בכיר ישראלי: יש סיבה להאמין שטראמפ יזנח את הסכם הגרעין

גורם ממשלתי ישראלי בכיר: "ישראל החליטה להקדים את פרסום המידע כדי לסכל פעולה איראנית נגד ישראל בעקבות ההפצצה בסוריה" • ממשל טראמפ: "המידע הישראלי מביא פרטים חדשים ומשכנעים על מאמצי איראן לפתח נשק גרעיני" • אנליסטים בארה"ב: בנאום נתניהו אין שום דבר חדש

נתניהו וטראמפ בפגישתם בבית הלבן / צילום: Kevin Lamarque, רויטרס
נתניהו וטראמפ בפגישתם בבית הלבן / צילום: Kevin Lamarque, רויטרס

גורם ממשלתי ישראלי בכיר אומר כי לממשלת ישראל יש סיבה להאמין שנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, כבר החליט לזנוח את הסכם הגרעין עם איראן. לדברי הגורם, מטרת נאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו אמש (ב') לא הייתה "ללחוץ" על טראמפ עם פרסום המידע אלא "לתמוך" בו. כך מדווח היום "ניו-יורק טיימס".

הבכיר ציין כי נתניהו תכנן לשאת את נאומו יום אחד מאוחר יותר, כלומר היום (ג'), אך החליט להקדימו ב-24 שעות בתגובה על התקפת הטילים על מטרות בסוריה, שמיוחסת לישראל (אם כי ישראל לא נטלה אחריות לפעולה). לדברי הגורם, העריכה ממשלת ישראל, שפרסום המידע על הפעילות הגרעינית יציב את איראן בעמדת מגננה בזירה הבינלאומית ויערער את בטחונה לגבי פעולה צבאית מיידית נגד ישראל, פעולה שעלולה להצית מלחמה אזורית בקנה מידה גדול.

דוברת הבית הלבן, שרה האקבי סנדרס, פרסמה אמש את ההודעה הבאה: "ארה"ב מודעת למידע שישראל פרסמה זה עתה והממשל מוסיף לבחון אותו בקפידה. המידע מספק פרטים חדשים ומשכנעים על מאמצי איראן לפתח כלי נשק גרעיניים שניתן להטעינם על טילים".

"עובדות אלה עולות בקנה אחד עם מה שארה"ב יודעת מזה זמן רב: לאיראן יש תוכנית חשאית ומבוססת לייצור נשק גרעיני, תוכנית שאיראן ניסתה - אך לא הצליחה - להסתיר מהעולם כולו ומעמה שלה. המשטר האיראני מראה, שהוא ישתמש בנשק הרסני נגד שכניו ונגד אחרים. אסור להתיר לאיראן אף פעם להניח ידיה על נשק גרעיני", נאמר בהודעת הממשל.

אנליסטים מציינים כי ההודעה מנוסחת בלשון הווה, עובדה שמרמזת שהבית הלבן מאמין כי מאמצי איראן נמשכים עד עצם היום הזה.

קודם לכן אמר טראמפ, במסיבת עיתונאים בבית הלבן, כי "מה שקרה היום (נאום נתניהו), מה שקרה בזמן האחרון ומה שלמדנו - כל אלה מראים שצדקתי ב-100% (לגבי איראן)" . לדבריו, הוא ידע שאיראן "לא תשב בחיבוק ידיים" וכי הוא היה מודע לכך שטהראן לא קיימה את תנאי ההסכם הגרעיני .

"האיראנים משגרים טילים ולדבריהם השיגורים האלה נועדו רק לצרכים טלוויזיוניים", אמר הנשיא. "אני אינני חושב כך".

הוא הוסיף: "בעוד שבע שנים, תוקף ההסכם יפקע, ואיראן תהיה חופשית להתקדם ולייצר נשק גרעיני. זה פשוט מצב שאינו קביל".

לדבריו, נאומו של נתניהו שולח את "המסר הנכון". הוא הדגיש כי הביטול הפוטנציאלי של ההסכם ישלח את המסר הנכון לקוריאה הצפונית לקראת המשא-ומתן המתוכנן עם פיונגיאנג על הדרישה שתתפרק מנשק גרעיני.

