כאב ראש החדש של המשקיעים: פחות נזילות

למשקיעים קשה יותר כיום לנהל מסחר בכמה שוקי הון, וההתפתחות הזאת מחלישה את יכולתם לגייס כסף או להתגונן מפני ירידות חדות במניות

סוחר בבורסת ניו יורק / צילום: רויטרס
סוחר בבורסת ניו יורק / צילום: רויטרס

היכולת להיכנס ולצאת מהשקעה - או במלים אחרות, הנזילות - כמעט שלא נבחנה בתקופה הארוכה שבה המניות והאג"ח עלו ועלו עם מעט תנודתיות. כעת, כשחששות האינפלציה, המסחר והמתיחות בסוריה מטלטלים את השווקים, המשקיעים מבחינים בכך שקשה יותר לסחור באותה קלות.

כריס רצלר, מנהל קרן הצמיחה למניות הקטנות של נידהם (Needham), ניסה לקנות בפברואר מניה של חברת הייטק בשווי שוק קטן, וגילה כי המסחר היה דליל והמחירים לא קורצים. במקום לשלם יותר מדי, הוא החליט להמתין כמה שבועות עד שמצא מישהו שהציע את המניה במחיר סביר. "יש מעט מאוד דברים שאפשר לעשות בשלב זה, מלבד להצטייד בסבלנות ולא לשלם יותר מדי", אמר רצלר.

בעיית הנזילות מחמירה כבר כמה שנים. משקיעים אומרים שהיא התחילה לפני כמעט עשור, כשהרגולציה שאחרי המשבר הפיננסי מנעה מבנקים לסחור עבור עצמם (נוסטרו), וכפתה עליהם להחזיק הון בהיקפים גדולים יותר - ולכן צמצמה את מלאי הנכסים המסוכנים יותר שלהם. כך פחתה גם יכולת הבנקים לשמש מתווכים בין קונים למוכרים.

"זה כמו להיכנס למכולת ולא למצוא כלום על המדפים", אמר ג'פרי קליבלנד, הכלכלן הראשי של חברת ניהול הכספים פיידן אנד ריגאל מלוס אנג'לס. לדבריו, הנזילות היא נושא לוהט בין הסוחרים שעמם הוא משוחח בקביעות במסגרת תפקידו.

צניחת המסחר
 צניחת המסחר

"כדאי למכור כל זמן שיש נזילות"

בשוק המניות האמריקאי, מחצית מ-8,500 המניות הרשומות למסחר נסחרות במחזור הקטן מ-100 אלף מניות ביום - שבריר קטנטן מנפח המסחר במניות גדולות - לפי דוח של רשות ניירות הערך האמריקאית, SEC, מ-10 באפריל.

הרשות שוקלת שינויים כדי ליצור יותר נזילות במניות של חברות עם שווי שוק קטן (small-cap), כמו האפשרות לרכז את המסחר במניות כאלה בבורסה אחת. "מניות עם מסחר דליל והמשקיעים שלהן ראויים למבנה שוק שיתאים לצרכים המיוחדים שלהם", אמר ברט רדפירן, ראש יחידת המסחר והשווקים ב-SEC, בכנס בניו יורק בשבוע שעבר.

אפילו בשוק האג"ח העמוק בעולם, אג"ח האוצר האמריקאי, הנזילות מתהדקת, מפני שפעילות המסחר אינה יכולה לעמוד בקצב ההיצע העולה. רשת הסוחרים הראשיים של הפדרל ריזרב - אלה שמחויבים להגיש הצעות קנייה במכרזים של אג"ח ממשלתיות - דיווחה על 455 מיליארד דולר של עסקאות ביום באג"ח האלה בשבעת הימים שהסתיימו ב-11 באפריל. הנתון הזה ירד מאז 2007, אף שמאותה שנה החוב הממשלתי הסחיר עלה ביותר מפי שלושה.

העלייה האחרונה של התנודתיות בשוק "מאותתת שיש סיבה טובה לחשוש מהיצע הנזילות בתקופות של לחץ בשוק", כתב הכלכלן צ'רלס הימלברג מקבוצת גולדמן זאקס בסקירה עדכנית שלו. "זה יכול לתרום לירידות מחירים, ואולי גם לתקופות ממושכות של אי-יציבות פיננסית".

