אסד: התקיפה - אובדן שליטה של המערב; מיי: פעולה מוצדקת

הנשיא הסורי גינה את תקיפת המעצמות בארצו וטען כי היא רק תגביר את נחישותו לפעול נגד המורדים, שאותם כינה "טרוריסטים" • בריטניה וצרפת טענו כי בתקיפה הושמד שיעור ניכר מארסנל הנשק הכימי של משטר אסד

בשאר אל-אסד / צילום: סנה סנה, רויטרס
בשאר אל-אסד / צילום: סנה סנה, רויטרס

נשיא סוריה בשאר אסד התייחס היום (שבת) לראשונה לתקיפה שהובילה ארצות הברית הלילה בארצו, בשיתוף בריטניה וצרפת, ואמר כי "המערב הבין שאיבד שליטה ואמינות", בכל הקשור למלחמה המתנהלת במדינה השסועה זו השנה השמינית. לדבריו, המתקפה המשולבת רק מגבירה את נחישותה של דמשק "להילחם בטרוריסטים ולמחוץ אותם בכל סנטימטר של האומה".

נשיא איראן חסן רוחאני שוחח עם אסד ואמר לו כי ארצו תמשיך לעמוד לצדה של סוריה. עוד הוסיף רוחאני כי המתקפה "לא תחליש את נחישות העם הסורי במלחמתו בטרור". בתגובה למתקפה הלילה אמר נשיא לבנון מישל עאון כי הוא מתנגד לכל מתקפה נגד מדינה ערבית, תהיה הסיבה לכך אשר תהיה. משרד החוץ העיראקי מסר כי המתקפה היא "התפתחות מסוכנת" העלולה להביא להתרחבות פעולות ארגוני טרור במזרח התיכון.

בתקיפה הלילה שוגרו יותר ממאה טילים אל שטחה של סוריה, וכוונו אל עבר שמונה מטרות ברחבי המדינה - בהן מתקנים לייצור נשק כימי , מאגרי נשק ואתרים צבאיים נוספים. במבצע המשולב השתתפו מטוסי קרב, מפציצים ומשחתות של צבאות ארצות הברית , בריטניה ו צרפת . לדברי הפנטגון שלושה יעדים מרכזיים שנכללו בתקיפה נחשבים לעמודי תווך בתכנית הנשק הכימי של דמשק : "מכון מחקר מדעי" (SSRC) בבארזה שבדמשק, וכן מאגר של גז סארין ומרכז לייצור נשק כימי באזור חומס.

משרד ההגנה של רוסיה טען כי מרבית הטילים ששוגרו הופלו בידי במערכות ההגנה האוויריות של אסד, אולם הצבא האמריקני מסר כי אינו מודע לכך, גם אם אין באפשרותו לאשר כי כל הטילים פגעו במטרותיהם. לטענת מוסקבה מערכות ההגנה האוויריות המתקדמות של צבא רוסיה המוצבות על אדמת סוריה לא הופעלו, מכיוון שהטילים לא התקרבו לאזורים שבהם הן פרוסות.


מיי: התקיפה הייתה מוצדקת ופגעה ביכולות הכימיות של אסד

ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי אמרה כי התקיפה, שהגיעה לאחר המתקפה הכימית של משטר אסד על אזרחים בדומא שבפאתי דמשק לפני שבוע, הייתה מוצדקת ולגיטימית. לדבריה, מטרת התקיפה הייתה להרתיע את סוריה משימוש נוסף בנשק כימי ולהעביר מסר לעולם כולו כי הדבר אינו מקובל. "נקיטת פעולה צבאית הייתה גם נכונה וגם חוקית", הוסיפה מיי בהצהרה שמסרה לעיתונאים שעות ספורות לאחר התקיפה, שכללה שיגור טילי שיוט של צבא הממלכה. "הפעולה המשותפת עם בעלות בריתנו הקרובות נועדה להקל את המצוקה ההומניטרית בסוריה באמצעות פגיעה ביכולות המשטר להשתמש בנשק כימי".

מיי הוסיפה כי ביום שני הקרוב תנאם בנושא בפרלמנט הבריטי. לדבריה, מקורות מודיעיניים גלויים וחשאיים מצביעים על ממשלת סוריה כאחראית לתקיפה בדומא. "מקורות מודיעין מהימנים מראים כי בכירים בצבא הסורי עמדו מאחורי מה שנראה כשימוש בכלור במתקפה בדומא ב-7 באפריל", ציינה. "אין גוף אחר שיכול היה לבצע את המתקפה הזו. לכוחות האופוזיציה לאסד אין מסוקים והם אינם משתמשים בהטלת חביות נפץ מהאוויר".

שר החוץ הצרפתי ז'אן איב לה דריאן אמר כי המתקפה הלילה השמידה "שיעור ניכר" ממאגרי הנשק הכימי של משטר אסד. בדברים שאמר בריאיון לרשת BFM הצרפתית נמסר עוד כי "חלק גדול מארסנל הנשק הכימי של סוריה הושמד". בדבריו חיזק לה דריאן את הצהרותיה של מיי והוסיף כי צרפת מחזיקה ב"מודיעין מהימן" לפיו דמשק אחראית למתקפה הכימית בדומא, שבה נהרגו לפחות 50 בני אדם. "בשאלת השימוש בנשק כימי יש קו אדום שאסור לאפשר את חצייתו", הוסיף. "אם הוא ייחצה שוב בעתיד נגיב פעם נוספת". שרת ההגנה הגרמנית אורסולה פון דר ליין קראה להמשך המגעים להשגת פתרון פוליטי לסיום המלחמה בסוריה וסבלם של אזרחיה.

שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני מסרה כי האיחוד עודכן בעצם התקיפה ותומך בכל צעד שיביא למניעת השימוש בנשק כימי המהווה "פשע נגד האנושות". לדבריה, האחראים למתקפות כימיות יובאו לדין בשל הפרת החוק הבינלאומי. מוגריני הוסיפה כי למלחמת האזרחים בסוריה חייב להימצא פתרון פוליטי וכי הפסקת הלחימה במדינה היא מטרה משותפת למדינות האיחוד האירופי כולן. היא הביעה תקווה כי הקהילה הבינלאומית תנצל את הפסגה המתוכננת להיערך בבריסל ב-24 באפריל בנושא המלחמה בסוריה על מנת להתחייב לסייע לקורבנותיה, בראשם אזרחי סוריה עצמם ואלה שנאלצו לעזוב את המדינה.