נתוני בנק ישראל: צמיחה כללית במשק ברבעון הראשון

השורה התחתונה של סקר בנק ישראל היא שבכלל המשק שוררת אופטימיות לגבי הפעילות הכלכלית, ושיעור החברות והעסקים שצופים התרחבות בפעילותם העסקית גבוה בכ-14% משיעור החברות והעסקים הצופים צמצום בפעילותם העסקית

היום (א') התפרסם דוח בנק ישראל לרבעון הראשון של 2018, הסוקר את פעילות החברות במשק. 

השורה התחתונה של הסקר היא שבכלל המשק שוררת אופטימיות לגבי הפעילות הכלכלית, ושיעור החברות והעסקים שצופים התרחבות בפעילותם העסקית גבוה בכ-14% משיעור החברות והעסקים הצופים צמצום בפעילותם העסקית. גם בבנק ישראל מציינים כי הסקר מעיד על-כך ש"המשק ממשיך לצמוח בקצב נאה".

בענף התעשייה קיים רוב קטן יחסית (10%) בחברות המדווחות על גידול בתפוקה שמשמעותו גם גידול ביצוא ובמספר העובדים. מניתוח התשובות לסקר עולה כי האופטימיות מתבססת על ההזמנות לרבעון הבא ועל הציפייה שהמכירות ליצוא יתרחבו. בענף השירותים קיימת אופטימיות מובהקת יותר המבוססת על פער של כ-20% לטובת החברות והעסקים המדווחים על גידול במכירות השירותים בארץ ועל גידול במספר העובדים המקצועיים. בענף צופים כי ברבעון הבא תתרחב הפעילות ויגדלו ההזמנות מחו"ל. בענף המסחר לעומת זאת קיים פער שלילי קטן (4%) לטובת החברות והעסקים הצופים ירידה במכירות אך בבנק מציינים כי מרבית הגורמים בענף צופים כי ברבעון הבא יגדלו המכירות. הפסימיות הרבה ביותר היא בענף הבנייה: מספר החברות המדווחות על ירידה בהיקפי הבנייה גדוה ב-18% ממספר החברות המדווחות על עלייה בהיקפי הביצוע. בבנק ישראל מציינים כי ביתר הענפים מספר התשובות קטן מכדי להעניק לממצאים תוקף סטטיסטי ברמת הענף - אם כי בולטת במיוחד לטובה האופטימיות בענף המלונאות:58% מהחברות והעסקים בענף מדווחים על גידול בלינות אורחים בבתי המלון בישראל. בבנק ישראל מציינים עוד כי "כאשר בוחנים את מגבלות הביקוש וההיצע, מוצאים כי עוצמת המחסור בעובדים מקצועיים עלתה בשנה האחרונה בענפי השירותים, התעשייה והמסחר. כאשר בוחנים את המגבלה שמציבים קשיי המימון, מוצאים כי רמתה נמוכה כבר שנים אחדות; ברבעון הנוכחי היא ירדה כתוצאה מירידה בקרב החברות הגדולות".