המל"ט האיראני שחדר לישראל היה חמוש ויועד לפיגוע

דובר צה"ל פרסם כי מניתוח מסלול המל"ט ומניתוח חלקיו עולה כי כלי הטיס נשא חומר נפץ • לפי הצבא, יירוטו מנע פעולה חבלנית של איראן • השבוע הופצץ הבסיס שממנו המריא המל"ט בסוריה, בתקיפה שמיוחסת לישראל

הפלת המלט האיראני / צילום מסך
הפלת המלט האיראני / צילום מסך

המל"ט האיראני שחדר לישראל בחודש פברואר היה חמוש ויודע לבצע פיגוע - כך התיר לפרסום הערב (שישי) דובר צה"ל. מניתוח מסלול התעופה ומחקר מבצעי ומודיעיני שבוצע על חלקי כלי הטיס עולה כי הוא נשא חומר נפץ וכי מטרתו הייתה לבצע פעולת חבלה בשטח ישראל. עוד נמסר מצה"ל כי הכלי האיראני זוהה במערכות ההגנה והיה במעקב עד ליירוטו, ולכן לא היווה סכנה כשטס בשטחה האווירי של ישראל.

השבוע הופצץ הבסיס האווירי T-4 שבאזור חומס, המתקן שממנו המריא המל"ט. על פי פרסומים זרים, ישראל היא שעומדת מאחורי התקיפה.

האירוע התרחש ב-10 בפברואר, אז יירט מסוק קרב של צה"ל את המל"ט, שחדר לשטח ישראל מ סוריה . בתגובה לחדירה תקף חיל האוויר את האתר שממנו הופעל המל"ט. במהלך התקיפה, באזור תדמור, נפתחה אש נ"מ לעבר כלי הטיס ומטוס F-16 החל בנטישה והתרסק בקיבוץ הרדוף שבעמק יזרעאל. שני הטייסים נפצעו בנטישה, אחד מהם באורח קל והשני באורח קשה.

בגל תקיפות נוסף בסוריה, בתגובה לתקרית החריגה, הופצצו 12 מטרות שונות, בהן מחסנים איראניים. לפי צה"ל, הייתה זו מתקפה רחבת היקף נגד מערך ההגנה האווירי הסורי והופצצו מערכות SA-5 ו-SA-17. עשרים טילי נ"מ נורו לעבר מטוסי חיל האוויר במהלך גל התקיפה הבוקר, מה שגרם להפעלת אזעקות ביישובי הצפון. שרידי מטוס הקרב נפלו ברדיוס של כשמונה ק"מ.

"צה"ל פועל בנחישות כנגד ניסיון ההתקפה האיראנית, הסורית והפרת הריבונות הישראלית, ונמצא במוכנות למגוון תרחישים וימשיך לפעול על פי הצורך ככל שיידרש", מסר אז צה"ל. "איראן משחקת באש וגוררת את האזור להרפתקה שהיא לא יודעת איך תסתיים". דובר צה"ל, תת-אלוף רונן מנליס, אמר לוואלה! NEWS כי האחריות לאירוע היא של איראן וסוריה נכנסה לתמונה כששיגרה 20 טילים לעבר כלי הטיס.