בעלי המניות בטסלה יצביעו על מינוי יו"ר במקום אילון מאסק

אם מאסק יודח בידי בעלי המניות, הוא יוחלף ביושב-ראש בלתי תלוי • זו לא הפעם הראשונה שכישורי הניהול של מאסק אינם מוערכים ע"י השוק

אילון מאסק / צילום: ג'ו סקיפר, רויטרס
אילון מאסק / צילום: ג'ו סקיפר, רויטרס

אלון מאסק מכהן כיו"ר טסלה מאז 2004, אולם תוצאותיה של הצבעה שתיערך ביוני, יקבעו אם הדבר ישתנה, אף שתרחיש כזה נראה בלתי סביר.

ביוני יצביעו בעלי המניות בטסלה על שינוי מדיניות החברה בנוגע למעמד היו"ר, ובמיוחד בשאלה האם על החברה להתיר אך ורק לדירקטורים בלתי תלויים להחזיק במשרת היו"ר. מאסק, כאמור, מחזיק בתפקיד מ-2004, ארבע שנים לפני שנכנס גם לתפקיד המנכ"ל. 

ההצעה הגיעה מג'ינג ז'או, בעל מניות מקליפורניה, המאמין כי מדיניותה של טסלה צריכה לעלות בקנה אחד עם מה שהוא מכנה "התנהלות מנצחת" בשווקים אחרים. בפיינשל טיימס נכתב, כי נכון ל-2012, כמעט מחצית מהחברות במדד S&P 500 התנהלו כך, אף שבמחצית מהן כיהנו מנכ"לים לשעבר כיו"רים. באירופה הפרידו החברות הציבוריות בין תפקיד המנכ"ל ליו"ר. 

דירקטוריון טסלה אינו מסכים לרעיון. "הדירקטוריון מאמין כי הצלחתה של החברה עד היום לא הייתה מתאפשרת לו הדירקטוריון היה מובל בידי דירקטור אחר שלא הייתה לו החשיפה היומיומית שיש למאסק לעסקי החברה", נאמר בהצהרה של הדירקטוריון. "לאור המשמעות של ההזדמנויות העתידיות לצמיחה, וההתנהלות הזהירה הנחוצה כדי שהחברה תגשימן, הדירקטוריון מאמין שמאסק כיו"ר עדיין משרת את החברה בצורה הטובה ביותר".

זו לא הפעם הראשונה שכישורי הניהול של מאסק אינם מוערכים על-ידי בעלי המניות של החברות שהוא משמש כשחקן מרכזי בהן. בביוגרפיה עליו נכתב כי הוא קיווה להיהפך למנכ"ל החברה הראשונה אותה ייסד, ZIP2, אך דירקטוריון החברה סרב. מספר שנים שנים מאוחר יותר מאסק הקים בנק אינטרנטי שנקרא x.com שמאוחר יותר התמזג עם פייפאל. מאסק היה המנכ"ל של החברה המאוחדת עד שדירקטוריון החברה הדיח אותו מתפקידו.