טלגרם לא עובדת? זו החלופה שטוענת לאבטחת פרטיות מוגברת

מאז שהתפוצצה פרשת קיימברידג' אנליטיקה, המודעות לפרטיות ולשמירה על המידע שלנו עלתה • סיגנל היא אפליקציית המסרים המידיים שיכולה להרגיע גם את שסובלים מבעיות אמון

סיגנל / צילום מסך
סיגנל / צילום מסך

בשימוע שנערך למנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, בסנאט האמריקאי בעקבות הפרשה, הוא נדרש להתייחס גם לוואטסאפ, אפליקציית המסרים המידיים שבבעלות החברה. למרות שהצהיר כי וואטסאפ כמעט שאינה אוספת מידע על משתמשיה, שיטות איסוף המידע של האפליקציה נשארו בערפל. וואטסאפ היא אמנם אפליקציית המסרים המידיים הגדולה ביותר, אך כדי לשמור על מעמדה היא נדרשת להתייחס לסוגיות ההצפנה ואבטחת המידע. ההצפנה מקצה לקצה של הודעות באפליקציה, שהחלה באמצע השנה שעברה, הייתה יכולה להיות צעד בכיוון. אלא שכרגע, החשש של רבים הוא לא מדליפה של הודעות החוצה, אלא מהשימוש שנעשה בהן על-ידי חברת פייסבוק עצמה.

טלגרם היא החלופה הפופולרית, שהגיעה בישראל לשיא בחורף האחרון, אך היא לאו דווקא החלופה הבטוחה ביותר. כמו בוואטסאפ, גם ההצפנה של טלגרם מתבצעת בקוד סגור ואין כל דרך לבחון את איכות ההצפנה. המשמעות היא שהעסקאות המפוקפקות שאנו מבצעים בטלגרם או התמונות שלא היינו רוצים שיצאו החוצה, מוגנות על-ידי קוד שאנחנו לא יכולים לדעת שהוא בטוח, אלא סומכים על פבל דורוב (מייסד טלגרם) ומארק צוקרברג, שהם אכן שומרים על המידע שלנו.

לאלו מכם שסובלים מבעיות אמון, קיימת חלופה מאובטחת, בקוד פתוח וחינמית שזמינה לדסקטופ ולמובייל: סיגנל. אפליקציית המסרים המידיים הזאת קיימת מאז 2014, והקוד שלה נבדק על-ידי מומחים שאישרו שהוא אכן אמין ומאובטח. סיגנל כוללת מספר מצומצם אך יעיל של פיצ'רים, מה שהופך אותה למהירה ופשוטה לשימוש. אחרי שתקראו את הטיפים שאספנו עבורכם על שימוש נכון בסיגנל, היא לגמרי צריכה להיות האפליקציה הבאה שתמלא את הטלפון שלכם בהתראות.

טיפים לשימוש נכון בסיגנל

צריך שניים ל-end-to-end-encryption

סיגנל מאפשרת לשלוח הודעות לכל אחד מאנשי הקשר שרשומים בטלפון דרך סמס, אבל ההצפנה של ההודעות מקצה לקצה יכולה להתבצע רק אם בשני הקצוות התקשורת מתבצעת דרך סיגנל. לכן הדבר הראשון שצריך לעשות כדי לוודא שההודעות שלכם מוצפנות, הוא לגרום לחברים שלכם להוריד סיגנל. זו אולי נשמעת כמו תכנית שיווקית מצויינת, אבל מאחורי סיגנל עומד ארגון ללא מטרות רווח בשם "Open Whisper Systems", ואתם לא עובדים בשביל אף אחד מלבד ההצפנה שלכם.

בנוסף, סיגנל מאפשרת לשלוח הודעות למשתמשי סיגנל שאינם מופיעים ברשימת אנשי הקשר שלכם. אם אתם צריכים להתכתב עם מישהו, אבל לא רוצים שעצם העבדה שתקשרתם תתגלה, הפונקציה הזאת היא בשבילכם: הוא לא יופיע ברשימת אנשי הקשר שלכם, שבטח מסונכרנת לענן - שם העובדה שתקשרתם עשויה להיחשף. כדי לשלוח הודעה למשתמש סיגנל בלי להוסיף אותו לאנשי הקשר שלכם, התחילו הודעה חדשה וחפשו אותו לפי מספר הטלפון.

שמרו על מסך הנעילה שלכם

שמירה על פרטיות בעזרת ההצפנה המתוחכמת בעולם אינה מספיקה, אם כל אחד יכול לקחת את הטלפון שלכם, להחליק ימינה, ולגשת לכל האפליקציות שלכם בלי צורך בסיסמה. לא רק למשתמשי סיגנל, שמירה על המידע שלכם בעזרת מסך נעילה מוגן בסיסמה היא מהותית. בהגדרות הפרטיות של סיגנל, ניתן להגדיר שההגנה על מסך הנעילה שלכם תחול גם על האפליקציה בכל פעם שאתם, או מישהו אחר, תנסו לפתוח אותה.

