אריסון במו"מ לערבות של 200 מיליון שקל מבנק זר

הערבות תהיה לטובת קונסורציום מלווים מקומיים שלהם העמידה אריסון השקעות 35% ממניות שיכון ובינוי כביטחונות • החברה, בבעלות שרי אריסון, זקוקה לערבות בשל הירידה החדה במניית שו"ב, שאיבדה לאחרונה כ-30% מערכה

חברת אריסון השקעות נמצאת במגעים מול בנק זר לקבלת ערבות בהיקף של כ-200 מיליון שקל, וזאת בשל הירידה החדה בשווי מניות חברת שיכון ובינוי  שנמצאת בשליטתה - כך נודע ל"גלובס". אם תגובש ההסכמה על ערבות כזו, היא תועמד לטובת קונסורציום של מלווים בראשות בנק מזרחי טפחות ומשקיעים מוסדיים שהעמידו הלוואה לאריסון השקעות, הנמצאת בבעלות שרי אריסון.

הצורך להשיג ערבות כזו נובע מכך שמניות חברת התשתיות והבנייה שיכון ובינוי צנחו בקרוב ל-30% מאז שנודע כי מתנהלת חקירה בחשד למתן שוחד לכאורה באפריקה נגד החברה-הבת SBI .35% ממניות שיכון ובינוי הועמדו כביטחונות לקונסורציום המלווים (יחד עם נכסים נוספים). השחיקה החדה בשווי מניות שו"ב עלולה להביא לכך שחברת הדירוג מידרוג תוריד את דירוג החוב הפרטי - מה שיביא לכך שאריסון השקעות תצטרך להגדיל את הריבית המשולמת לקונסורציום בכחצי אחוז.

כדי להימנע מהמצב הזה מנהלים באריסון השקעות מגעים עם בעלי החוב לצורך חיזוק הביטחונות, והפתרון המסתמן הוא שתועמד לטובת הקונסורציום ערבות מבנק זר בהיקף של 200 מיליון שקל. עוד נציין כי היקף החוב שנותר לקונסורציום עומד על כ-600 מיליון שקל - ומולו כאמור עומדות 35% ממניות שיכון ובינוי, השוות כ-870 מיליון שקל. בקבוצת אריסון סירבו להגיב לידיעה.

נבחנת מכירת SBI

בתוך כך, על רקע החקירה המתנהלת בנוגע למתן שוחד בחברה-הבת SBI בנוגע לפעילותה במדינות באפריקה, בשיכון ובינוי בוחנים את האפשרות למכירת SBI כולה, או חלק מהחברות-הבנות שלה, לגוף בינלאומי. עם זאת, כל עוד החקירה לא הסתיימה, הסיכוי למימוש עסקה כזאת אינו גבוה, ולו רק בגלל חוסר הוודאות בנוגע ליכולת החברה להמשיך לפעול באפריקה.

פרשת השוחד לכאורה שבה מעורבת שיכון ובינוי, נוגעת לחשד שלפיו בכירים מהקבוצה שילמו שוחד לעובד זר בקניה בתמורה לקידום פרויקטים במדינה. במסגרת החקירה נחקרו, בין השאר, נושאי משרה בקבוצת שיכון ובינוי בהווה ובעבר.

הדוחות הכספיים לסיכום שנת 2017 שפרסמה שו"ב, חשפו כי היא חווה עתה אתגר מאוד לא פשוט עבורה בגלל החקירה. את השפעות החקירה היא לא יודעת לצפות, אבל ברור שיש להן פוטנציאל נפיץ במיוחד עבורה - מה שמגמד במידה רבה את פוטנציאל הפעילות העסקית של SBI וגם פותח צוהר לחששות לגבי העתיד.

מהדוחות התברר כי בעקבות בדיקות הרשויות (בעיקר הבנק העולמי, שמממן חלק מהפרויקטים של החברה בקניה), החברה הפקידה סכום של 250 מיליון שקל בקרן חילוט כ"סכום תפוס", שניתן כדי לשחרר חשבונות של החברה לצורך המשך הפעילות השוטפת.

עוד הוסיפו בשיכון ובינוי כי "קיים חשש להטלת סנקציות על ידי הבנק העולמי, שהן בעיקרן השהיה לתקופה קצובה מהתמודדות במכרזים עתידיים של פרויקטים הממומנים על ידי הבנק העולמי, לצד סנקציות אפשריות אחרות מסוג של השבת כספים שהתקבלו מהלוואות שהועמדו על ידי הבנק העולמי או תיקון נזקים".

נזכיר כי במקביל מתנהלת חקירת משטרה בנושא בישראל, שכוללת גם מנהלים בכירים בעבר בקבוצה.

הפעילות בניגריה נפגעה קשות

שיכון ובינוי מנהלת פרויקטים מול הבנק העולמי, לא במדינות העוגן עבור החברה, כי אם באתיופיה, טנזניה, גואטמלה וקניה. מנגד, רוב הפעילות של SBI היא בניגריה - שם אין לשו"ב שיתוף פעולה עם הבנק העולמי.

עם זאת, ללא קשר לנושא החקירה, פעילות החברה בניגריה ספגה פגיעה קשה בשנים האחרונות, עקב הטלטלה הגדולה שעברה על ניגריה כתוצאה מנפילת מחירי הנפט, שהובילה למשבר כלכלי ופיחות חד במטבע המקומי, הניירה.

הכנסות שו"ב מפעילות SBI הסתכמו אשתקד בכ-1.8 מיליארד שקל - עלייה של 13.6% לעומת 2016, והיוו כ-29% מסך הכנסות הקבוצה. ברווח הגולמי מהפעילות, עם זאת, נרשמה ירידה של 30% לרמה של כ-258 מיליון שקל (כ-30% מסך הרווח הגולמי של שו"ב אשתקד). מניית שו"ב נסחרה היום ביציבות. עם זאת, כאמור, על רקע הפגיעה בפעילות SBI והחקירה, רשמה המניה ירידה של 30% בחצי השנה האחרונה ושווי החברה הצטמק לכ-2.5 מיליארד שקל.

משיכון ובינוי נמסר בתגובה: "החברה בוחנת מעת לעת מהלכים עסקיים שונים, כחלק מניהול תמהיל הנכסים שלה. בין השאר, נבחנת אפשרות כניסה לגיאוגרפיות חדשות ויציאה מאזורים אחרים, כניסה לתחומי פעילות חדשים ויציאה מתחומים מסוימים, חבירה לשותפים עסקיים ומימוש פעילויות ונכסים. בנושא אפשרות מימוש פעילות SBI לא התקבלה החלטה".