עם פחות ביטחון שהם יוכלו לגייס מזומן כדי לבצע רכישות חדשות או לעמוד בפדיונות של לקוחות, כמה חברות השקעה מכרו כבר יותר סחורה מכפי שתכננו במקור, מחשש שהן לא יוכלו אולי למכור בעתיד הקרוב או הרחוק. "כדאי לך למכור כל זמן שיש נזילות, כי ייתכן שהנזילות תיעלם בתוך יום", אמר מארק באשלו, מנהל יחידת האג"ח בחברת מנינג אנד נפייר.

"כולם רצים אחרי אותם הדברים"

התנודתיות של השנה פגעה אפילו בנזילות של החוזים העתידיים הפופולריים E-mini על מדד 500 S&P, שנסחרים בבורסת הסחורות בשיקגו. מוצר נגזר זה משמש בעיקר להימור על מגמת שוק המניות, או כגידור מפני תנודות בשוק.

בחוזה E-mini הפעיל ביותר, המספר הממוצע של חוזים זמינים לקנייה או מכירה במחיר הטוב ביותר צנח מיותר מ-500 באוקטובר 2017 ל-96 בלבד במארס השנה, לפי חברת ניתוחי השוק MayStreet.

בשוק האופציות, הנזילות הידרדרה כשבורסות חדשות ומוצרים נוספים דיללו את המסחר, לדברי אנליסטים. הנזילות באופציות בפברואר הייתה נמוכה אפילו ביחס לאוגוסט 2015 - חודש שבו הפיחות הבלתי צפוי של היואן הסיני שיגר את השווקים בעולם לירידות.

בחודש שעבר ניסה סוחר המניות רוהאן גופטה, העובד מביתו, לצבור עוד אופציות של אמזון. ואולם, כשהבחין כי הפער בין מחירי הקנייה והמכירה גדול מהמקובל, הוא החליט לא ללחוץ על ההדק. מרווחים גדולים יותר כאלה הפכו לשכיחים במניות של חברות הייטק גדולות ובמדדים, וגרמו לגופטה להתרחק לעתים מהשוק.

אפילו אחד החוזים הפופולריים ביותר נסחר בדלילות. מספר החוזים שתומכים באופציות קנייה ומכירה בתעודת הסל SPDR S&P 500, שעוקבת אחרי מדד 500 S&P, צנח בדרמטיות בפברואר ובמארס, ביותר מ-30% מהממוצע של השנה שעברה.

בשוק האג"ח הקונצרניות, המשקיעים מדווחים כי הם צריכים לעתים לפצל הוראות מסחר לחבילות קטנות יותר כדי להשלים רכישות גדולות. מאחר שסדרת עסקות קטנות יותר דורשת יותר זמן, השוק יכול לנוע נגד המשקיעים כשהם מבצעים את הקנייה. "אנחנו רוצים אג"ח מסוימות במחיר מסוים, אבל אפילו עוד לפני שבנינו את הפוזיציה, הן עולות בחמש נקודות", אמר מאט פרוינד, מנהל השקעות משותף ב- Calamos.

יש סוחרים שמאמינים כי בעיות הנזילות לא יימשכו עוד זמן רב. כשממשל טראמפ מגלגל אחורנית את הרגולציה הבנקאית, הם מקווים שהמסחר ישתפר, אם הבנקים יקבלו היתר להחזיק יותר נכסים מהסוג שמוגדר כמסוכן בתקנות הנוכחיות.

סוחרים אומרים שעסקאות אג"ח קטנות יותר לא נפגעו במידה רבה. באג"ח קונצרניות, מרווחי הקנייה-מכירה הדוקים יותר בהשוואה לתקופה שלפני המשבר הפיננסי. גם בתקופות של תנודתיות גבוהה בשוק - מאז עליית תשואות האג"ח ב-2013 בעקבות הודעת הפד על צמצום קניות האג"ח שלו עד לעליית מדד התנודתיות ("מדד הפחד") של לשכת המסחר בשיקגו בפברואר השנה - המרווחים האלה בקושי השתנו.

סיבה נוספת לירידה בנזילות: משקיעים רבים עוקבים כעת יותר אחר מדדי אג"ח, וזוהי מגמה שיוצרת ביקוש גדול לאג"ח מונפקות חדשות על חשבון אג"ח ישנות. "כולם רצים אחרי אותם הדברים", אומר קליבלנד מחברת פיידן אנד ריגאל, שגם היא משקיעה במדדים.