נשיא ארה"ב אמר כי החלטתו האם לחדש את הסנקציות על איראן - ובפועל לבטל את ההסכם - תתקבל ב-12 במאי או עוד קודם לכן. הוא סירב לומר במפורש כיצד ינהג: "נראה מה יקרה. אני לא אומר לכם מה אני עומד לעשות. אבל אנשים רבים חושבים שהם יודעים ועד 12 במאי נקבל החלטה". אך הוא נחפז להוסיף: "אין פירוש הדברים שלא אנהל משא-ומתן חדש על הסכם חדש".

ב-2007 הגיעו סוכנויות מודיעין אמריקאיות למסקנה, שאיראן השעתה את הפלח הפעיל של תוכנית הגרעין שלה לאחר תחילתה של המלחמה עם עיראק, ב-2003. נתניהו אישר זאת בנאומו אמש, אך הוא הדגיש כי פלחים אחרים של תוכנית הגרעין האיראנית - פלחים שאיראן כינתה אותם "פרוייקט עמאד" - נותרו פעילים בהנהגתו של מדען הגרעין האיראני מושן פאחריזדה.

אך "ניו-יורק טיימס" כותב היום כי המסמכים שהראה נתניהו במצגת שלו אינם הראשונים שבהם תועדה פעילותו של פאחריזדה. לפני 10 שנים, בתחילת 2008, בכנס של דיפלומטים במטה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בווינה, הציג הפקח הראשי של הסוכנות מסמכים ממאגר מידע דומה לזה שהציג נתניהו, לרבות תרשימים של פצצה גרעינית, תזכירים ונתונים תקציביים שקשורים לפרוייקט עמאד בהנהגת פאחריזדה. באותה מצגת בווינה הראה הפקח הראשי רישומים של "מתקן כדורי", נפץ של פצצת גרעין, שדומה לרישומים שהציג נתניהו.

במצגת של הסוכנות לאנרגיה אטומית נכללו מסמכים שהראו מסלול טיסתו של טיל נושא פצצה גרעינית שמפוצץ את הנשק בגובה 600 מ', בערך הגובה שבו הופעלה הפצצית האטומית מעל הירושימה. נתניהו הלך מעבר למידע זה והציג תוכניות איראניות לייצר עד חמש פצצות גרעיניות. אך ראש הממשלה לא הציג שום ראיה שנעשו מאמצים לממש תוכניות אלה, אומר ה"טיימס".

"אין שום דבר חדש במצגת של ביבי", צייץ אמש רוב מאלי, לשעבר בכיר במועצה לביטחון לאומי בממשל אובמה, שהשתתף במשא-ומתן על ההסכם הגרעיני עם איראן. "כל מה שעשה רה"מ הוא להצדיק את הצורך בעסקה גרעינית. אך בסופו של דבר, לנתניהו היה קהל יעד של אדם אחד בלבד: טראמפ".

ריצדרד נפיו (Nephew), בכיר לשעבר בסטייט דיפרטמנט שהשתתף בניהול משא-ומתן על תוספת להסכם הגרעיני ב-2016, אמר ל"וושינגטון פוסט" כי "גילויי נתניהו הם מעניינים וחשובים כחומר לבניית ההיסטוריה של תוכנית הגרעין האיראנית, אך לא מדובר בגילויים חדשים".

מכל מקום, איש מודיעין ישראלי בכיר לשעבר אמר ל"טיימס" כי למסמכים שהציג נתניהו עדיין יש חשיבות מפני שהם מראים שתוכנית הגרעין האיראנית "הייתה הרבה יותר גדולה" מכפי שהיה ידוע ברבים ומפני שהם מוכיחים שאיראן התקדמה ב"מסלול עם תוואי ברור לקראת פצצה גרעינית".

בעוד שאף אחד מהמסמכים והתרשימים שהציג נתניהו אינו תפעולי בשלב זה, הם עלולים לשמש את הדורות הבאים באיראן שירצו לייצר נשק גרעיני כאשר יפקעו ההגבלות שמטיל ההסכםפ הנוכחי, אמר המקור הישראלי.

שגריר ישראל בוושינגטון, רון דרמר, אמר אמש בראיון בפוקס ניוז כי העובדות שחושפת המצגת של נתניהו על תוכנית הגרעין האיראנית גרועות יותר מ"אקדח מעשן". לדבריו, עובדות אלה הן בגדר "פצצה מעשנת". ראש הממשלה "חשף את מלתעות הזאב האיראני", אמר השגריר.