הבורסה על הסתבכות קרן מניקיי בעבר: "לא תמנע היתר"

קרן ההשקעות שצפויה להחזיק ב-19.9% ממניות הבורסה בת"א, נחקרה ונקנסה ב-2013 מידי רשות ניירות ערך האמריקאית • בבורסה בת"א מציינים שאין סיבה לדאגה הודות לזמן שחלף ולעובדה שאין בעל שליטה בבורסה - בעלות מבוזרת

הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: איל יצהר
הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: איל יצהר

לפני ימים אחדים הודיעה הבורסה לני"ע על מהלך דרמטי - הוצאת השליטה בה מידי הבנקים, והעברת רוב מניותיה לידיהם של בעלי מניות זרים ושל הציבור הרחב, ובראשם קרן ההשקעות Manikay Partners (מניקיי), שתרכוש 19.9% ממניות הבורסה לפי שווי של כ-551 מיליון שקל.

מניקיי, מתברר, חוותה ב-2013 את נחת זרועה של רשות ני"ע האמריקאית,SEC, לאחר שרשמה רווחים "לא חוקיים" בגין השקעה ב"שורט" על מניות סיטיגרופ. מקרן מניקיי נמסר בתגובה כי "בספטמבר 2013 הסכימה מניקיי לפשרה בחקירת נציבות ני"ע האמריקאית. החקירה הקיפה 23 חברות, שהשתתפו לכאורה בהנפקה משנית בדצמבר 2009. בלי להודות או לכפור בממצאים, מניקיי הסכימה לוותר על רווחים (בסך 1.6 מיליון דולר) ולשלם ריבית וקנס כספי אזרחי (בסכום של כ-900 אלף דולר). כל החברות שנחקרו בעניין, למעט חברה אחת, הסכימו להסדר דומה. יצוין כי לאחר מכן, במטרה למנוע בעיות של מראית עין, המייסדים השותפים של מניקיי, שיין פיינמור וראסל אבוד, החליטו מיוזמתם להתפטר מדירקטוריון הבורסה של אוסטרליה".

בבורסה בתל אביב מסרו בהקשר זה כי "הנושא מוכר לצוות המקצועי של הבורסה והוצג לדירקטוריון הבורסה במסגרת הליך קבלת ההחלטה בנושא. בשים לב לנסיבות העניין, ובכלל זה העובדה שמדובר בהסדר מינהלי ובחלוף הזמן, אנו סבורים שאין בו כדי למנוע מתן היתר החזקה. נציין כי הקנס הושת, בגין פרשנות של נושא רגולטורי הנוגעת להנפקה משנית שהתקיימה לפני כשמונה שנים, וכפי שנעשה לגבי למעלה מ-20 גופים פיננסיים שונים שהיו מעורבים בדיוק באותו עניין.

"נציין כי גם רשות ני"ע הבריטית נתנה אישורה לפעילות הקרן לאחר תשלום הקנס. ראוי להדגיש כי הבורסה חתמה על הסכם שבו אין בעל שליטה בבורסה, ויתרה מכך, הציבור הישראלי אף יהיה שותף להנפקה של למעלה מ-30%. אנו מברכים ומצפים לשיתוף פעולה עם מניקיי, אחד מגופי ההשקעה המובילים בעולם בתחום הבורסות, ובטוחים כי הוא יתרום רבות לפיתוח שוק ההון המקומי."