"טראמפ עומד לאשר לאיראן טילים שעלולים להגיע לישראל"

ערב בואו של שר-הביטחון, אביגדור ליברמן, לוושינגטון, מפרסם אתר ימני, אוהד טראמפ, ידיעה מדהימה: במו"מ בין ארה"ב למדינות אירופה על הסכם משלים להסכם הגרעיני עם איראן, מוכנה ארה"ב להתיר לאיראן פיתוח טילים בטווח בינוני, שישראל נמצאת בטווחם, ובלבד שלא יותר לאיראנים לפתח טילים לטווח ארוך

דונלד טראמפ / רויטרס
דונלד טראמפ / רויטרס

ערב בואו של שר-הביטחון, אביגדור ליברמן לוושינגטון, מפרסם אתר ימני, אוהד דונלד טראמפ, ידיעה מדהימה: במו"מ בין ארה"ב למדינות אירופה על הסכם משלים להסכם הגרעיני עם איראן, מוכנה ארה"ב להתיר לאיראן פיתוח, ייצור וניסוי של טילים בטווח קצר ובינוני, ובלבד שלא יותר לאיראנים לפתח טילים לטווח ארוך, שעלולים להגיע לארה"ב. הבעיה היא, שישראל נמצאת בטווחם של הטילים לטווח בינוני, לדברי האתר.

ליברמן עומד להיפגש היום (ה') עם עמיתו האמריקאי, ג'ים מאטיס, בפנטגון ולדון עמו, בין היתר, על ההסכם הגרעיני עם איראן ונושאים נלווים, על המצב בסוריה, על האפשרות שממשל טראמפ לא יוציא את הכוחות האמריקאים מסוריה בעתיד הקרוב, כפי שהנשיא איים באחרונה שיעשה, ועל הצבת סוללות טילי נ.מ. מדגם 300-S בסוריה.

על פי דיווח באתר "וושינגטון פרי ביקון", מזה חודשים מתנהל מו"מ בין פקידים בכירים בממשל טראמפ לבין נציגים אירופיים בתקווה להפיק הסכם משלים להסדרת פעילות הטילים של איראן, שייתווסף להסכם הגרעיני. האירופים מקווים שההסכם המקווה יענה על דרישות טראמפ ויניע אותו להשאיר את ההסכם הגרעיני על כנו, כלומר לא להטיל סנקציות חדשות על איראן. כמובן, בה בעת ההסכם צריך להיות מקובל גם על איראן.

לדברי האתר, נענו הבכירים האמריקאים לאירופים, אחרי כמה חודשי מיקוח, והסכימו שההגבלות על תכנית הטילים של איראן יוטלו רק על הטילים לטווח ארוך, בעוד שהמלאי העצום של טילים לטווח בינוני וקצר ישאר בידי האיראנים, למרות שחלקם עלול לפגוע במטרות בישראל ובמדינות אחרות במזה"ת. הדיווח מיוחס למקורות שמודעים למה שהתרחש מאחורי הקלעים של המו"מ.

הוויתור של הנציגים האמריקאים עורר זעם אצל מחוקקים ואצל גורמי ממשל, שאינם משתתפים במו"מ אך מודעים להתפתחויות בו. המחוקקים וגורמי הממשל האלה לוחצים זה מכבר על הבית הלבן לא להענות לדרישות הנציגים האירופים במו"מ. סביר להניח, שההדלפה יצאה מגורמים אלה, בתקווה שהיא תגיע לאזני טראמפ.

הסנטור טד קרוז, שידוע בהתנגדותו להסכם הגרעיני עם איראן, אמר ל"פרי ביקון", כי הדרישות שהציגו האירופים, ושזכו, כנראה, באישור ממשל טראמפ, אינן מרחיקות לכת דיין ואינן פותרות את הבעיות שנובעות מתכנית הטילים האיראנית.

"עסקת הגרעין שעשה ברק אובמה עם איראן היתה פגומה מראשיתה", אמר קרוז. "העסקה הצריכה ויתורים בינלאומיים נמהרים ונתנה תמריצים לקהיליה הבינלאומית להתעלם מהתנהגות רעה של האיראנים. ה'פתרונות' שמציעים האירופים אינם מתייחסים לטילים שאיראן תייצר בפועל, לבעיות בפיקוח בשטח, שללא ספק יעלו; ולתאריכי התפוגה של ההסכם. בסך הכל, ההגבלות המוצעות ימנעו מהאיראנים לעשות דברים שבלאו הכי הם מעולם לא היו עושים".

נוסף להגבלות החלקיות על תכנית הטילים, מציעים האירופים "סל תיקונים" להסכם הגרעין עצמו, אמרו גורמי ממשל ל"פרי ביקון". אך, לדברי גורמים אלה, "תיקונים" אלה אינם עונים על הדרישות המקוריות של טראמפ לתיקון ההסכם הגרעיני.

כתב "גלובס" מציין, כי ההדלפה ל"פרי ביקון" היא כנראה יריה נוספת במאבק בין ניצים לבין גורמים מתונים יותר בממשל טראמפ על גורלו של הסכם הגרעיני. בביקורו של עימנואל מקרון, נשיא צרפת, בבית הלבן, שלשום, רמז טראמפ כי הוא עומד לבטל את ההסכם הגרעיני ב-12 במאי. בעוד שצעד כזה עולה בקנה אחד עם הבטחות הבחירות שלו ועם נטיית לבו, טראמפ עלול להפתיע.