פסק דין אחד, שני נוסחים: פסיקת ההוצאות שפורסמה ונמחקה

עיתונאי "הארץ" אורי משגב ביקש לעתור כנגד הדלקת המשואות ע"י רה"מ נתניהו, אך עתירתו נדחתה • השופט סולברג הטיל על משגב 4,000 שקל הוצאות משפט, ופסק הדין פורסם בצורה זו - אך מאוחר יותר פורסם פסק דין מעודכן ללא רכיב ההוצאות

אירוע חריג שבמסגרתו הועלתה אתמול (א') בטעות טיוטת פסק דין של בית המשפט העליון לאתר הרשות השופטת, חשף מחלוקת בין שופטי העליון נעם סולברג, עוזי פוגלמן וענת ברון, בשאלה האם צריך להטיל הוצאות משפט על עותר שהגיש עתירה לבג"ץ ועתירתו נדחתה. בעוד שהשופט סולברג רצה להטיל הוצאות של 4,000 שקל על עיתונאי "הארץ" אורי משגב, לאחר שנדחתה עתירה שהגיש משגב נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, רצו שני שופטי ההרכב האחרים, ברון ופוגלמן להימנע מהטלת הוצאות.

בשעות הערב אתמול עלתה לאתר בית המשפט העליון החלטתם של סולברג, פוגלמן וברון, לדחות על הסף את העתירה שהגיש משגב, נגד ראש הממשלה, בנימין נתניהו; שרת התרבות, מירי רגב; היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט; וגורמים נוספים.

משגב ביקש מבג"ץ להורות לראש הממשלה להימנע מהדלקת משואה בטקס הדלקת המשואות הממלכתי בהר הרצל, בערב יום העצמאות התשע"ח. זאת, בטענה כי ההחלטה על הדלקת המשואה על-ידי נתניהו מנוגדת לדין. לעמדתו, החלטת ממשלת ישראל משנת 2014, אשר נתנה תוקף להחלטה של ועדת השרים לענייני סמלים וטקסים, קובעת את התקנון העדכני לבחירת מדליקי המשואות בטקס ערב יום העצמאות.

לגישת משגב, ההחלטה לפיה ראש הממשלה ידליק משואה בערב זה מנוגדת לתקנון, משום שלפי התקנון הוקמה ועדה ציבורית מייעצת אשר בוחרת את מדליקי המשואות, בהתאם לעמידתם בקריטריונים מסוימים; מועמדותו של ראש הממשלה כמדליק משואה מעולם לא נבחנה על-ידי הוועדה הציבורית, ואין לה גם הצדקה עניינית.

השופטים דחו את העתירה תוך שציינו כי אין כוונה שראש הממשלה ידליק משואה במסגרת הפרוטוקול הרגיל של הטקס, שבו משיאים 12 משואות כמספר שבטי ישראל; "הוחלט כי ראש הממשלה ידליק משואה נפרדת, במסגרת חגיגות שנת ה-70 למדינה. החלטה זו נעשתה על-פי הסמכות ואף עוגנה בהחלטה רשמית של ועדת השרים (אשר עתידה לקבל תוקף של החלטת ממשלה)", נקבע.

לפי פסק הדין המדובר, שהועלה לאתר הרשות השופטת בשעות הערב, העותר, אורי משגב, חויב בתשלום הוצאות בסך 4,000 שקל בגין דחיית עתירתו. ואולם, חלף זמן קצר, והנוסח של פסק הדין שונה באופן שבו רכיב ההוצאות הוסר ממנו, כך שנקבע כי משגב לא צריך לשלם הוצאות משפט.

בניסיון לקבל הסבר לשוני שבין שני הנוסחים של פסק הדין, פנינו לדוברות הנהלת בתי המשפט. בעקבות פניית "גלובס" הוציאו שלושת השופטים הודעת הבהרה לפיה: "טיוטה של פסק הדין שוחררה בטעות לאינטרנט על-ידי גורם מינהלי, מבלי שנחתמה על-ידי כל שופטי ההרכב. נוסח פסק הדין שנחתם על-ידי כל שופטי ההרכב שוחרר לאינטרנט בשלב מאוחר יותר, והוא אינו כולל חיוב בהוצאות".

לאחר הדברים הללו התברר כי הנוסח הראשון של פסק הדין שהועלה בטעות לאתר שכלל את רכיב ההוצאות, היה נוסח שכתב השופט סולברג, לפני שחזר מאישור של שני שופטי ההרכב הנוספים. לאחר ששני השופטים הנוספים, ברון ופוגלמן, התנגדו להשתת הוצאות על משגב, השתכנע סולברג בעמדתם, ולכן הנוסח הסופי של פסק הדין ניתן פה-אחד ואינו כולל את רכיב ההוצאות.