פונקציה נוספת שמתחבאת בהגדרות האפליקציה, מאפשרת לשלוט בתצוגה המקדימה של ההודעות בהתראות על מסך הנעילה. תחת לשונית ההתראות, ותוכלו לבחור אם ההתראות יחשפו תצוגה מקדימה של תוכן ההודעה, את שם השולח, או אף אחד מהפרטים הללו.

למחוק את ההיסטוריה

אף אחד לא יוכל לחשוף את העבר המפוקפק שלכם אם הוא לא קיים, לפחות לא במרחב הווירטואלי. את ההיסטוריה בסיגנל אפשר למחוק ביעילות בשתי דרכים. הדרך הראשונה ממוקמת בלשונית הפרטיות בהגדרות האפליקציה, ניתן למחוק את כל היסטוריית השיחות שלכם באפליקציה. זאת מחיקה גורפת לחלוטין של כל הודעה, תמונה או קובץ שנשלח אליכם, אבל היא חד צדדית בלבד. ההודעות לא ימחקו גם אצל חבריכם לשיחה.

הדרך השנייה למחוק את ההיסטוריה שלכם היא הודעות נעלמות. בכל צ'אט, תוכלו ללחוץ על שם או מספר הטלפון של איש הקשר כדי להגיע למידע עליו ולהגדרות השיחה. במסך הזה, תוכלו לחסום או להשתיק אנשי קשר, לראות איזה מידע חשפתם בפני בן שיחתכם וגם להגדיר "הודעות נעלמות". אם תפעילו את האפשרות הזאת, תוכלו לבחור תוך כמה זמן כל ההודעות בשיחה ישמידו את עצמן. ניתן לשנות או לבטל את הפונקציה הזאת בכל זמן. המחיקה של הודעות מתבססת על עיקרון מהותי בסיגנל: כל הודעה שנשלחת בין שני משתמשי סיגנל קיימת רק על המכשיר השולח ועל המכשיר הנשלח. לכן, גם אם שני הצדדים בשיחה ימחקו הודעה מסויימת, היא לא תתקיים יותר באף מקום.

תמונות וקבצים - אבל בלי סטיקרים

סיגנל היא אפליקציה פשוטה יחסית והרבה מהפיצ'רים הכיפיים של אפליקציות מסרים מידיים אחרים לא קיימות בה. אין בה סטיקרים בהתאמה אישית כמו בטלגרם או פילטרים כמו בסנאפצ'אט. אל תחשבו אפילו על סטוריז.

מצד שני, היא מאפשרת לשלוח תמונות, גיפים, מסמכים וסירטוני וידיאו. היתרון הבולט של שליחת קבצים בסיגנל הוא שהם לא נשמרים אוטומטית בספרייה שלכם ולא מציפים לכם את הטלפון.

שיחות טלפון, וידיאו צ'אט וצ'אט קבוצתי מאובטח

בניגוד לטלגרם, סיגנל תומכת בצ'אט קבוצתי מאובטח מקצה לקצה. לא ידועה הגבלה על כמות המשתמשים בצ'אט הקבוצתי, אך כדי שהאבטחה תעבוד, כמו בצ'אט רגיל, כל משתתפי הצ'אט חייבים להיות משתמשי סיגנל. הקבוצות של סיגנל תומכות בכל הפיצ'רים של צ'אט רגיל, כולל הודעות נעלמות, אך לא ניתן להוציא משתמש מקבוצה, וכל אחד יכול להוסיף חברים חדשים.

בנוסף, האפליקציה תצפין את שיחות הטלפון והוידיאו שלכם, אם יתבצעו דרך האפליקציה. כדי לעשות זאת, לחצו על אייקון הטלפון בפינת הצ'אט שלכם. שימו לב שההצפנה תתאפשר רק אם גם הצד השני משתמש בסיגנל.

מספרי ביטחון

למחמירים מביננו, סיגנל מציעה מספרי ביטחון. לכל משתמש יש מספר שמאמת את זהותו, אשר ניתן למצוא בלשונית הפרטיות בהגדרות. כאשר תתחילו שיחה עם משתמש סיגנל שאינו איש קשר שלכם, אולי תרצו לאמת את זהותו. כאשר תפתחו את פרטי איש הקשר דרך השיחה שלכם, יופיע מספר ביטחון. רק אם המספר הזה הוא זהה למספר שמופיע אצלו בהגדרות, תוכלו להיות בטוחים לחלוטין שאתם מדברים עם מי שאתם חושבים.

האימות יכול להתבצע פנים אל פנים, בעזרת סריקת QR קוד או בעזרת השוואה של ממש. כאשר משתמש מחליף מכשיר, הוא מקבל מספר חדש ונדרש אימות מחדש. האפשרות לאמת אנשי קשר קיימת גם בצ'אט הקבוצתי.