אנליטיקה. לפי הצעתם של הסנטורים אדווארד מארקי וריצ'רד בלומנטל, מספקי שירותים יידרשו לקבל הסכמה מפורשת כדי להשתמש, לשתף ולמכור פרטים אישיים על המשתמשים, כשסוכנות ה-FTC תהיה אחראית על אכיפת החוק.