החמרה בעיצומים ב"עמיתים": העובדים הולכים הביתה

העובדים מוחים על אי-התקדמות וחוסר תום-הלב לטענתם שנוקטת ההנהלה במו"מ מולם • ההנהלה: עמיתים מנהלת דיאלוג שוטף ופתוח מול העובדים

מאבק עובדים/ צילום: שאטרסטוק
מאבק עובדים/ צילום: שאטרסטוק

החמרה בצעדים הארגוניים שנוקטים עובדי עמיתים - קרנות הפנסיה הוותיקה שבהסדר, ב-1 במאי, "חג הפועלים": ל"גלובס" נודע כי עובדי הארגון המאוגדים עזבו מוקדם יותר היום את המשרדים והלכו לביתם. מדובר ברוב המכריע של עובדי הארגון, שבו יש גם עובדים בחוזים אישיים. זעמם של העובדים התעורר היום (ג') לאחר פגישה עם ההנהלה, שלא התקדמה לתפיסתם, ובעקבות כך הם עזבו את המשרדים בסביבות 11:00. 

מהנהלת עמיתים נמסר כי "הנהלת עמיתים מנהלת דיאלוג שוטף ופתוח מול העובדים. אנו נמשיך להתנהל באופן מקצועי וענייני לטובת עמיתי ועובדי קרנות הפנסיה הוותיקות". המנהל המיוחד של עמיתים הוא יואב בן אור.

עמיתים הוא הגוף המנהל של 8 קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר. לאחרונה פירטה ההסתדרות כי בעמיתים "אמונים על טיפול בקרנות הפנסיה של למעלה מ-236 אלף גימלאים וכ-130 אלף מבוטחים פעילים, הנמצאים תחת כ-10,000 מעסיקים". מפאת כך שמדובר בגוף שאחראי על תשלום הפנסיה החודשית למספר גדול מאוד של גמלאים ומקבלי קצבאות אחרים הרי שאפשר ולהמשך החרפת העיצומים תהיה השפעה לרעה על איכות החיים של הציבור. לפני כשבועיים העובדים החלו את העיצומים באסיפת הסברה, כשאז פירטו שירחיבו את העיצומים ולא יקבלו קהל במרכזי השירות. הקרנות הוותיקות אינן מקבלות לקוחות חדשים מאז שנת 1995.

לפני כשבועיים הודיעו ההסתדרות והעובדים בעמיתים כי החלו לנקוט צעדים ארגוניים, וזאת בשל "אי-ההתקדמות וחוסר תום-לב שנוקטת ההנהלה במשא-ומתן מול העובדים ונציגי ההסתדרות". או אז הסבירו בהסתדרות כי "העובדים מלינים על חוסר היוועצות והתנהלות חד-צדדית בכל הקשור לשינויים מבניים שעורכת ההנהלה בארגון, ועל הפרות בוטות ומהותיות של זכויות עובדי הקרנות, כגון אפליה בתנאי העסקת עובדי מרכזי השירות והימנעות מקידום עובדים בהסכמים קיבוציים".

כפי שמפורט באתר האינטרנט של עמיתים, מדובר ב"אחד מגופי ההשקעה המוסדיים הגדולים במשק" ש"מנהל נכסים בהיקף של כ-195 מיליארד שקל בארץ ובחו"ל. תיק הנכסים של הקרנות כולל 30% אגרות חוב מיועדות ו-70% השקעות אחרות, לרבות אגרות חוב ממשלתיות, אגרות חוב קונצרניות ומניות". הקרנות אוחדו למנהלת אחת בעקבות הלאמתן ב-2003, כשבמסגרת הליך הבראה אדיר שעברו התחייבה המדינה להזרים להן לאורך השנים סכומי עתק, שכיום עומדים על שווי של כ-120 מיליארד שקל, כשגם חלק מזכויות החוסכים בקרנות קוצצו אז.