רוסיה מגיבה בזעם: "לתקיפה האמריקנית בסוריה יהיו השלכות"

אחרי התקיפה בהובלת ארה"ב בתגובה למתקפה הכימית בסוריה, הבהיר השגריר הרוסי בוושינגטון כי "העלבונות" שהשמיעו האמריקנים נגד פוטין "בלתי-מתקבלות על הדעת" • סוריה זעמה גם היא: "הפרה בוטה של החוק הבינלאומי" • חמינאי: מנהיגי ארה"ב, צרפת ובריטניה - פושעים

פוטין וטראמפ בפסגת 20G בהמבורג לפני כשנה / צילום: צילום: רויטרס, Carlos Barria
פוטין וטראמפ בפסגת 20G בהמבורג לפני כשנה / צילום: צילום: רויטרס, Carlos Barria

אחרי שהמתקפה של ארצות הברית ובעלות בריתה יצאה לדרך בסוריה, רוסיה הגיבה בחריפות ושגרירה בארצות הברית, אנטולי אנטונוב, הזהיר כי לתקיפה "יהיו השלכות". לדבריו, "העלבונות" שהשמיעה וושינגטון כלפי הנשיא ולדימיר פוטין "בלתי-מתקבלות על הדעת".

משרד החוץ האיראני מסר הבוקר (שבת) כי הוא מגנה בתקיפות את המתקפה הלילה בסוריה. עוד נמסר כי למתקפה עלולות להיות השלכות על האזור. המנהיג העליון עלי חמינאי כינה את נשיאי ארצות הברית וצרפת ואת ראשת ממשלת בריטניה "פושעים" ומסר כי התקיפה בסוריה "לא תשיג דבר".

גם דמשק הגיבה בזעם לתקיפה בשטחה. בהודעת הטלוויזיה הסורית נטען כי המדינה נתונה ל"תוקפנות משולשת של ארצות הברית, בריטניה וצרפת" ונטען כי הופלו 13 טילים ששוגרו למדינה. עוד טען המשטר כי זאת "הפרה בוטה" של החוק הבינלאומי. עם זאת, גורם בשורות הקואליציה התומכת במשטר אמר כי הם רואים בכך "תגובה מוגבלת".

במתקפה הלילה, ארצות הברית - יחד עם בריטניה ו צרפת - תקפו שורת מטרות בסוריה, בתגובה משולבת של המערב למתקפה הכימית בפרברי דמשק . היעדים שהותקפו היו מתקנים לייצור נשק כימי של המשטר, וכן שורת מטרות נוספות. לפי הפנטגון, רוסיה לא ידעה מראש על המטרות שהופצצו. גורמים אמריקניים אמרו לרשת CNN כי בתקיפה השתתפו משחתת בים התיכון וכן מפציצים מדגם B-1, כמו גם מטוסי קרב בריטיים וצרפתיים.

בנאומו, שנמסר עם תחילת המתקפה, אמר נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כי ארצו "החליטה לתקוף יחד עם צרפת ובריטניה בסוריה" ומוכנה "להמשיך בתגובה עד שאסד יפסיק להשתמש בנשק כימי שהשימוש בו מהווה הסלמה משמעותית". עוד אמר טראמפ, "הלילה אני מבקש מכל האמריקנים להתפלל ללוחמינו ולבני בריתנו המבצעים את משימתם. אנו מקווים שהאל יביא נחמה לאלו הסובלים בסוריה, יביא לאזור נחמה ושלום ואנחנו מתפללים שהאל ימשיך לשמור על ארצות הברית".

שר ההגנה האמריקני ג'יימס מאטיס אמר בתדרוך לעיתונאים בפנטגון: "העם הסורי סבל רבות מהאכזריות של משטר אסד. ב-7 באפריל אסד המשטר השתמש בנשק כימי לרצוח נשים וילדים וחפים מפשע. אנחנו ובנות בריתנו מוצאים זאת בלתי מתקבל על הדעת. הנשיא השתמש בסמכותו להורות על פעולה כדי להגן על האינטרסים החיוניים של ארצות הברית, למנוע את השימוש והתפוצה של נשק כימי".

מאטיס נשאל אם תהיה פעולה רחבה יותר. "זה יהיה תלוי באסד, אם הוא יחליט להשתמש שוב בנשק כימי. כרגע זו פעולה חד פעמית ואני מאמין שהיא שולחת מסר חזק שלא לעשות זאת שוב. אנחנו מתייעצים עם בנות בריתנו, נעבור על כל הראיות כל פעם. כרגע אין לנו תכנון לתקוף שוב".