מחירי המזון בישראל נמוכים כיום בכ-5.5% מהשיא ב-2013 ו-2015

כך עולה מסקירה שמפרסם היום הכלכלן הראשי באוצר • באוצר מציינים את הירידה ברווחיות הרשתות רמי לוי וויקטורי, שבאה דווקא על רקע התרחבות מואצת של רשתות אלה, ומציינים כי גם בשופרסל הורגשה ירידה ברווחיות

מוצרי חלב / צילום: תמר מצפי
מוצרי חלב / צילום: תמר מצפי

מחירי המזון בישראל נמוכים כיום בכ-5.5% מהשיא שנרשם בשנים 2013 ו-2015 על רקע התגברות התחרות בין קמעונאיות המזון - כך עולה מסקירה שמפרסם היום (א') הכלכלן הראשי באוצר. בניתוח מפורט מדגישים באוצר את הירידה ברווחיות הרשתות רמי לוי וויקטורי, שבאה דווקא על רקע התרחבות מואצת של רשתות אלה, ומציינים כי גם בשופרסל הורגשה ירידה ברווחיות.

באוצר מציינים כי הירידה במחירי המזון באה על רקע עלייה בשכר, ומשום כך היא מבטאת גידול בכוח הקנייה של הישראלים. באוצר מציינים כי "השכר הממוצע במשק עלה בכ-5% מהרבעון הרביעי של שנת 2015 ועד הרבעון הרביעי של 2017; כך שבשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית בכוח הקנייה של משקי-הבית ביחס למוצרי מזון".

בנוסף מציינים באוצר כי בשנים האחרונות נרשמת עלייה במחירי המזון באירופה. מניתוח המגמות עולה כי מאז שנת 2014 חלה היפרדות בין ישראל לאירופה, כך שבעוד שמחירי המזון בישראל נותרו יציבים עם ירידה קלה - מחירי המזון באירופה עלו בשיעור של כ-10 נקודות האחוז.

למרות הירידה במחירי המזון והעלייה בשכר גדלה ההוצאה המשפחתית על מזון והגיעה ב-2016 ל-14.2% מסל ההוצאות המשפחתי לעומת 13.3% ב-2015 - הגידול הזה יכול להיות מסובר בעלייה בכמות המזון שצורכת משפחה ישראלית ממוצעת או במעבר לצריכת מוצרים יוקרתיים יותר עקב שינוי בטעמים.

באוצר מעריכים כי ניתן להסביר חלק מירידת המחירים בהתגברות התחרות בשוק המזון. "ניתוח נתוני הרווחיות על-פי הדוחות הכספיים של 4 קמעונאיות המזון אשר נסחרות בבורסה מספק אינדיקציה לקיומה של תחרות מוגברת במגזר הקמעונאי בשנים האחרונות המתבטאת בשחיקה של שיעורי הרווחיות".

באוצר מדגישים כי השחיקה ברווחיות בולטת בקרב רשתות רמי לוי וויקטורי. "ניתן לראות ששיעורי הרווחיות בשנים האחרונות נמוכים משמעותית מאשר בשנים קודמות; זאת במקביל להתרחבות של שתי הרשתות הנ"ל (בין השנים 2017-2013 גדלו סך המכירות של רמי לוי בקרוב ל-60%, ושל ויקטורי בכ-115%)".

על-פי האוצר, "גם ברשת שופרסל, שהיא השחקן המוביל בשוק קמעוניות המזון, ניתן לראות שבשנים האחרונות היו שיעורי הרווחיות מעט נמוכים מאשר בשנים 2010-2007, ובמיוחד נמוכים בשנים 2015-2014. בשנים 2016 ו-2017 ניתן לראות עלייה ברווחיות שופרסל באופן המתקרב לרמות שנרשמו עד 2010, אך יש לציין כי הדבר נעשה במקביל למאמצי התייעלות מצד החברה - שכללו פתיחת מרכז לוגיסטי חדש וכן עלייה בהיקף מכירות המותג הפרטי של החברה".

באוצר מציינים כי "נתוני רשת טיב טעם מציגים סיפור מעט שונה, כאשר דווקא בשנים 2009-2007 רשמה החברה הפסדים משמעותיים. עם זאת, גם נתוני טיב טעם מצביעים על ירידה ברווחיות בשנים 2017-2016 ביחס לשנים 2015-2010, באופן שתואם את הסברה לגבי קיומה של תחרות רבה יותר בענף הקמעונאות".

לגבי קריסתה של רשת מגה, באוצר רואים בה עדות לתחרות העזה ומציינים כי "נכון לעכשיו, נראה כי הקריסה לא הביאה להחלשת התחרות בשוק, אם כי כמובן שיש להמשיך ולעקוב אחרי נושא זה".

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא נתח שוק וצרכנות?
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
צרו איתנו קשר *5988