תושבי הר עמשא: אישור הקמת טורבינות הרוח ביער יתיר - "חריגה מסמכות"

התושבים עתרו נגד הוועדה המחוזית והמועצה הארצית לתכנון ובנייה בטענה שהטורבינות, "הגבוהות כל אחת ממגדלי עזריאלי", יפגעו בסביבה

תושבי היישוב הר עמשא שבדרום הר חברון הגישו עתירה נגד בנייתן של עשר טורבינות רוח ענקיות, שכל אחת מהן "גבוהה ממגדלי עזריאלי" ביער יתיר. העתירה המנהלית הוגשה לבית המשפט המחוזי בבאר שבע, נגד החלטת המועצה הארצית לתכנון ובנייה לאשר את בניית הטורבינות.

יער יתיר, שניטע ב-1964, הוא יער האורנים והיער הנטוע הגדול ביותר בארץ ובמזרח התיכון כולו. מדובר בריאה הירוקה הגדולה ביותר באזור הדרום, המשתרעת על שטח של 40 אלף דונם, ונטועים בה יותר מ-4 מיליון עצים ממינים שונים. ביער אף עובר שביל ישראל ויש בו כמה אתרים היסטוריים וחניוני נופש.

בעתירה נטען כי דווקא בתחום היער, בתחום הקו הירוק, יזמה חברה פרטית (כרמי הרוח), ביחד עם היישובים כרמל ובית יתיר, המצויים מעבר לקו הירוק, תוכנית להקמת חוות טורבינות רוח, הכוללת 10 טורבינות בגובה של 180 מטר כל אחת, וזאת בשטחים חקלאיים שהקצתה רשות מקרקעי ישראל ליישובים בית יתיר וכרמל, בגאיות שבתוך היער. בצמוד לחלק מהטורבינות מתוכננת הקמת חדר חיבור לרשת החלוקה של חברת החשמל. התוכנית הוגשה לוועדה המחוזית בשנת 2015 ובינואר 2018 החליטה הוועדה המחוזית להפקיד את התוכנית להתנגדויות בתנאים. בשל ההשלכות הסביבתיות של התוכנית, היה צורך להביאה לאישור מיוחד של המועצה הארצית, ואכן בפברואר 2018 התקיים דיון בוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים (ולנת"ע), שהחליטה לתת את אישורה לתוכנית ולהמשך הפקדתה. בהחלטתה התייחסה הוועדה לתמ"א 35 (תוכנית ארצית לשמירה על שטחים פתוחים) וציינה שהטורבינות יפוזרו בשולי החלקות החקלאיות. באשר לתמ"א 22 (תוכנית ארצית לשימור יערות), ציינה הוועדה שעל הטורבינות לכלול אמצעי הגנה על בעלי הכנף וכי ייתוסף נציג של רשות הטבע והגנים לדיונים בתוכנית.

"תוכנית לא סבירה באופן קיצוני"

העתירה של תושבי הר עמשא, הסמוך ליער, הוגשה לבית המשפט המחוזי בבאר שבע באמצעות עורכי הדין אלי וילצ'יק ומירב ברנע ממשרד כהן, וילצ'יק ושות'. התושבים עתרו נגד המועצה הארצית לתכנון ובנייה, הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה דרום, המושבים כרמל ובית יתיר, רשות מקרקעי ישראל וחברת כרמי הרוח.

בעתירה טוענים התושבים כי החלטת הולנת"ע לאשר את התוכנית אינה סבירה באופן קיצוני. לטענתם, לא ניתן היה לאשר חוות טורבינות מתוקף תמ"א 22, מאחר שטורבינות רוח בגובה 180 מטר אינן נכללות במתקנים ההנדסיים שמאפשרת התמ"א להקים כ"תשתית מותרת ביערות", ועל כן מדובר בחריגה מסמכות. לדבריהם, לא ניתן לאשר תשתיות שאינן עומדות בתנאי של שימור אופי השטחים המיועדים ליער, ולכן תוכנית המאפשרת שטח תעשייה שבו רצף של 10 "גורדי שחקים" גבוהים ממגדלי עזריאלי, אינה משמרת את אופי היער.

עוד טוענים העותרים שאישור המועצה הארצית באמצעות הולנת"ע חורג מסמכותה לפי תמ"א 35 - תוכנית המתאר הארצית המגינה על רצף השטחים הירוקים, שכן היא פוגעת בערכי הטבע, החקלאות והנוף, וברצף השטחים הפתוחים. הולנת"ע לא נימקה את שיקוליה לפגיעה בקרקע החקלאית ובשטחים הפתוחים כמתחייב.

מהוועדה המחוזית לתכנון ובנייה דרום נמסר: "מינהל התכנון רואה חשיבות רבה בקידום מתקנים להפקת חשמל מאנרגיות מתחדשות הכוללים מתקנים סולאריים וטורבינות רוח. התוכנית להקמת טורבינות רוח באזור יתיר נדונה באופן מעמיק בוועדה המחוזית, אשר בחנה את כלל ההיבטים הרלוונטיים, לרבות היבטי סביבה ונוף בדגש על הסיכון לבעלי כנף.

"לאחר בחינה מקיפה ושמיעת התייחסות וחוות דעת של כל הגורמים הרלוונטיים, החליטה הוועדה המחוזית להפקיד את התוכנית להתנגדויות הציבור. ככל שיוגשו התנגדויות לתוכנית, הוועדה תשמע, תדון ותקבל החלטה כמקובל בהליך התכנון".