מייסד עליבאבא ג'ק מא בדרך לישראל; זה מה שצפוי לו

זה מה שצפוי למא: פגישות עם ראש הממשלה ושר הכלכלה, שיחות עם סטודנטים וחוקרים באוניברסיטת תל אביב והרבה חשאיות • ככל הידוע זהו ביקורו הראשון של מא בישראל, אך זו לא תהיה פגישתם הראשונה של נתניהו ומא

ג'ק מא - מייסד עליבאבא / צילום: רויטרס
ג'ק מא - מייסד עליבאבא / צילום: רויטרס

ביקור בפרופיל נמוך של אחד האישים הבכירים ביותר בעולם הטכנולוגיה העולמית: יו"ר ומייסד ענקית הטכנולוגיה הסינית עליבאבא, ג׳ק מא, בדרכו לביקור בישראל.

הצוותים המלווים את מא שומרים על חשאיות רבה בנוגע לתכניותיו, אך ל"גלובס" נודע שמתוכננת פגישה בינו לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו. בניגוד לפגישתו של נתניהו עם היזם אילון מאסק בחודש שעבר, שהייתה ככל הנראה ספונטנית, הפעם מדובר בפגישה מתוכננת. מלשכת ראש הממשלה ומחברת עליבאבא לא נמסרה תגובה.

בנוסף צפויה למא פגישה עם שר הכלכלה אלי כהן במהלך יום רביעי. הפגישות הוגדרו סגורות לתקשורת ושרי הממשלה לא מוכנים לספק פרטים מעבר לכך, כדי לא לחבל בעצם קיומן.

מא צפוי לבקר בגופים שיש לו בהם עניין אישי, וסביר להניח שיבקר גם בעליבאבא ישראל - מרכז החברה בארץ, שנבנה על בסיס סטארט-אפ הראייה הממוחשבת ויזואליד (Visualead). בנובמבר נחשף ב"גלובס" כי עליבאבא רכשה את ויזואליד בעשרות מיליוני דולרים, במסגרת התוכנית הגלובלית שלה להקמת מרכזי פיתוח.

בנוסף יקבל מא תואר ד"ר לשם כבוד באוניברסיטת תל אביב בטקס שייערך בחמישי בערב. מוקדם יותר באותו יום הוא ישתתף במפגש שאלות-תשובות שאליו הוזמנו סטודנטים, בוגרי האוניברסיטה, וחברי "מועדון ה-100" של הפקולטה לניהול, ובו חברים ידידי ובוגרי הפקולטה הממלאים תפקידים בכירים במשק. מאוניברסיטת תל אביב נמסר עוד כי מא ייפגש עם הנהלת המוסד ועם חוקרים מובילים בתחומי ההנדסה, מדעי המחשב והבינה המלאכותית.

ככל הידוע זהו ביקורו הראשון של מא בישראל, אך זו לא תהיה פגישתם הראשונה של נתניהו ומא. במרץ 2017 נפגש ראש הממשלה עם 11 ראשי התאגידים הגדולים בסין, ביניהם יו"ר עליבאבא, במטרה לעודד השקעה בישראל ושיתוף פעולה עם חברות ישראליות. גם בינואר 2016 השניים נפגשו בוועידה הכלכלית בדאבוס.

לצד ויזואליד השקיעה עליבאבא במספר חברות ישראליות. אחת מהן היא Twiggle שפיתחה מנוע חיפוש לאתרי קניות, המתבסס על עיבוד שפה טבעית (NLP), ובה השקיעה החברה הסינית לפי דיווחים 5.3 מיליון דולר. עליבאבא גם משתפת פעולה עם SQream הישראלית, שפיתחה טכנולוגיה לניהול מאגרי מידע.