זעם על הקפאת תמ"א 38 במרכז הרצליה: "החלטה שערורייתית"

לטענת גורמים בענף, ההקפאה קשורה לבחירות לרשויות המקומיות, ועל הממשלה למנוע החלטות כאלה - ולהעניק לעיריות תמריצים לבנייה שחסרים כעת

תמ"א 38 /  צילום:Shutterstock / א.ס.א.פ קרייטיב
תמ"א 38 / צילום:Shutterstock / א.ס.א.פ קרייטיב

"ההחלטה של עיריית הרצליה שערורייתית. היא מורידה לטמיון פרויקט שלם שעבדנו עליו חודשים רבים במרכז העיר, וזאת מבלי לקחת בחשבון גם את העליות הכספיות שהושקעו" - כך אמר אתמול (ב') אבי נאור, מנכ"ל ראדקו 38 מקבוצת רפאלי, בעקבות חשיפת "גלובס" שלשום (א') אודות ההחלטה של עיריית הרצליה להקפיא אישור היתרי בנייה חדשים לפרויקטים במסגרת תמ"א 38 במרכז העיר. "ידענו שהבחירות המקומיות יובילו ברשויות רבות לירידה בקצב העבודה, אבל לא חשבנו שהן יגיעו בשלב מוקדם כל-כך", ממשיך רפאלי, "מדובר בהחלטה פופוליסטית ולא בהתנהלות אחראית והגיונית. למה לשלול אוטומטית את כל הפרויקטים במקום לבחון כל פרויקט לגופו של עניין? הנה דוגמה נוספת לחוסר העקביות של הרשויות המקומיות. טוב יעשו בממשלה אם ישימו להחלטות האלה סוף".

במקביל, עו"ד זיו כספי, שותף במשרד עורכי הדין גינדי כספי, מנסה להצדיק את ההחלטה של עיריית הרצליה ומסביר כי מדובר בהתמודדות חיונית של העיר עם מצוקת התשתיות. "באופן עקרוני, נכון שעירייה תוביל תוכנית אב להתחדשות עירונית ותייצר ודאות הן בקרב הציבור והן בקרב היזמים", מסביר עו"ד כספי. "תוכנית שכזו תבחן היטב כלל ההיבטים ותחליט היכן נכון לבצע תמ"א, היכן עיבוי, היכן פינוי-בינוי והיכן לא צריך לבצע שום שינוי. לא ניתן לפתח עיר ולהגדיל אותה ללא חשיבה של ממש, ומבלי לבדוק מה תהיה ההשפעה על התשתיות".

לדבריו, "הבעיה הגדולה בכל הנושא היא חוסר הוודאות המתמשך גם מצד היזמים וגם מצד התושבים, והרבה פרויקטים שלא הגיעו לשלב הרישוי עשויים לסבול מכך. בסופו של דבר, כשהתוכנית תאושר, היא תהיה טובה להרצליה ותייצר את הוודאות הנדרשת. למשל תוכנית הרבעים בתל-אביב, שאולי היא לא מושלמת, אבל היא מעניקה ודאות ליזמים ולציבור. בסך-הכול עיריית הרצליה ניסתה שלא לפגוע יתר על המידה, ונראה שבכוונתה לקדם הפרויקטים שכבר מצויים במערכת".

נזכיר כי שלשום (א') נחשף ב"גלובס" כי לאחר מתן היתרים לכ-1,500 יחידות דיור במסגרת תמ"א 38 בהרצליה, החליטה העירייה להקפיא אישור היתרים נוספים במרכז העיר במסגרת תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים בפני רעידות אדמה.

בעוד מדובר במקרה הנוגע לעיר הרצליה בלבד, גורמים בענף מסבירים כי אם הממשלה לא תתערב בנושא ותסייע לרשויות המקומיות בכל הקשור לעומס על התשתיות בעקבות הפרויקטים, ההקפאה בהרצליה עשויה לא להיות היחידה.

מיכאל רצון, יו"ר קבוצת הייזום והבנייה אב-גד הפועלת בתחום ההתחדשות העירונית והפעילה גם בעיר הרצליה, אמר כי "המצוקה שמבטא ראש העיר הרצליה דומה למצוקה של ערים רבות נוספות, הנופלות בין הפטיש לסדן, וראשיהן ביטאו גם הם את אותה בעיה חוזרת: מחד הן מבקשות להעניק לתושביהן הוותיקים איכות חיים ראויה באמצעות שדרוג מבנים ישנים שלעתים מסכני חיים - ומצד שני עליה להתחשב במפת התשתיות הקיימת, מאחר שהמדינה כמעט ואינה מסייעת להם בתהליך ההתחדשות הזה. הפתרון חייב להיות בראייה לאומית, בכך שהשרים קובעי המדיניות, שרי האוצר והבינוי, יובילו מהלך אסטרטגי וייתנו את כל הכלים והמשאבים לרשויות המקומיות, כדי שאלה יוכלו לזרז פרויקטים של תמ"א 38 ופינוי-בינוי לרווחת התושבים, ובהתאמה להרחיב את התשתיות העירוניות, כך שרמת החיים והשירותים העירוניים לא ייפגעו".

לדברי יגאל צ'ודנר, מנכ"ל ומייסד חברת נתיבי הקמה המומחית בניהול הליכי רישוי והליכים סטטוטורים, "החלטתה של עיריית הרצליה להפסיק את אישורי הבנייה לפרויקטים מסוג תמ"א 38 משקפת בעינינו את המשבר שאליו נקלע המפעל החשוב הזה. להזכירנו, תמ"א הייתה בתחילת דרכה פתרון לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, אולם במשך השנים הממשלה השתמשה בה ככלי לפתרון בעיית הדיור, באמצעות מתן תמריץ כלכלי ליזמים. אלא שבדרך להגשמת החזון, הממשלה שכחה את הרשות המקומית שאמורה להוציא לפועל את ההיתרים ולהיות למעשה הזרוע המבצעת, והרשות המקומית לא מקבלת תמריצים מספקים. ובכך, המפתח להצלחת כל פרויקט, שבו על כל הצדדים לצאת נשכרים, לא נשמר".

לדבריו, "הודעתה של עיריית הרצליה משקפת את המשבר אליו נקלעה תמ"א 38, בעיקר בשל חוסר מענה ממשלתי לנושא התשתיות העירוניות. הפתרון הוא לייצר מצב שבו גם העירייה תצא נשכרת, בעיקר באמצעות מתן מענקים ממשלתיים".